Są pierwsze objaśnienia do unijnej dyrektywy dla e-handlu
Właściciele sklepów internetowych muszą weryfikować opinie swoich klientów (fot. CardMapr.nl/Unsplash)
Prezes UOKiK przedstawił pierwsze wskazówki do europejskiej dyrektywy Omnibus, nakładającej na sprzedawców internetowych obowiązek weryfikowania opinii klientów.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny przedstawił pierwsze wskazówki dla przedsiębiorców, dotyczące unijnej dyrektywy Omnibus – są one zawarte w ubiegłotygodniowej odpowiedzi na interpelację grupy posłów Porozumienia.
Czytaj też: Polskie studia w przetargu produkcyjnym PepsiCo koordynowanym z Moskwy
W swojej odpowiedzi prezes UOKiK zwraca uwagę, że przedsiębiorcy będą musieli informować klientów, w jaki sposób oceny i komentarze zostały zweryfikowane, jak regularna jest ich kontrola, w jaki sposób są przetwarzane, jak liczy się średnią ocenę dla produktu oraz czy mają na nią wpływ opinie sponsorowane. Przedsiębiorcy muszą też informować klientów, czy weryfikacją są objęte opinie zamieszczane na zewnętrznych stronach, np. w porównywarkach cenowych.
Dyrektywa Omnibus dotyczy uregulowania e-handlu – ma zwalczać praktykę kupowania pozytywnych opinii i chronić klientów przed fałszywymi promocjami, w których ceny są wyższe niż obowiązujące wcześniej.
Czytaj też: Lidl organizuje "Street Food LIVE Show" z Karolem Okrasą i Agnieszką Grzelak
W polskim prawie zmian wymagają teraz m.in. ustawa o prawach konsumenta, ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług czy o Inspekcji Handlowej. Rządowe projekty zmian trafiły w czerwcu ubiegłego roku pod obrady Sejmu i nadal są w pierwszym czytaniu.
Polski rynek e-commerce umocnił się w czasie pandemii. Tylko w 2020 roku wzrósł o 35 proc. Według szacunków PwC jego wartość do 2026 roku ma osiągnąć poziom 162 mld zł.
Czytaj też: Obrona wartości LGBT w reklamie szwedzkiego wojska
(PAR, 08.08.2022)