Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: RADIO

Dodano: Czerwiec 15, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Instytut Reutera: W Polsce zaufanie do newsów ma 42 proc. ankietowanych. RMF na czele rankingu

Wielu ankietowanych uważa, że newsy są zbyt powtarzalne i „wyczerpujące emocjonalnie” (screen: Digital News Report 2023/Reuters Institute)

Według najnowszego raportu Instytut Reutera „Digital News Report 2023” coraz więcej odbiorców, w tym szczególnie młodych ludzi, unika czytania newsów. Wielu uważa, że tego rodzaju treści są zbyt powtarzalne i „wyczerpujące emocjonalnie”. W Polsce zaufanie do newsów ma 42 proc. respondentów.

Jak wynika z badania Instytutu Reutera, przeprowadzonego wśród 93 tys. ankietowanych na 46 rynkach medialnych na świecie, zainteresowanych newsami jest 36 proc. respondentów.

Jednocześnie spada rola, jaką odgrywa Facebook w dystrybucji treści informacyjnych. Zaledwie 28 proc. ankietowanych zadeklarowało, że dociera do newsów za pośrednictwem tej platformy – to o 14 pkt proc. niższy wynik niż w 2016 roku. Młodzi odbiorcy częściej czerpią informacje z YouTube lub TikToka. Właśnie ta ostatnia platforma rozwija się najszybciej: korzysta z niej aż 44 proc. respondentów w wieku 18-24 lat, w tym 20 proc. szuka na TikToku newsów.

Odbiorcy coraz mniej chętnie płacą za dostęp do treści informacyjnych: ponad jedna trzecia ankietowanych subskrybentów (39 proc.) zadeklarowała, że zrezygnowała z prenumeraty lub renegocjowała jej warunki. W ponad 20 krajach grupa płacąca za dostęp do jakichkolwiek treści newsowych wynosi zaledwie 17 proc.

Spada też liczba komentujących w sieci bieżące wydarzenia – robi to jedynie 22 proc. respondentów. Jeśli spojrzeć na Wielką Brytanię, Hiszpanię czy Stany Zjednoczone, to liczba aktywnych użytkowników komentujących newsy w sieci od 2016 roku spadła o ponad 10 pkt proc.

Jak wynika z raportu Instytutu Reutera, o 2 pkt proc. spadło zaufanie do treści informacyjnych: obecnie deklaruje je 40 proc. ankietowanych. Wśród krajów o najwyższym zaufaniu do newsów znalazła się Finlandia (69 proc.), Grecja zaś plasuje się na samym końcu z wynikiem na poziomie 19 proc. Zaufanie do newsów w Polsce wynosi 42 proc. Jednocześnie jednak tylko około 20 proc. respondentów uważa, że polskie media wolne są od nacisków politycznych i komercyjnych.

Na podium mediów o największym zaufaniu w Polsce znalazło się RMF FM - stacji tej ufa 55 proc. Polaków, następnemu w zestawieniu Polsatowi - 51 proc., Radiu Zet - 49 proc.), TVN -  47 proc. i Onet.pl - 46 proc. Na dole zestawienia znajdują się kolejno „Fakt” – 33 proc., „Super Express” – 30 proc., „Gazeta Polska” – 31 proc. i TVP – 28 proc. W raporcie wzięto pod uwagę jedynie 15 marek radiowych, prasowych i telewizyjnych.

Z raportu wynika również, że tylko 14 proc. ankietowanych  w Polsce płaci za dostęp do newsów online.

(MZD, 15.06.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.