Orlen namawia do prenumeraty dzienników i nazywa je lokalnymi. Lokalni wydawcy oburzeni
– To bezpośrednie uderzenie w nasze gazety. Polska Press nie ma już prawie tytułów lokalnych – mówi o działaniach Orlenu Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych (fot. Jan Bielecki/East News)
Orlen rozpoczął akcję promocyjną gazet należącej do koncernu grupy Polska Press. W akcji swoje dzienniki nazywa "lokalnymi". – To ruch wymierzony w nas – uważa Andrzej Andrysiak, szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych.
Użytkownicy aplikacji lojalnościowej Vitay, dystrybuowanej przez Orlen, otrzymali powiadomienia reklamowe zachęcające do bezpłatnej miesięcznej prenumeraty cyfrowej "twojej lokalnej gazety". Po kliknięciu w ofertę, użytkownik zostaje przekierowany na mapę Polski, na której umieszczono logotypy dzienników należących do Polska Press.
Oferta wprowadzająca w błąd
– Żadna z nich nie jest lokalna – mówi Alicja Molenda, wydawczyni "Przełomu. Tygodnika Ziemi Chrzanowskiej". – To dzienniki regionalne, które mocno zredukowały swoją lokalną ofertę. Ale chyba żaden z marketingowców nie zwraca uwagi na takie różnice. W każdym razie ta oferta wprowadza w błąd.
Czytaj też: Z "Dziennika Wschodniego" odchodzą dwie kolejne dziennikarki. Tytuł skręcił w stronę PiS
Bardziej stanowczo ofertę Orlenu ocenia Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych. – To bezpośrednie uderzenie w nasze gazety. Polska Press nie ma już prawie tytułów lokalnych, a regionalne tytuły wydają tygodniki o charakterze subregionalnym.
Orlen kusi klientów programu Vitay prenumeratą gazet Polska Press (fot. PAR)
Oboje zwracają uwagę na jeszcze jeden szczegół. Promocja Orlenu pojawiła się tuż przed wyborami. – Wiadomo, że przez najbliższe tygodnie Polska Press będzie wypuszczać gazetki wyborcze – mówi Molenda. – Ciekawe, co się z nimi stanie po wyborach.
Redukcja liczby tygodników lokalnych
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami Polska Press planuje redukcję po wyborach liczby dziennych wydań gazet papierowych. Mają się ukazywać tylko dwa razy w tygodniu.
Czytaj też: Dziennikarz PAP wygrywa z agencją proces w sprawie dyscyplinarnego zwolnienia
Funkcję informacyjną przejmą portale gazet. Do tej pory wydawnictwo zredukowało z przyczyn ekonomicznych liczbę tygodników lokalnych wydawanych w piątki przez tytuły regionalne. Niektóre sprzedawały się w liczbie zaledwie 200 egzemplarzy.
Wśród tytułów Polska Press, które do tej pory sprzedawały najwięcej e-wydań, są "Polska Metropolia Warszawska" (3127), rzeszowskie "Nowiny" (1289), "Gazeta Krakowska" (1204) i "Dziennik Bałtycki" (1079) – dane PBC za pierwszy kwartał 2023 roku. Żaden z pozostałych tytułów nie przekroczył pułapu 1 tys. egzemplarzy.
Czytaj też: Sąd Najwyższy oddalił kasację w sprawie śmierci Igora Stachowiaka w komisariacie
(PAR, 25.08.2023)