Sejm odrzuca postulaty twórców  |  Spada zaufanie do mediów w Polsce  |  Co-CEO w firmie Better  |  Grupa Eurozet z nową dyrektorką  |  Muzyczny talent show w Netflixie  |  Wywiady Piotra Jędrzejka w Meloradiu  |  "Yellowstone" z Costnerem i "Belfer" ze Stuhrem  |  Nowi autorzy dołączają do portalu Holistic News  |  Nagrody im. Samuela Lindego  |  Legia najbardziej medialnym klubem, Lewandowski piłkarzem  |  Sztuczna inteligencja nie budzi zaufania  |  Account director w VerdeAgency  |  Dentsu tworzy centra  |  Zarząd AMS  |  Apple i Meta będą karane za nieprzestrzeganie przepisów UE  |  Proces Evana Gershkovicha przed rosyjskim sądem za zamkniętymi drzwiami  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Sejm odrzuca postulaty twórców  |  Spada zaufanie do mediów w Polsce  |  Co-CEO w firmie Better  |  Grupa Eurozet z nową dyrektorką  |  Muzyczny talent show w Netflixie  |  Wywiady Piotra Jędrzejka w Meloradiu  |  "Yellowstone" z Costnerem i "Belfer" ze Stuhrem  |  Nowi autorzy dołączają do portalu Holistic News  |  Nagrody im. Samuela Lindego  |  Legia najbardziej medialnym klubem, Lewandowski piłkarzem  |  Sztuczna inteligencja nie budzi zaufania  |  Account director w VerdeAgency  |  Dentsu tworzy centra  |  Zarząd AMS  |  Apple i Meta będą karane za nieprzestrzeganie przepisów UE  |  Proces Evana Gershkovicha przed rosyjskim sądem za zamkniętymi drzwiami  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Sejm odrzuca postulaty twórców  |  Spada zaufanie do mediów w Polsce  |  Co-CEO w firmie Better  |  Grupa Eurozet z nową dyrektorką  |  Muzyczny talent show w Netflixie  |  Wywiady Piotra Jędrzejka w Meloradiu  |  "Yellowstone" z Costnerem i "Belfer" ze Stuhrem  |  Nowi autorzy dołączają do portalu Holistic News  |  Nagrody im. Samuela Lindego  |  Legia najbardziej medialnym klubem, Lewandowski piłkarzem  |  Sztuczna inteligencja nie budzi zaufania  |  Account director w VerdeAgency  |  Dentsu tworzy centra  |  Zarząd AMS  |  Apple i Meta będą karane za nieprzestrzeganie przepisów UE  |  Proces Evana Gershkovicha przed rosyjskim sądem za zamkniętymi drzwiami  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Marzec 14, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tygodnik „NIE” ma być wycofany z Poczty Polskiej przez okładkę. Wbrew prawu prasowemu

Wydawczyni "Nie" zdaje sobie sprawę, że Poczta Polska nie chce sprzedawać tygodnika ze względu na jego okładkę

Najnowszy numer tygodnika "NIE" ma zniknąć z placówek Poczty Polskiej – twierdzi wydawca pisma. Na dowód opublikował okólnik rozesłany do placówek Poczty, w którym nakazuje się wstrzymanie ekspozycji tytułu. Poczta początkowo zapowiedziała wydanie stanowiska, ale ostatecznie go nie sformułowała. Decyzja o wstrzymaniu sprzedaży byłaby naruszeniem prawa prasowego.

"Bardzo proszę o pilne zdjęcie z ekspozycji tego wydawnictwa do czasu wycofania tego nr-u przez Garmond Press (poniedziałek, najpóźniej wtorek – 13-14.03 br.) – przekażę Państwu informację w tym temacie" – pisze w okólniku Dariusz Zieliński z Poczty Polskiej.

