CANnual Report: rynek reklamy w Europie Wschodniej i Środkowej wzrósł o 14 proc. w 2021 roku
CANnual Report opiera się na analizie 14 rynków reklamowych w Europie Środkowej i Wschodniej (fot. materiały prasowe)
Według raportu CANnual Report autorstwa weCAN, sieci niezależnych agencji reklamowych i domów mediowych z Europy Środkowo-Wschodniej, inwestycje na reklamę "optymistycznie wzrosły" po pandemii.
Raport wykorzystuje analizę rynków reklamowych w 14 krajach regionu CEE. Za polską część raportu opowiada dom mediowy Media People.
Czytaj też: Reżyser i scenarzysta Michał Toczek dołącza do Bluebird Artists
W 2021 roku rynek reklamy w Europie Środkowo-Wschodniej przekroczył poziom sprzed pandemii i osiągnął wartość 9,5 mld euro (o 14 proc więcej, niż w 2020 roku). Jest to wynik zwiększonych wydatków na reklamę digitalową (odnotowała wzrost o 18 proc.), co wynika z dynamicznego rozwoju e-commerce. Według ecommerce-europe.eu (2021) odsetek internautów, którzy kupowali towary online, wzrósł o 5 proc., a tempo obrotów marek e-commerce jest wyższe w Europie Środkowej i Wschodniej niż w Zachodniej.
Według Media People najważniejszym mikrotrendem konsumenckim w Polsce była koncentracja na kliencie oraz budowanie społeczności wokół marek. W raporcie podkreślono, że na polskim rynku prowadzone są liczne kampanie greenwashingowe – nie odpowiadają na zapotrzebowanie konsumentów, którym zależy na faktycznych działaniach na rzecz klimatu.
Według agencji 2021 rok był okresem rozwoju modelu abonamentowego i coraz większej jego akceptacji wśród klientów. W raporcie zwrócono również uwagę na dalszy dynamiczny rozwój TikToka w Polsce, który aktualnie ma 13 mln użytkowników, co czyni go trzecią najpopularniejszą platformą społecznościową w naszym kraju po Facebooku i Instagramie.
Czytaj też: "JBB Bałdyga Cup feat. Fortnite!" to kolejna odsłona gamingowej współpracy marki
(KAP, 28.11.2022)