Dział: PRASA

Dodano: Maj 20, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Agora odbudowuje wyniki finansowe po pandemii. Przychody urosły o 73 proc.

Całkowite przychody Grupy Agora w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły 253,1 mln zł (fot. Piotr Molęcki/East News)

W pierwszym kwartale 2022 roku Agora SA, wydawca "Gazety Wyborczej" i portalu Gazeta.pl, zwiększyła przychody o 73 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Grupa niemal o połowę zredukowała stratę netto. Liczba subskrypcji Wyborcza.pl na koniec marca 2022 r. przekroczyła 290 tys.

Całkowite przychody Grupy Agora w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosły 253,1 mln zł i były wyższe o ponad 73 proc. niż przed rokiem. Spółka tłumaczy, że przyczyniły się do tego zwłaszcza wpływy z działalności kinowej, która w tym samym okresie 2021 r. była zawieszona decyzją administracyjną, oraz wpływy ze sprzedaży usług reklamowych, rosnące wraz ze zniesieniem obostrzeń pandemicznych ograniczających działalność wielu przedsiębiorców w Polsce. Wpływy z działalności kinowej sieci Helios wyniosły 69,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży usług reklamowych Grupy Agora zwiększyły się ponad dwukrotnie szybciej niż na rynku - o przeszło 15 proc. do 104,5 mln zł, stanowiąc ponad 41 proc. wszystkich wpływów Grupy.

- "W pierwszym kwartale br. pożegnaliśmy pandemiczne obostrzenia, co było szczególnie ważne dla naszego największego segmentu operacyjnego – Film i Książka, i liczyliśmy na to, że skupimy się wyłącznie na pracy nad poprawą wyniku. Jednak szok wywołany napaścią Rosji na Ukrainę sprawił, że powrót na tory normalnej działalności opóźnił się. Dodatkowo, konflikt nasilił symptomy pogorszenia się koniunktury gospodarczej, które dawało o sobie znać już przed jego wybuchem, wzrosła też niepewność prowadzenia działalności biznesowej. Pomimo tego Grupa Agora stara się elastycznie dopasować do zmiennych warunków i koncentrować na odbudowie rezultatów finansowych" – mówi Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw Grupy były o 0,9 proc. niższe w porównaniu z pierwszym kwartałem ub.r. i wyniosły 33 mln zł. Zdecydowało o tym przede wszystkim zmniejszenie wpływów ze sprzedaży publikacji Wydawnictwa Agora przy wyższych wpływach z prenumeraty cyfrowej "Gazety Wyborczej". Liczba subskrypcji Wyborcza.pl na koniec marca 2022 r. przekroczyła 290 tys., czyli była o niemal 13 proc. większa w porównaniu z ub.r. Liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM stanowiła blisko 26,2 tys. Udział przychodów cyfrowych w całkowitych wpływach ze sprzedaży wydawnictw Grupy Agora wyniósł na koniec marca 2022 r. prawie 41 proc.

W pierwszym kwartale 2022 r. łączne przychody segmentu Prasa wyniosły 46,9 mln zł i były o 1,3 proc. wyższe niż w pierwszym kwartale 2021 r. Na wzrost ten wpłynęło przede wszystkim zwiększenie przychodów ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej oraz przychody ze sprzedaży usług poligraficznych, które wzrosły o 18,8 proc. do blisko 7,6 mln zł.

W pierwszym kwartale 2022 r. całkowite przychody segmentu Internet zmniejszyły się o 6,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. i wyniosły 43,9 mln zł. Przychody segmentu Reklama Zewnętrzna wzrosły o 90 proc. do 30,4 mln zł. 

Koszty operacyjne netto Grupy Agora wyniosły w pierwszym kwartale 2022 r. 275,8 mln zł. Ich wzrost o ponad 41 proc. miał związek przede wszystkim ze stopniowym powrotem biznesów Agory do funkcjonowania bez pandemicznych ograniczeń, w tym w pełniejszej obsadzie i z działaniami promocyjnymi, a także z warunkami rynkowymi, związanymi z ogólnymi podwyżkami cen, inflacją i presją płacową.

Zatrudnienie w Grupie Agora na koniec marca 2022 r. wyniosło 2 356 etatów i było wyższe o ponad 100 etatów w porównaniu z końcem marca ub.r. Ostatecznie Grupa Agora zakończyła pierwszy kwartał 2022 r. poprawą rezultatów operacyjnych – przede wszystkim zyskiem na poziomie EBITDA w wysokości 17,6 mln zł wobec straty 8,1 mln zł w analogicznym okresie 2021 r. Strata netto wyniosła obniżyła się z 59,4 mln do 33,1 mln zł. 

Dla Zarządu spółki kluczowym projektem na 2022 r. pozostaje praca nad strategią rozwoju całej Grupy Agora na lata 2023 – 2027. Trwa analiza potencjału rozwojowego organizacji, portfela jej biznesów oraz otoczenia rynkowego, która ma zostać sfinalizowana jeszcze w tym roku.

(BAE, 20.05.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.