Wydawcy zamieszczają zastrzeżenia, by algorytmy AI nie wykorzystywały ich treści  |  Widownia serialu "Profilerka" w TVP 1  |  Nowy program w TVN Siedem  |  Kierownik redakcji w TVP Sport  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy Grupy Eurozet  |  Dyrektor marketingu i rozwoju w MWE Networks  |  Internetowy kanał dla seniorów Silver TV wraca  |  Oglądalność programu "Damy i wieśniaczki PL" w TTV  |  Sprzedaż pism popularnonaukowych Polityki  |  Subskrybenci Newsweek.pl wskażą okładkę  |  Portal Obronny organizuje  |  Międzynarodowe procesy przetargowe Publicis  |  Awans w Grupie VIST  |  Sokołów ma nowe logo  |  Stagwell wyznacza swojego wiceprezesa na szefa agencji Allison Worldwide  |  Sam Kiley szefem działu międzynarodowego "The Independent"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawcy zamieszczają zastrzeżenia, by algorytmy AI nie wykorzystywały ich treści  |  Widownia serialu "Profilerka" w TVP 1  |  Nowy program w TVN Siedem  |  Kierownik redakcji w TVP Sport  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy Grupy Eurozet  |  Dyrektor marketingu i rozwoju w MWE Networks  |  Internetowy kanał dla seniorów Silver TV wraca  |  Oglądalność programu "Damy i wieśniaczki PL" w TTV  |  Sprzedaż pism popularnonaukowych Polityki  |  Subskrybenci Newsweek.pl wskażą okładkę  |  Portal Obronny organizuje  |  Międzynarodowe procesy przetargowe Publicis  |  Awans w Grupie VIST  |  Sokołów ma nowe logo  |  Stagwell wyznacza swojego wiceprezesa na szefa agencji Allison Worldwide  |  Sam Kiley szefem działu międzynarodowego "The Independent"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawcy zamieszczają zastrzeżenia, by algorytmy AI nie wykorzystywały ich treści  |  Widownia serialu "Profilerka" w TVP 1  |  Nowy program w TVN Siedem  |  Kierownik redakcji w TVP Sport  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy Grupy Eurozet  |  Dyrektor marketingu i rozwoju w MWE Networks  |  Internetowy kanał dla seniorów Silver TV wraca  |  Oglądalność programu "Damy i wieśniaczki PL" w TTV  |  Sprzedaż pism popularnonaukowych Polityki  |  Subskrybenci Newsweek.pl wskażą okładkę  |  Portal Obronny organizuje  |  Międzynarodowe procesy przetargowe Publicis  |  Awans w Grupie VIST  |  Sokołów ma nowe logo  |  Stagwell wyznacza swojego wiceprezesa na szefa agencji Allison Worldwide  |  Sam Kiley szefem działu międzynarodowego "The Independent"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Listopad 06, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

OKO.press odpowiada prezesowi Grupy RMF ws. tekstu o Orlenie. "Potwierdza zarzuty"

Krzysztof Boczek ujawnił, jak Orlen w 2021 roku kupił w radiu reklamy za 23 mln zł, oraz że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdera jest dyrektorką w czeskiej spółce córce Orlenu (screen: OKO.press)

Redakcja OKO.press odpowiedziała na oświadczenie Kazimierza Gródka, prezesa Grupy RMF, który stwierdził, że publikacja portalu na temat powiązań rozgłośni z Orlenem zawiera kłamstwa, manipulacje i insynuacje. Portal podkreślił, że w swoim oświadczeniu Gródek nie odniósł się do kluczowych zarzutów.

Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF, w swoim czwartkowym oświadczeniu stwierdził: "RMF FM (analogicznie, jak wszyscy duzi nadawcy telewizyjni i radiowi) nie sprzedaje reklam samodzielnie, robi to wyspecjalizowana spółka matka Grupa RMF. Aby przedstawić rzetelny i całościowy obraz, podaję pełne dane dot. wydatków wszystkich spółek Orlenu we wszystkich stacjach Grupy RMF (RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic, portal RMF 24 i inne strony www i aplikacje). Wydatki te w roku 2021 odpowiadały łącznie kwocie 3,8 mln zł, a w 2022 r. 3,9 mln i stanowiły w obu tych latach 1,1 proc. przychodów reklamowych Grupy RMF. Dla porównania wydatki spółek Orlenu w latach poprzedzających rządy PiS i prezesa Obajtka w Orlenie stanowiły w 2013 r. 0,95 proc. przychodów Grupy RMF, a w 2014 r. 1 proc.".