Czytaj też: Obajtek wycofuje Tygodnik "NIE" z punktów Orlenu. Nie podoba się okładka z papieżem

I dalej: "Chodzi o to, by do czasu wycofania tego tytułu przez Garmond Press z sieci placówek pocztowych pozycja ta była niedostępna do sprzedaży".

Nerwowa reakcja Poczty na obrazoburczą okładkę "NIE"

Pismo zostało opublikowane w poniedziałek wczesnym popołudniem na profilu twitterowym tygodnika. – Od lat sprzedajemy tygodnik między innymi w placówkach Poczty Polskiej – mówi "Presserwisowi" Małgorzata Daniszewska, prezes wydawnictwa URMA, wydawczyni "NIE". – Próbowałam dziś skontaktować się z prezesem Garmond Press, który odpowiada za kolportaż gazety na poczcie, ale jest nieosiągalny.

Czytaj też: PiS chciał postawić Olgę Tokarczuk "w kropce". Tokarczuk: "Maile pozostawiam bez komentarza"

Również "Presserwisowi" nie udało się skontaktować z Jerzym Szmidem.

Daniszewska wie, co spowodowało nerwową reakcję Poczty. – To nasza okładka z papieżem – mówi. Na okładce widnieje znane zdjęcie Jana Pawła II opierającego się o pastorał, na którym grafik wmontował zdjęcie plastikowej lalki.

Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy, nie odnosi się do przypadku "NIE", ale zwraca uwagę, że kilka lat temu IWP stanęła już w obronie prawa w innej sprawie. Wtedy "Gazeta Polska" dołączyła do jednego ze swoich wydań nalepkę "Strefa bez LGBT". Zareagował Empik, który odmówił sprzedaży tego wydania w swojej sieci. IWP przypomniała wtedy, że zgodnie z art. 3 Prawa prasowego "pracownik poligrafii oraz kolportażu nie może ograniczać ani w jakikolwiek inny sposób utrudniać drukowania i nabywania przyjętych przez przedsiębiorstwo do druku i rozpowszechniania dzienników, czasopism lub innych publikacji prasowych z powodu ich linii programowej albo treści".

Daniszewska: "Już zaangażowałam prawników"

Decyzja sądu w tamtej sprawie zapadła w ciągu 24 godzin, "Gazeta Polska" musiała zmienić treść nalepki. Zdaniem Frąckowiaka podobnie powinno stać się i w tym przypadku.

Czytaj też: Bauer wybiera rzecznika zaufania. Ma zapobiegać mobbingowi i innym nieprawidłowościom

– Należy tu stosować przepisy ustawy Prawo prasowe, tak jak w przypadku "Gazety Polskiej", według których dystrybutor nie ma prawa wstrzymywać dystrybucji gazety ze względu na jej treść i konieczna tu jest decyzja sądu, która powinna być szybka – mówi Marek Frąckowiak.

Do prawa odwołuje się również Małgorzata Daniszewska. – Już zaangażowałam w to prawników. Na razie oczekujemy na wyjaśnienia od Garmonda, który milczy, i od Poczty Polskiej, która również milczy.

Zgodnie z polskim prawem Prasowym pracownicy kolportażu nie mogą utrudniać kolportażu gazet ze względu na ich zawartość. Choć art 3. Prawa prasowego nie zawiera żadnych sankcji, zawiera je art. 49 tej samej ustawy, który mówi: "Kto narusza przepisy art. 3 zakaz ograniczania lub utrudniania przez pracownika poligrafii i kolportażu drukowania lub nabywania prasy z powodu ich programu lub treści [...] – podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności".

Poczta Polska zapytana o przyczyny wycofania najnowszego tygodnika "NIE" ze sprzedaży nie odpowiedziała przed zamknięciem tego wydania "Presserwisu", choć jej rzecznik Daniel Witowski poinformował, że stanowisko w tej sprawie powstaje.

Czytaj też: Ogromne pieniądze na Radę Mediów Narodowych. 2 mln zł na wynagrodzenia członków

(PAR, 14.03.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.