Książka Roszkowskiego jednak czegoś nauczy. Startuje akcja #hakujemy_HiT
Celem projektu #hakujemy_HiT ma być wykorzystanie manipulacji z podręcznika jako zachęty do samodzielnej edukacji (fot. materiały prasowe)
Gazeta.pl, Panowie Programiści i 180heartbeats Jung v Matt stratują z akcją #hakujemy_HiT, która ma uczyć krytycznego myślenia. Celem projektu ma być wykorzystanie manipulacji ze słynnego już podręcznika Wojciecha Roszkowskiego jako zachęty do samodzielnej edukacji.
Od 1 września w klasach pierwszych liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie zajęła historia i teraźniejszość. We wrześniu Ministerstwo Edukacji dopuściło autorski podręcznik "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników" pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego.
Czytaj też: RPO chce reakcji ministra edukacji i nauki w sprawie podręcznika do historii i teraźniejszości
Informacje zawarte w tej publikacji upraszczają złożone zjawiska, bywają opiniami i prezentują nie tyle obraz historii, ile poglądy autora. W odpowiedzi na liczne kontrowersje wywołane treścią podręcznika Gazeta.pl przy współpracy z Panami Programistami oraz 180heartbeats Jung v Matt zaproponowali uczniom przestrzeń na lekcje krytycznego myślenia.
Celem projektu #hakujemy_HiT ma być wykorzystanie manipulacji z podręcznika jako zachęty do samodzielnej edukacji. Stworzone rozwiązanie pozwalać ma na interakcje z podręcznikiem w celu odnalezienia treści stanowiących manipulacje. Opracowany filtr za pośrednictwem aparatu fotograficznego w telefonie demaskuje wybrane przeinaczenia i odsyła do rzetelnych opracowań dotyczących konkretnych zagadnień.
"Gdy strony podręcznika skanuje się aparatem w smartfonie, sztuczna inteligencja analizuje ich układ edytorski: rozmieszczenie zdjęć, tytułów czy podtytułów. Po wykryciu fragmentu zakwestionowanego przez ekspertów recenzujących publikację na ekranie pojawia się animacja informująca, że treść wymaga sprostowania lub dodatkowego komentarza" – wyjaśnia Adrian Hołota, CEO w agencji Panowie Programiści, która odpowiadała za stronę technologiczną kampanii.
Czytaj też: Pozostali bohaterowie okładki "Newsweek Polska" nie chcą skarżyć wydawcy za "Siewców głupoty"
Komentarze opracowali eksperci z dziedziny historii i metodyki, tacy jak dr hab. Piotr Laskowski, prof. dr hab. Marcin Zaremba, historyk filozofii Sebastian Matuszewski, nauczyciel roku 2018 i kulturoznawca Przemysław Staroń oraz koordynatorka treści na temat różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl Wiktoria Beczek.
Uruchomiony ma być również filtr na Instagramie, który umożliwi odbiorcom kampanii osobiste włączenie się w inicjatywę: wystarczy na telefonie zaznaczyć fragment, który wzbudza wątpliwości, zrobić zrzut ekranu i wrzucić go na swoje instastories z hasztagiem #hakujemy_HiT. Najciekawsze propozycje będą sukcesywnie repostowane w relacjach Gazeta.pl, a jedna z nich zostanie dodatkowo opracowana przez eksperta lub ekspertkę i znajdzie się na stronie projektu jako lekcja uzupełniająca.
Czytaj też: KRRiT dała nadawcom zielone światło do rozszczepiania reklam
(AMS, 30.09.2022)