OKO.press, naTemat.pl, "Polityka" i AWR Korso laureatami konkursu Google
W konkursie Google nagrodzono 47 wydawców z całej Europy, w tym czterech z Polski (fot. Paweł Czerwiński/Unsplash)
Fundacja Kontroli Obywatelskiej OKO, naTemat.pl, spółka Polityka i AWR Korso to czterej polscy laureaci pierwszego konkursu Google News Initiative Innovation Challenge for Europe. W konkursie nagrodzono w sumie 47 wydawców mediów z całej Europy, którzy otrzymają finansowanie na realizację innowacyjnych projektów.
Google doceniły projekt portalu naTemat.pl – "Tip the journalist". To system pozwalający na nagradzanie autorów przez czytelników w podziękowaniu za konkretny tekst.
Czytaj też: Google zamyka Stadię i zwraca pieniądze. "Nie uzyskaliśmy oczekiwanej popularności"
– "Tip the journalist" to innowacyjne podejście do tematu płacenia za treści w internecie. Mimo wszystko Polacy robią to raczej niechętnie, nie zawsze chcą płacić za dostęp do informacji, a często i wspierać całego medium – mówi Michał Mańkowski, redaktor naczelny, dyrektor operacyjny i członek zarządu Grupy naTemat. – Skoro żyjemy w kulturze tipowania w wielu gałęziach usług, to dlaczego nie można bezpośrednio docenić dziennikarza, który dostarczył nam soczysty materiał tekstowy, podcastowy czy wideo? Zwłaszcza że cała kwota napiwku trafi do niego jako dodatek, więc mowa tutaj naprawdę o faktycznym podziękowaniu za materiał dziennikarski.
Fundacja Kontroli Obywatelskiej OKO, czyli portal OKO.press, otrzyma środki na stworzenie Czytelniczego Zestawu Antydezinformacyjnego. – To pakiet trzech prostych narzędzi, które pomogą naszym czytelnikom i czytelniczkom skuteczniej stawiać czoła dezinformacji. – W skład tego pakietu wchodzą: nowy, interaktywny fałszomierz OKO.press, interaktywne wizualizacje danych oraz system rekomendacji treści, którego celem jest nie tylko podpowiadanie czytelnikom podobnych treści, ale także przełamywanie baniek informacyjnych – opowiada Jarosław Głasek, ekspert IT z OKO.press.
Czytaj też: Canal+ z warunkową umową na zakup praw do Ekstraklasy
Wydawca tygodnika "Polityka" zaproponował nowe rozwiązanie w kwestii prenumeraty. To samoobsługowe, elastyczne prenumeraty grupowe dla czytelników mniej skłonnych do kupowania indywidualnej prenumeraty ze względu na jej koszt albo brak zainteresowania wszystkimi dostępnymi treściami. – Na realizację projektu Google daje nam rok, ale mamy nadzieję, że uda nam się go wdrożyć wcześniej – mówi Mariusz Herma, redaktor "Polityki" i koordynator projektu, który był odpowiedzialny za konkursowy wniosek.
Jak dodaje, elastyczne prenumeraty grupowe to pierwszy taki pomysł nie tylko w Polsce, ale prawdopodobnie w całej Europie. – Projekt jest odważny, ryzykowny, ale potencjalne korzyści sprawiły, że postanowiliśmy go zrealizować. W tak trudnej obecnie sytuacji gospodarczej chcemy wyjść naprzeciw czytelnikom, którzy zbierając się w grupy, będą mogli wspólnie wykupić dostęp do "Polityki" w ramach jednego z naszych istniejących pakietów prenumeraty. Im więcej osób będzie w grupie, tym każda osoba zapłaci mniej.
Podkarpacka AWR Korso, wydawca dwóch tygodników i czterech portali lokalnych "Korso", przedstawiła natomiast projekt rozszerzania zasięgu lokalnych portali w Polsce poprzez budowę uniwersalnego modelu tworzenia lokalnych usług informacyjnych w języku ukraińskim. – To projekt pilotażowy, realizowany wspólnie przez wydawnictwa z Łodzi, Jarocina i Mielca. Jego podstawą jest stworzenie modelu skutecznej komunikacji dla nowych mieszkańców naszych miast z Ukrainy – mówi "Presserwisowi" Patryk Ślęzak, który pilotował konkurs z ramienia Stowarzyszenia Mediów Lokalnych.
Czytaj też: Garmond wypowiada wydawcom lokalnym umowy kolporterskie
Ślęzak podkreśla, że realizację projektu poprzedzą konsultacje ze środowiskami ukraińskimi. – To sami odbiorcy powinni określić, jaki typ informacji interesuje ich najbardziej, czy to mają być informacje z Ukrainy, czy raczej na temat lokalnego rynku pracy. Dzięki tym konsultacjom zbudujemy model, a finalnie trafi on do redakcji zrzeszonych w SML, które będą mogły go wykorzystać – wyjaśnia.
Konkurs Google News Initiative Innovation Challenge for Europe był skierowany do wydawców z mniejszych redakcji, którzy zajmują się tworzeniem oryginalnych treści dziennikarskich, a ich projekty mają na celu tworzenie bardziej stabilnego, rozwojowego i różnorodnego ekosystemu informacyjnego. 34 proc zgłoszeń stanowiły projekty mediów lokalnych i regionalnych, a 25 proc. pochodziło od wydawców działających tylko w internecie.
Czytaj też: Polsat w Wigilię ponownie z filmem "Kevin sam w domu"
(PAR, 30.09.2022)