Grupa Vectra zabezpiecza się w umowach abonenckich na wypadek inflacji
Klauzula modyfikacyjna i waloryzacyjna znajdują się w nowych umowach, ale grupa wprowadza je też do już trwających (screen: YouTube/Vectra)
Grupa Vectra, w skład której wchodzą m.in. operatorzy kablowi Vectra i Multimedia Polska, wprowadza do umów abonenckich klauzule modyfikacyjne i waloryzacyjne.
Zgodnie z wprowadzaną do umów klauzulą modyfikacyjną Grupa Vectra będzie mogła m.in. podwyższać ceny i wprowadzać nowe opłaty abonamentowe. W przypadku wprowadzenia takich podwyżek klient będzie miał jednak możliwość zrezygnowania z usług bez konsekwencji.
Inflacja "poważnie zmniejsza realną wartość przychodów"
Z kolei klauzula waloryzacyjna uprawni grupę do podniesienia cen w przypadku inflacji i obniżenia w przypadku deflacji. Zmiana cennika z tego powodu nie będzie jednak uprawniała do wypowiedzenia umowy bez narażenia się na kary umowne.
Czytaj też: Media publiczne mogą liczyć na ponad 700 mln zł z rekompensaty więcej
Klauzule modyfikacyjne i waloryzacyjne znajdują się w nowych umowach, ale grupa wprowadza je też do już trwających. Klienci otrzymują pisma z wiadomością o zmianach. Jeśli jednak ich nie akceptują, mogą zrezygnować z usług przed terminem, na który zawarli umowę.
Jak tłumaczy Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR w Grupie Vectra, dwucyfrowa inflacja poważnie zmniejsza realną wartość przychodów grupy. – Do tego dochodzą wciąż rosnące, i to w jeszcze większym stopniu niż inflacja, koszty energii czy poważne wahania kursów walut, które przekładają się na wzrost cen sprzętu, technologii czy praw do treści programowych od współpracujących z nami nadawców – tłumaczy przedstawicielka Grupy Vectra.
"Krok pozwalający ochronić biznes"
Justyna Grzelak dodaje, że grupa musi dostosować się do bieżących warunków, aktualizując ceny usług stosownie do ponoszonych przez nią kosztów. – Nasze umowy zawierane w ramach Grupy Vectra zawierają już zapisy umożliwiające urealnienie cen, teraz jedynie doprecyzowujemy poszczególne zapisy. To naturalny krok pozwalający ochronić nasz biznes i umożliwić dalsze świadczenie usług na poziomie oczekiwanym przez klientów. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen w przyszłości – stwierdza.
Czytaj też: Dzięki awansowi Polski TVP zarobi na mundialu dodatkowo co najmniej 10 mln zł
Grupa Vectra nie opublikowała jeszcze wyników za 2021 rok. W 2020 roku miała 111,1 mln zł straty netto przy 1,46 mld zł przychodów z działalności operacyjnej.
Klauzule inflacyjne wdrożyły już m.in. Orange Polska, T-Mobile i Play. Tydzień temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował jednak, że weryfikuje zapisy uprawniające do zmian wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne w umowach na czas oznaczony u tych operatorów. Urząd zapowiedział, że "przygląda się też wprowadzaniu klauzul inflacyjnych również w innych sektorach gospodarki".
Czytaj też: Netflix pilotażowo chce płacić polskim twórcom dodatkowe wynagrodzenie
(MNIE, 01.12.2022)