Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Październik 30, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Polityka” i „Newsweek” reklamowo nie zyskały na zmianie władzy

"Polityka" i "Newsweek" to najlepiej sprzedające się tygodniki opinii (fot. Marcin Kaliński/PAP)

Zmiana władzy w Polsce po jesiennych wyborach 2023 roku bardzo dużo kosztowała tygodniki opinii reprezentujące konserwatywny światopogląd – "Tygodnik do Rzeczy" (Orle Pióro) i "Sieci" (Fratria). Przestały do nich płynąć pieniądze od spółek i instytucji państwowych. Nie oznacza to jednak, że fala publicznych pieniędzy zalała teraz lewicowo-liberalną konkurencję, czyli "Politykę" (Polityka) i "Newsweek" (RAS Polska).

Jak wynika z analizy wpływów reklamowych Kantar Media (instytut bada tylko wpływy cennikowe, a więc nie uwzględnia rabatów udzielanych reklamodawcom), "Polityka" w trzech kwartałach 2024 roku pozyskała z reklam 40 mln zł, o 4 proc. więcej niż w okresie styczeń-wrzesień 2023 roku.

Czytaj też: "Sieci" i "Tygodnik do Rzeczy" znacząco zmniejszyły wpływy z reklam. Dane Kantar Media

Największymi reklamodawcami w tym piśmie pozostają: Albatros Travel – 7,8 mln zł (o 1,9 mln zł więcej, niż rok temu), Ski Team – 3,6 mln zł (o 0,8 mln zł więcej) i Centrum Medycyny Sportowej – 3,3 mln zł (o 0,5 mln zł więcej). Piątkę największych uzupełniają Agora (1,6 mln zł) i agencja Prestige MJM (1,2 mln zł).

Wpływy reklamowe "Newsweeka" w pierwszych trzech kwartałach cennikowo nieznacznie przekroczyły 50 mln zł i były o 7,7 proc niższe niż rok temu.

W tym tytule największymi reklamodawcami były:

  • Ski Team – 3,7 mln zł (o 1,2 mln zł więcej, niż przed rokiem),
  • broker reklamy kinowej Kinads – 2,3 mln zł (o 0,3 mln zł),
  • Albatros Travel – 1,7 mln zł (o 0,4 mln zł mniej), 
  • Prestige MJM i Switzerland Tourism – po 1,3 mln zł.

Czytaj też: Dziennikarze już nie mogą pracować przed gabinetem Hołowni. „Marszałek potrzebuje spokoju”

Wśród największych reklamodawców „Polityki” i „Newsweeka” nie ma instytucji i firm państwowych, które za rządów PiS hojnie wspierały wcale nie najlepiej sprzedające się tygodniki prawicowe. W 2023 roku największymi reklamodawcami „Tygodnika do Rzeczy” i „Sieci” były: Orlen, Totalizator Sportowy i Lasy Państwowe.

Po odcięciu od państwowych zleceń cennikowe wpływy reklamowe pisma wydawanego przez spółkę Orle Pióro spadły o 41 proc. – do 13,6 mln zł, a tygodnika należącego do Fratrii aż o 66 proc. – do 15,8 mln zł. Tak wynika z danych Kantar Media za trzy kwartały br.

Czytaj też: Dziennikarka TVN 24 Jolanta Pieńkowska wygrała prawomocnie proces z wydawcą "Super Expressu"

(JF, 30.10.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.