Ale!, nowa linia wydawnicza Agory, ma oddzielić ofertę popularną od wysokiej
Pierwszą pozycją Ale! będzie powieść Katarzyny N. Haner "Dyrektor generalny" (fot. materiały prasowe)
Nowa linia wydawnicza Ale! ma umożliwić Agorze SA sukces w dynamicznie rozwijającym się segmencie rozrywkowej literatury przeznaczonej dla młodych kobiet.
Pierwszą pozycją linii wydawniczej Ale! będzie powieść Katarzyny N. Haner "Dyrektor generalny", historia o zakazanym związku asystentki prezesa z jego wnukiem. Pod marką Ale! ukażą się też m.in.: nowa seria Katarzyny N. Haner oraz nowa seria Weroniki Jaczewskiej, która zadebiutowała w Wydawnictwie Agora w 2022 roku powieściami erotycznymi "Niegrzeczny prezes" i "Niepokorny driver".
Czytaj też: W nowym "mailu Dworczyka" pojawia się Krzysztof Stanowski
Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media, rozumie potrzebę wydzielenia segmentu w Wydawnictwie Agora. – Do sprzedaży literatury rozrywkowej mamy w swojej grupie marki wydawnicze Harde i Lekkie. Korzystamy z efektu synergii. Książki wydawane pod tymi markami promujemy w kanałach należących do tytułów naszej grupy. To daje znakomite efekty – zaznacza Zbigniew Benbenek.
Małgorzata Skowrońska, dyrektorka Wydawnictwa Agora, powołuje się na sukces linii wydawniczej dla dzieci, którą wprowadzono dwa lata temu. – Teraz zdecydowaliśmy się na nową linię, obyczajową, pisaną przez młode kobiety i do nich adresowaną. Nie ma tu mowy o wydzielonym wydawnictwie. To imprint Wydawnictwa Agora, które działa w ramach spółki Agora SA. W tym roku w ramach Ale! planujemy wydanie kilkanastu pozycji – informuje Małgorzata Skowrońska.
Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy "Polityki", uważa, że wydzielenie osobnej linii wydawniczej może być skutecznym zabiegiem marketingowym. – Pozwala precyzyjnie formatować ofertę, ułatwia dotarcie do grup docelowych. W naszym wydawnictwie nie mamy wydzielonych linii, ale – w przeciwieństwie do Agory – nie wydajemy wielu pozycji – dodaje.
Czytaj też: W kontroli Krajowego Instytutu Mediów uczestniczy osoba typowana na jego szefową
W ocenie Soni Dragi, prezeski Polskiej Izby Książki, wydzielenie w Wydawnictwie Agora imprintu dla literatury rozrywkowej, adresowanej do młodych kobiet, było trafne. – Gdy Agora wydała książki Blanki Lipińskiej, stało się jasne, że tego typu pozycje bardzo kontrastują z przeważającą ofertą tego wydawnictwa, która stoi na wysokim poziomie i jest adresowana do czytelnika wymagającego – mówi Sonia Draga.
Podkreśla, że powodzenie rozrywkowo-popularnych książek adresowanych do młodych kobiet zaskoczyło wydawców. W jej ocenie doskonale obrazuje to sukces Katarzyny Barlińskiej vel Pizgacz lub vel P.S. Herytiera. To polska autorka, która pierwsze próbki swojej twórczości publikowała jako nastolatka w serwisie dla twórców Wattpad. Po wielkim sukcesie internetowego cyklu „Hell” autorka, pod pseudonimem Pizgacz, rozpoczęła współpracę z wydawnictwem EditioRed/beYA (grupa Helion), w którym w 2022 roku wydała „Start a Fire. Runda pierwsza”. Książka okazała się bestsellerem, trafiając na pierwsze miejsce w księgarni internetowej Editio.pl.
– Tego typu literatura przedstawia postawy buntu młodych ludzi. Jej wspólny mianownik to ulokowanie akcji w świecie anglojęzycznym, głównie w Stanach Zjednoczonych. Z reguły nie są to książki o dużej wartości literackiej, ale trafiają w potrzeby czytelnicze młodych kobiet, zwłaszcza tych między 15. a 25. rokiem życia. W zeszłym roku zdominowały ranking bestsellerów. Agora słusznie widzi w tym segmencie pole do zagospodarowania – uważa Sonia Draga.
Czytaj też: Kuba Wojewódzki wraca na łamy "Polityki" w przyszłym tygodniu
(jf, 21.01.2023)