„Polityka” i „Newsweek” reklamowo nie zyskały na zmianie władzy
"Polityka" i "Newsweek" to najlepiej sprzedające się tygodniki opinii (fot. Marcin Kaliński/PAP)
Zmiana władzy w Polsce po jesiennych wyborach 2023 roku bardzo dużo kosztowała tygodniki opinii reprezentujące konserwatywny światopogląd – "Tygodnik do Rzeczy" (Orle Pióro) i "Sieci" (Fratria). Przestały do nich płynąć pieniądze od spółek i instytucji państwowych. Nie oznacza to jednak, że fala publicznych pieniędzy zalała teraz lewicowo-liberalną konkurencję, czyli "Politykę" (Polityka) i "Newsweek" (RAS Polska).
Jak wynika z analizy wpływów reklamowych Kantar Media (instytut bada tylko wpływy cennikowe, a więc nie uwzględnia rabatów udzielanych reklamodawcom), "Polityka" w trzech kwartałach 2024 roku pozyskała z reklam 40 mln zł, o 4 proc. więcej niż w okresie styczeń-wrzesień 2023 roku.
Czytaj też: "Sieci" i "Tygodnik do Rzeczy" znacząco zmniejszyły wpływy z reklam. Dane Kantar Media
Największymi reklamodawcami w tym piśmie pozostają: Albatros Travel – 7,8 mln zł (o 1,9 mln zł więcej, niż rok temu), Ski Team – 3,6 mln zł (o 0,8 mln zł więcej) i Centrum Medycyny Sportowej – 3,3 mln zł (o 0,5 mln zł więcej). Piątkę największych uzupełniają Agora (1,6 mln zł) i agencja Prestige MJM (1,2 mln zł).
Wpływy reklamowe "Newsweeka" w pierwszych trzech kwartałach cennikowo nieznacznie przekroczyły 50 mln zł i były o 7,7 proc niższe niż rok temu.
W tym tytule największymi reklamodawcami były:
- Ski Team – 3,7 mln zł (o 1,2 mln zł więcej, niż przed rokiem),
- broker reklamy kinowej Kinads – 2,3 mln zł (o 0,3 mln zł),
- Albatros Travel – 1,7 mln zł (o 0,4 mln zł mniej),
- Prestige MJM i Switzerland Tourism – po 1,3 mln zł.
Czytaj też: Dziennikarze już nie mogą pracować przed gabinetem Hołowni. „Marszałek potrzebuje spokoju”
Wśród największych reklamodawców „Polityki” i „Newsweeka” nie ma instytucji i firm państwowych, które za rządów PiS hojnie wspierały wcale nie najlepiej sprzedające się tygodniki prawicowe. W 2023 roku największymi reklamodawcami „Tygodnika do Rzeczy” i „Sieci” były: Orlen, Totalizator Sportowy i Lasy Państwowe.
Po odcięciu od państwowych zleceń cennikowe wpływy reklamowe pisma wydawanego przez spółkę Orle Pióro spadły o 41 proc. – do 13,6 mln zł, a tygodnika należącego do Fratrii aż o 66 proc. – do 15,8 mln zł. Tak wynika z danych Kantar Media za trzy kwartały br.
Czytaj też: Dziennikarka TVN 24 Jolanta Pieńkowska wygrała prawomocnie proces z wydawcą "Super Expressu"
(JF, 30.10.2024)