Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: WYWIADY

Dodano: Maj 22, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Gutowska z Publio.pl: Rynek e-booków to 5-10 procent całego rynku książki

W Polsce z czytników e-booków może korzystać do miliona użytkowników (fot. Felipe Pelaquim/Unsplash)

Miesiące pandemii tchnęły nowego ducha w rynek publikacji elektronicznych. O polskim rynku e-booków rozmawiamy z Beatą Gutowską, szefową internetowej księgarni Publio.pl.

Rynek publikacji elektronicznych w Polsce jest dość młody. Same e-booki były przez długi czas traktowane jako dodatek do tradycyjnej działalności wydawniczej.

Porównując jego dzisiejszy kształt z momentem startu, można powiedzieć, że jest to już rynek dojrzały i w znakomitej formie. Wydawcy i dystrybutorzy nie traktują bowiem e-książek jako dodatkowego źródła przychodu do wydań papierowych. Przychody ze sprzedaży e-booków i audiobooków są dziś przez wydawców osobno budżetowane, a cele bardzo ambitne. I jest to najlepszy dowód na to, że rynek dojrzewa i się normalizuje.

W czym pomogła pandemia.

Pandemia spowodowała gwałtowny wzrost liczby klientów i przychodów e-księgarń, ustawiając wyniki sprzedaży na zupełnie innym poziomie niż te notowane przed 2020 rokiem. Obserwowaliśmy przypływ zupełnie nowych klientów, którzy zmuszeni sytuacją zaczęli swoją przygodę z e-czytaniem i elektroniczną formą książki. W tym czasie znacznie wzrosła też sprzedaż np. audiobooków dla dzieci czy elektronicznych wydań prasy. Ten poziom sprzedaży z okresu lockdownu wyznaczył zupełnie inne oczekiwania, jeśli chodzi o planowanie budżetów wydawców i księgarń na przyszłość.

I teraz e-wydawnictwa są traktowane na równi z wydaniami papierowymi?

Rynek książki elektronicznej rządzi się już swoimi prawami i znakomicie uzupełnia rynek książki papierowej. O tym, że ten obszar jest niezależny, świadczą różne praktyki z rynku e-booków - choćby to, że daty ich premier ustalane są niezależnie od premier wydań papierowych. Również ceny e-publikacji rządzą się swoimi prawami – do niedawna zasadą było ustalanie cen e-booków na poziomie 20 proc. niższym niż wersja drukowana. Teraz z różnych względów te poziomy się do siebie zbliżają.

Czy te rynki ze sobą nie konkurują?

Z naszych obserwacji wynika, że nie. To uzupełniające się oferty. Rynek książki cyfrowej kreuje zupełnie nowy rodzaj czytelnika, bez szkody dla tradycyjnego rynku książki. Co więcej, czytelnicy e-booków bardzo często stawiają i na digital, i na papier, choćby dla walorów edytorskich książek, które wcześniej przeczytali na czytnikach.

Czytelnicy wybierający e-booki korzystają z dedykowanych czytników, czy wolą softwarowe rozwiązania na telefonach i tabletach?

- Rynek książki jest w ogóle słabo zbadany - informacje o nim opierają się głównie na deklaratywnych danych wydawców. Tym bardziej trudno o szczegółowe informacje o rynku książki elektronicznej, który – jak się szacuje - stanowi od 5 do 10 proc. całego rynku książek. Nieznana jest liczba czytników wykorzystywanych przez użytkowników w Polsce. Z naszego tzw. białego wywiadu w branży wynika, że dedykowanych czytników e-booków (pomijając czytniki softwarowe) jest w Polsce od pół miliona do miliona.

Co ciekawe, większość to czytniki Kindle, choć Amazon wystartował w Polsce dopiero w 2021 roku - wcześniej te urządzenia były kupowane głównie w USA i w Niemczech. Jak obserwujemy, czytników używają prawdziwi miłośnicy czytania, którzy nie wyobrażają sobie lektury na telefonie. Jednocześnie rośnie popularność aplikacji do czytania i słuchania książek - głównie ze względu na audiobooki. Z powodu wielkości plików trudniej przenosić je między urządzeniami, dlatego są one bardziej związane z aplikacjami do ich zakupów. Trzeba też pamiętać, że często to okoliczności decydują, czy klientowi łatwiej jest książkę czytać, czy jej słuchać, a to wpływa na wybór sprzętu.

Rozmawiał: Ryszard Parka

Ryszard Parka

Pozostałe tematy weekendowe

Johnny Depp i Amber Heard. Medialny konflikt wart miliony
Meta, wersja beta. Metaverse nie jest tak nowy, jak mogłoby...
Mecze Polaków w piłkarskiej Lidze Narodów...
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.