Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 21, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Osoby 50+ występują tylko w 11 proc. telewizyjnych spotów reklamowych

Aktorzy w wieku 50+ wykorzystywani są w stereotypowych kontekstach – najczęściej w roli babci lub dziadka (fot. Marisa Howenstine/Unsplash.com)

Odsetek osób powyżej 50. roku życia występujących w reklamach znalazł się na najniższym poziomie od 2018 roku. W zaledwie 11 proc. telewizyjnych spotów z udziałem aktorów występują osoby 50+ – wynika z szóstej fali badania zawartości spotów przeprowadzonej przez biuro reklamy TVP.

Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 roku, w pierwszej fali badania – wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych. Od 2020 roku zmniejszył się on niemalże o połowę – w 2020 roku wynosił 21 proc., w 2021 roku – 13 proc., a w 2022 roku – 11 proc.

Czytaj też: Pierwsze nagrody i kolejne nominacje dla polskich agencji na Cannes Lion

Nadal aktorzy w wieku 50+ często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka – 27 proc. spotów (wzrost z 21 proc. w 2021 roku) albo w kontekście choroby – 13 proc. (spadek z 26 proc.).

Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych. Takie osoby są bohaterami aż 1/4 reklam tego sektora. W czołówce są także kategoria wyposażenie domu i biura (18 proc.) oraz finanse (15 proc.).

Press

W zaledwie 11 proc. telewizyjnych spotów z udziałem aktorów występują osoby 50+ (fot. materiały prasowe)

"Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje" – komentuje w komunikacie autor badania Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora biura reklamy TVP.

Czytaj też: Wzrost wynagrodzeń i stawek w branży public relations

"Niezależnie od licznych inicjatyw branżowych, specjalizowania się agencji mediowych, wielu raportów, badań i opracowań, nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę lub dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to o tyle zaskakujące, że badania rynkowe wskazują, iż osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18-49, a w ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m.in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów" – wyjaśnia Kowalczyk.

Analiza kreacji reklamowych przeprowadzana jest od 2017 roku przez biuro reklamy TVP. W tym roku objęła ona 5,7 tys. kreacji wyemitowanych od stycznia do kwietnia. Łącznie w sześciu falach badania przeanalizowano ponad 31 tys. kreacji reklamowych.

Czytaj też: Rząd chce dopłacać twórcom do ubezpieczeń. Ale nie dziennikarzom freelancerom

(KOZ, 21.06.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.