Osoby 50+ występują tylko w 11 proc. telewizyjnych spotów reklamowych
Aktorzy w wieku 50+ wykorzystywani są w stereotypowych kontekstach – najczęściej w roli babci lub dziadka (fot. Marisa Howenstine/Unsplash.com)
Odsetek osób powyżej 50. roku życia występujących w reklamach znalazł się na najniższym poziomie od 2018 roku. W zaledwie 11 proc. telewizyjnych spotów z udziałem aktorów występują osoby 50+ – wynika z szóstej fali badania zawartości spotów przeprowadzonej przez biuro reklamy TVP.
Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 roku, w pierwszej fali badania – wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych. Od 2020 roku zmniejszył się on niemalże o połowę – w 2020 roku wynosił 21 proc., w 2021 roku – 13 proc., a w 2022 roku – 11 proc.
Czytaj też: Pierwsze nagrody i kolejne nominacje dla polskich agencji na Cannes Lion
Nadal aktorzy w wieku 50+ często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka – 27 proc. spotów (wzrost z 21 proc. w 2021 roku) albo w kontekście choroby – 13 proc. (spadek z 26 proc.).
Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych. Takie osoby są bohaterami aż 1/4 reklam tego sektora. W czołówce są także kategoria wyposażenie domu i biura (18 proc.) oraz finanse (15 proc.).
W zaledwie 11 proc. telewizyjnych spotów z udziałem aktorów występują osoby 50+ (fot. materiały prasowe)
"Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje" – komentuje w komunikacie autor badania Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora biura reklamy TVP.
Czytaj też: Wzrost wynagrodzeń i stawek w branży public relations
"Niezależnie od licznych inicjatyw branżowych, specjalizowania się agencji mediowych, wielu raportów, badań i opracowań, nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę lub dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to o tyle zaskakujące, że badania rynkowe wskazują, iż osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18-49, a w ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m.in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów" – wyjaśnia Kowalczyk.
Analiza kreacji reklamowych przeprowadzana jest od 2017 roku przez biuro reklamy TVP. W tym roku objęła ona 5,7 tys. kreacji wyemitowanych od stycznia do kwietnia. Łącznie w sześciu falach badania przeanalizowano ponad 31 tys. kreacji reklamowych.
Czytaj też: Rząd chce dopłacać twórcom do ubezpieczeń. Ale nie dziennikarzom freelancerom
(KOZ, 21.06.2022)