Szef Netflixa z wizytą w Korei Południowej. Był "Squid Game", będą kolejne inwestycje
Netflix wydał w Korei Płd. 2,5 mld dol. Tede Sarandos przygląda się, na co poszły pieniądze (fot. Wikimedia Commons/Daniel Benavides)
Ted Sarandos, jeden z dyrektorów generalnych Netflixa, wybrał się z wizytą do Korei Południowej. Z tego kraju pochodzi "Squid Game", najbardziej dochodowy i oglądany serial w historii serwisu. Firma z Kalifornii zainwestowała w lokalne treści już 2,5 mld dol.
Plany Sarandosa przewidują spotkania w Seulu ze studentami szkoły filmowej, a w czwartek z premierem Han Duck-soo, aby omówić ogólne założenia dotyczące strategii rozwoju streamingu.
W ubiegłym tygodniu koreański rząd ogłosił plany przekazania 500 mld wonów (390,09 mln dol.) na pomoc lokalnym platformom streamingowym, by konkurować z globalnymi rywalami, takimi jak Netflix, w obliczu gwałtownie rosnących kosztów produkcji. Jednocześnie zamierza układać się z amerykańskimi kontrahentami.
Czytaj też: Telewizja Polska szykuje sitcom dla nastolatków. Ma trafić do kanału Alfa TVP
Korea Południowa wyeksportowała w 2022 roku treści o wartości 13 mld dol., w tym gry wideo, muzykę i programy telewizyjne. To "Efekt Netflixa”, termin ukuty dla określenia zjawiska, które sprawia, że nieznani wcześniej aktorzy i reżyserzy stają się międzynarodowymi gwiazdami, gdy ich produkcje są dostępne na platformie.
W tym kontekście prezydent Yoon Suk Yeol z zadowoleniem przyjął inwestycję Netflixa o wartości 2,5 mld dol. jako "wielką szansę" zarówno dla Korei Południowej, jak i amerykańskiego giganta streamingu.
W 2022 roku amerykańska firma odnotowała zysk operacyjny w Korei Południowej w wysokości 14,28 mld wonów, co stanowi wyraźny kontrast ze stratą operacyjną koreańskiej platformy Tving w wysokości 119 mld wonów.
Netflix miał w ubiegłym roku udział w rynku Korei Południowej na poziomie 38,2 proc., zgodnie z Mobile Index, przyćmiewając 13,1 proc. udziału Tving. W przeciwieństwie do Unii Europejskiej, w Korei Południowej nie istnieją przepisy zobowiązujące zagraniczne serwisy streamingowe do tworzenia treści lokalnych lub, aby w nie inwestować.
Realizatorzy, którzy współpracowali z Netflixem twierdzą, że firma dała im szansę, podczas gdy inni tego nie zrobili. Twórca "Squid Game”, Hwang Dong-hyuk, mówił w wielu wywiadach, że serial był wielokrotnie odrzucany, zanim trafił do Netflixa.
(MAC, 21.06.2023)