"Między wierszami potwierdza zarzuty"

Jak dodał, na rynku mediów stosowane są rabaty sięgające kilkudziesięciu procent. "Dlatego Oko.press i redaktor Boczek zestawili dane cennikowe dot. wydatków Orlenu z jednostkowym sprawozdaniem RMF, aby wywołać wrażenie, że ponad 20 proc. przychodów RMF pochodzi z Grupy Orlen" – stwierdził. I dodał: "W sposób naturalny nasuwa się wniosek, że jeżeli autor artykułu ma dostęp do danych Kantar Media o cennikowych wartościach kampanii PKN Orlen, to oznacza, że ma również dostęp do danych o cennikowych globalnych przychodach Grupy RMF. A te w takim ujęciu nie wynoszą 100 mln, lecz prawie 3 miliardy złotych, co prowadzi do wniosku, że udział zleceń od PKN Orlen jest w nich marginalny".

Czytaj też: Świrski nic nie zrobi TVP za niepokazywanie spotkań opozycji. Luft: "Powinien ustąpić"

Na zarzut, że żona szefa informacji RMF FM jest dyrektorką w spółce córce Orlenu, Kazimierz Gródek odpowiedział: "Ukończyła studia MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie i z racji wykształcenia ma kwalifikacje do zasiadania w radach nadzorczych. W listopadzie 2021 została powołana do Rady Nadzorczej Rosomak SA. Ponieważ zna język angielski i słowacki, posiada dyplom MBA, w 2022 r. dostała propozycję pracy na pół etatu w nowo powstałym dziale sponsoringu Orlen Unipetrol Slovakia. To, że mąż Pani Magdaleny Balawajder jest dziennikarzem i szefem informacji w radiu, nie może ograniczać jej możliwości realizowania się zawodowego".

Na koniec swojej odpowiedzi prezes zarządu Grupy RMF stwierdził: "RMF od lat jest liderem rynku radiowego i swą pozycję zbudował ciężką pracą, oferując słuchaczom rozrywkę oraz sprawdzone i rzetelne fakty, nie stając po żadnej stronie politycznych sporów".

Odpowiadając na oświadczenie Kazimierza Gródka, portal Oko.press w piątkowym tekście podpisanym przez Witolda Głowackiego stwierdził, że prezes Grupy RMF w swoim oświadczeniu nie odniósł się zasadniczych kwestii – "Choć między wierszami potwierdza niemal wszystkie zarzuty" i "broni prawa żony dyrektora informacji radia do samorealizacji w Orlenie, jakby nie słyszał o konflikcie interesów".

Oszczędne informowanie o kłopotach Orlenu

Witold Głowacki pisał dalej: "Tymczasem – dowodzi prezes Gródek – przychody Grupy RMF pochodzące od spółek Orlenu wyniosły w 2022 roku tylko 3,8 miliona złotych i stanowią zaledwie 1 procent całości przychodów firmy. To główny i zarazem jedyny zarzut prezesa Gródka pod adresem Oko.press" – podał portal.

Czytaj też: Polska Press podniosła ceny, nie informując wydawców. Wydania za ponad 5 zł

"Dlatego w tekście Oko.press – podobnie jak w wielu innych materiałach dotyczących rynku reklamowego – znalazły się dane cennikowe oszacowane przez eksperta, znanego medioznawcę prof. Tadeusza Kowalskiego. Trzykrotnie podkreśliliśmy, że dane te nie zawierają rabatów" – poinformowano w oświadczeniu.

"Z tą sprzedażową misją prezes Gródek radzi sobie doskonale. A jak idą mu i jego ludziom inne misje, których można by oczekiwać od radia informacyjnego z niepokorną tradycją w konfrontacji z autorytarną władzą – to już zostawiamy do oceny czytelnikom i słuchaczkom" – zakończył Witold Głowacki z Oko.press.

W tekście pt. "Radio Muzyka Orlen. Tajemnicze związki największego polskiego radia ze spółką Obajtka" Krzysztof Boczek ujawnił, że żona szefa informacji RMF FM Marka Balawajdera jest dyrektorką w czeskiej spółce córce Orlenu, a stacja – zdaniem OKO.press – bardzo oszczędnie informowała o kłopotach Orlenu, a częściej promowała spółkę i jej szefa Daniela Obajtka.

Czytaj też: Kabarety mogą wrócić do Polsatu, ale część satyryków może już nie chcieć współpracy

(MNIE, 06.11.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.