Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Listopad 03, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydawcy pozytywnie o uwagach do założeń ustawy wdrażającej EMFA. Ważne szczegóły

Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media: – Całkowicie zgadzam się z propozycją pozostawienia prasy poza innymi działania regulacyjnymi, takimi jakim podlega telewizja i radio. Tylko w ten sposób nie narazimy prasy na wpływy polityczne (fot. Leszek Szymański/PAP)

Wydawcy pozytywnie odnoszą się do ogólnych ministerialnych założeń ustawy wdrażającej European Media Freedom Act (EMFA). Zapytaliśmy ich o to przy okazji środowej konferencji w Warszawie "Strengthening and Financing Media Freedom: Best Practices for Central Europe", poświęconej rynkowi mediów w Europie Środkowej. Ich zdaniem zagrożenia tkwią w szczegółach.

Polskę czeka uchwalenie ustawy wdrażającej rozporządzenie European Media Freedom Act. Rozporządzenie ma m.in. regulować warunki mianowania zarządów mediów publicznych, zapewnić ich stabilne finansowanie, a także gwarantować przejrzystość własności mediów i chronić niezależność redaktorów w przypadku konfliktu z wydawcami. W ramach konsultacji społecznych do 23 września można było zgłaszać uwagi do ministerialnych założeń tej legislacji.

Nie narazić prasy na wpływy polityczne

W ocenie Macieja Maciejowskiego, prezesa Gremi Media, założenia projektu dotyczące rynku prasy spełniają oczekiwania branży.

Czytaj też: Wspominamy ludzi mediów, którzy odeszli

Jego zdaniem Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, wspólnie z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w dalszym ciągu powinna wyłącznie skupiać się na czuwaniu nad koncentracją kapitałową na rynku i na tym, do kogo należą firmy medialne. – Całkowicie zgadzam się z propozycją pozostawienia prasy poza innymi działaniami regulacyjnymi, jakim podlega telewizja i radio. Tylko w ten sposób nie narazimy prasy na wpływy polityczne – zaznacza w rozmowie z "Presserwisem" Maciejowski.

Prezes Gremi Media pozytywnie ocenia również propozycje dotyczące zmniejszenia obecności mediów publicznych na rynku reklamy. W założeniach do projektu ustawy mowa jest bowiem o obniżeniu o połowę limitów ilościowych dla reklam w głównych kanałach Telewizji Polskiej (TVP 1, TVP 2, TVP Info). Maciejowski nie kryje, że całkowicie wyjąłby TVP z rynku reklamy komercyjnej. Jak tłumaczy, przy tak dużym finansowaniu z budżetu państwa jak obecnie, telewizja publiczna może pozwolić sobie na obniżenie stawek za czas reklamowy, co utrudnia konkurencję podmiotom komercyjnym.

– To wszystko sprawia, że Polska jest jednym z najtańszych telewizyjnych rynków reklamowych w Europie – zaznacza w rozmowie z "Presserwisem" Maciejowski.

"Nowa kategoria SLAPP-ów"

Na inny wątek dotyczący rozporządzenia European Media Freedom Act zwraca uwagę Paweł Czajkowski, dyrektor ds. prawnych i public policy Grupy Agora. Jak podkreśla, już w samym unijnym rozporządzeniu brakuje przepisów chroniących media przed postępowaniami regulacyjnymi wymierzonymi w niezależne media.

Czytaj też: Nawet Watergate była za słaba. Kapituła Pulitzerów trzyma się zasad, ale są kontrowersje

W ocenie Czajkowskiego tego rodzaju postępowania można określić mianem "nowej kategorii SLAPP-ów", których celem jest wywołanie efektu mrożącego. – W Polsce, ale także w innych krajach Europy, obserwujemy trend polegający na działaniach wymierzonych w media przez regulatorów związanych z rynkiem medialnym czy telekomunikacyjnym – uważa Czajkowski. I odnosi się do zeszłorocznej decyzji przewodniczącego KRRiT Macieja Świrskiego o nałożeniu na Tok FM kary w wysokości 80 tys. zł za wypowiedzi o podręczniku "Historia i teraźniejszość". Ostatecznie w lipcu br. Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił w całości karę nałożoną na stację przez Macieja Świrskiego. Wyrok jest prawomocny.

– Artykuł 18 ust. 1 Ustawy o radiofonii i telewizji nie powinien być narzędziem służącym KRRiT do wpływania na działalność prasową na rynku – uważa Czajkowski. – Ocena publikacji prasowych leży w kognicji sądów powszechnych, które mogą w szczególności rozstrzygnąć, czy w trakcie audycji doszło do naruszenia dóbr osobistych konkretnej osoby – wskazuje Czajkowski.

I dodaje, że teoretycznie zastrzeżenia dotyczące postępowań regulacyjnych można byłoby zgłosić do Europejskiej Rady ds. Usług Medialnych, która ma powstać w ramach rozporządzenia EMFA. Jednak może być z tym kłopot, gdyż w skład takiego ciała mają wchodzić przedstawiciele regulatorów medialnych w państwach członkowskich, czyli m.in. przewodniczący KRRiT, który oceniałby swoją decyzję.

Czytaj też: Nowy „Press” – Katarzyna Kasia, Solorz, odejścia szefów RMF, a także TVP PiS Bis

(MZD, 03.11.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.