Dziennikarskie studia nie cieszą się popularnością. Uczelnie biją się o adeptów
Studenci wolą wybierać inne kierunki niż dziennikarstwo (fot: Compare Fibre/Unsplash)
Uczą zasad zbierania materiałów, ich kontroli, autoryzacji wypowiedzi, a jednak nie są popularne. Polskie uniwersytety biją się o adeptów dziennikarstwa.
W Szczecinie przewidziano 80 miejsc dla studentów dziennikarstwa.
Skazani na wyniki matur
W Poznaniu liczba jest wyższa – 110. Choć tu warunki przyjęcia na kierunek są ścisłe. Trzeba być laureatem olimpiady przedmiotowej, a z matury trzeba uzbierać przynajmniej 100 proc. z języka polskiego, obcego i wiedzy o społeczeństwie.
Czytaj też: Osoby 50+ występują tylko w 11 proc. telewizyjnych spotów reklamowych
– Jesteśmy skazani na wyniki matur – mówi dr Bernard Grzonka z instytutu dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. – Przyjmiemy wszystkich, którzy spełnią wymagania, ale ilu znajdzie pracę w mediach, to otwarte pytanie.
Dr Grzonka zwraca uwagę, że dziś większość absolwentów dziennikarstwa zwraca się ku drugiej części kierunku, czyli ku komunikacji społecznej. – Wielu z nich pracuje już w redakcjach, zanim skończą studia – zaznacza.
Zajęcia prowadzone przez dziennikarzy
Do 8 lipca trwa rekrutacja internetowa kandydatów na kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna na lubelskim Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej. Komisja rekrutacyjna zastrzega, że w przypadku niewypełnienia miejsc ogłosi drugą listę zakwalifikowanych.
Czytaj też: Koniec miesięcznika "Komputer Świat". Po 25 latach papierowa wersja znika z rynku
Toruński Uniwersytet Mikołaja Kopernika poza dziennikarstwem i nowymi mediami szkoli również studentów w zakresie brandingu i public relations.
– Studenci mają kontakt z młodą kadrą, która oprócz pracy na uczelni rozwija zainteresowania, przygotowując projekty, angażując się w akcje społeczne. Swoje doświadczenie przekazują studentom – informuje toruński wydział dziennikarstwa. – Nasze zajęcia prowadzone są przez dziennikarzy ("Nowości", TVP Bydgoszcz, Polsat, TVN) oraz specjalistów z branży reklamy i public relations.
Uczenie nowego podejścia do mediów
Uniwersytet Warszawski kusi specjalizacją w zakresie fotografii prasowej. – Program studiów został skomponowany tak, by ułatwić absolwentom wejście na rynek pracy – mówi Maria Łoszewska-Ołowska, prodziekan do spraw studenckich wydziału.
Czytaj też: Władze TVP, Polskiego Radia i PAP z absolutorium za 2021 rok
– Dziennikarstwo i medioznawstwo to nie tylko tradycyjne podejście do mediów: uczymy studentów, w jaki sposób odnaleźć się w tak dynamicznie zmieniającym się świecie mediów. Hybrydyzacja, platformizacja, kultury organizacyjne, data journalism, to tylko nieliczne zagadnienia, które wpływają na nowe podejście do mediów – dodaje dr hab. Katarzyna Gajlewicz-Korab, kierowniczka studiów niestacjonarnych kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo w UW.
Bernard Grzonka przyznaje, że studia dziennikarskie stały się niezbyt popularne. – Młodzi ludzie starają się zdobyć wiedzę z innych zakresów, dopiero potem oglądają się na dziennikarstwo.
Jego zdaniem to wzorzec znany w Polsce jeszcze z połowy lat 80., kiedy dziennikarstwo było kierunkiem podyplomowym.
Czytaj też: Prezes TVP eksponowany podczas opolskiego festiwalu. "Pokazujemy to, na co mamy ochotę"
(PAR, 22.06.2022)