Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 28, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Szwedzki rząd chce dofinansowywać media lokalne

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej minister kultury Jeanette Gustafsdotter i autor raportu Mats Svegfors zaprezentowali nowe zasady dotacji mediów lokalnych (skan z konferencji, kancelaria rządu Szwecji)

Szwedzki rząd chce dofinansowywać dziennikarstwo lokalne, zmieniając obowiązujący obecnie system dotacji mediów. Reforma, na której mogą stracić wydawcy ogólnokrajowych dzienników, ma wejść w życie w 2024 roku.

Według Matsa Svegforsa, autora liczącej 271 stron rządowej ekspertyzy, punktem wyjścia dla reformy polityki wsparcia mediów jest przekonanie, że "obecność mediów w każdej gminie w Szwecji jest warunkiem demokracji". "Prasa lokalna w największym stopniu potrzebuje pomocy przy cyfrowej konwersji w związku ze spadkiem przychodów z reklam oraz rozwojem mediów społecznościowych" - podkreśla Svegfors.

Zdaniem eksperta, państwowa dotacja powinna przysługiwać wyłącznie na rozwój redakcji, w tym na etaty dziennikarzy oraz ich obecność w terenie, a nie - jak obecnie - na "ogólną działalność operacyjną" wydawcy, co premiuje duże koncerny.

Svegfors proponuje również, aby dofinansowanie mediów było "neutralne technologicznie" i nie określało sposobu dystrybucji informacji.

Ponadto jednym z kryteriów ma być tzw. klauzula demokratyczna, wskazująca, że dofinansowanie mogą otrzymać jedynie media prowadzące działalność publicystyczną zgodną z zasadami praworządności, poszanowania ludzkiej godności, wolności oraz integralności.

Nowe regulacje mają wejść w życie z początkiem 2024 roku. Z końcem 2023 roku upływa akceptacja Komisji Europejskiej dla systemu pomocy publicznej dla mediów. Do tego czasu redakcje, które stracą na nowych zasadach, w tym m.in. ogólnokrajowy dziennik "Svenska Dagbladet", mają otrzymać propozycję tymczasowej rekompensaty. Będą mogły one liczyć na fundusze według nowych kryteriów, jeśli otworzą lokalne oddziały.

W Szwecji wsparcie dla mediów, wprowadzone w 1970 roku, nie budzi kontrowersji. Podobne regulacje istnieją również w Danii oraz Norwegii.

Jednocześnie rząd Szwecji odrzucił podnoszoną przez środowisko wydawców propozycję wprowadzenia zerowego podatku VAT dla wydawców mediów informacyjnych. Minister kultury Jeanette Gustafsdotter stwierdziła, że według analiz "stawiałoby to w uprzywilejowanej pozycji duże koncerny wydawnicze".

 

(DAN, 28.06.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.