Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Kwiecień 23, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Selfmaker z karą 1 mln zł od UOKiK za system promocyjny typu piramida

Selfmaker Technology tworzy urządzenia samoobsługowe (screen: selfmaker.com)

Selfmaker Smart Solutions oraz Selfmaker Technology zostały ukarane grzywną w wysokości 1 mln zł przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za system promocyjny, w którym korzyści uzależnione były przede wszystkim od wprowadzenia do niego innych konsumentów.

Marketing poziomowy (MLM), czyli system promocyjny typu piramida, jest zakazany przez prawo. Prezes UOKiK zakwestionował działania dwóch powiązanych ze sobą spółek. Chodzi o Selfmaker Smart Solutions w Dubaju, odpowiadającą za emisję tokenów o tej samej nazwie oraz Selfmaker Technology w Łodzi, tworzącą m.in. urządzenia samoobsługowe, jak: kasy, wpłatomaty, kioski informacyjne czy sprzęt do automatycznej dezynfekcji.

Kampania skierowana do osób niesłyszących

Selfmaker Smart Solutions, zachęcając do wpłat, informowała, że środki ze sprzedaży tokenów przeznaczy na inwestycje w rozwój Selfmaker Technology i zwiększenie rozpoznawalności marki Selfmaker. Plan ten polegał na objęciu 25 proc. udziałów w Selfmaker Technology i zakupie hali produkcyjnej. Spółka zapewniała, że podzieli się wypracowanym zyskiem z inwestycji w 2024 roku. Ostatecznie hala produkcyjna nie została zakupiona, a jest wynajmowana. Spółka przejęła niecałe 10 proc. akcji, co obniżyło ewentualny zysk.

Czytaj też: Kolejna odsłona "Reklamowego Bingo" – dobrze, że jest, choć realizację można by poprawić

Dystrybucja tokena odbywała się w oparciu o system promocyjny typu piramida. W zamian za pozyskanie innych osób do systemu i namówienie ich do zakupu tokenów, firmy obiecywały wynagrodzenie.

Projektowi towarzyszyły szerokie działania marketingowe, w tym kampania skierowana do osób niesłyszących – grupy konsumentów wrażliwych. Z uwagi na swoją niepełnosprawność i bariery komunikacyjne mogą być one szczególnie podatne na nakłanianie do zainwestowania środków finansowych, jak również napotkać trudności z weryfikacją przekazywanych informacji.

Firmy odwołały się do sądu

Prezes UOKiK uznał, że przedsiębiorcy Selfmaker Smart Solutions oraz Selfmaker Technology naruszyli zbiorowe interesy konsumentów. Na Selfmaker Technology została nałożona kara finansowa w wysokości prawie 900 tys. zł.

Czytaj też: Fabryka Marketingu odwołuje się od wyniku przetargu na kampanię z okazji 20-lecia Polski w UE

Sankcja finansowa w wysokości 150 tys. zł dotyczy także Marka Wieteski, prezesa spółki, ponieważ miał celowo i świadomie rozpowszechniać nieprawdziwe informacje dotyczące procesu tokenizacji i przeznaczenia pozyskanych środków. Zapewniał o gwarantowanej wypłacie zysków na rzecz Selfmaker Smart Solutions, a tym samym pośrednio nabywców tokena. Ta ostatnia firma została ukarana kwotą 96 tys. zł.

Nałożono również obowiązek "usunięcia trwających skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów". A więc konsumenci mogą złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za zakupione tokeny.

Decyzje nie są prawomocne, ponieważ firmy odwołały się do sądu. Odwołanie złożył również prezes zarządu.

Czytaj też: Michał Glapiński i Edyta Kotowicz partnerami zarządzającymi w platformie Foap.com

(KAP, 23.04.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.