Dział: REKLAMA

Dodano: Maj 10, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Aktorzy-lekarze i influencer marketing znikną z reklam wyrobów medycznych

Ustawa zabroni reklamowania produktów w oparciu o "własne doświadczenia", jeśli reklamujący otrzyma z tego tytułu jakieś korzyści (fot. humberto chavez/Unsplash

Od 2023 roku wejdą w życie przepisy zakazujące wykorzystywania w reklamach wyrobów medycznych wizerunku lekarzy, a nawet sugestii, że osoba widoczna w spocie lub na billboardzie wykonuje zawód medyczny.

Zmiana prawa to efekt podpisania przez prezydenta RP ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia br. Dotychczas zakaz wykorzystywania wizerunku lekarzy dotyczył leków, od nowego roku do grupy produktów zakazanych dołączą wyroby medyczne, czyli m.in. wózki inwalidzkie, maseczki ochronne, pieluchomajtki, ale też syropy na kaszel czy kapsułki na niestrawność.

Jak wyjaśnia Joanna Wajdzik, senior associate z kancelarii Wolf Theiss, dotychczas prawo było mniej restrykcyjne dla reklamodawców promujących tego typu wyroby, dlatego wielu producentów starało się, aby ich produkt został uznany za wyrób medyczny, a nie lek.

Prosty przekaz dla każdego

Według nowego prawa reklamy będą musiały być formułowane w sposób zrozumiały dla laika, również gdy w jej treści wykorzystywane są sformułowania medyczne i naukowe.

Czytaj też: UOKiK sprawdza akcję promocyjną Biedronki

Najważniejszą zmianą w ustawie jest jednak zakaz wykorzystywania aktorów odgrywających rolę lekarzy polecających produkty. Ustawa zakazuje również prezentowania wyrobów w trakcie spotkań z konsumentami czy wykorzystywania pochlebnych opinii użytkowników, jeśli ci otrzymali z tego tytułu jakieś korzyści. Joanna Wajdzik wyjaśnia, że to ograniczenie rosnącego wpływu influencerów, których działania promocyjne często opierają się na osobistych doświadczeniach z produktem.

Kolejne zmiany na horyzoncie

Wajdzik wyjaśnia, że trwają również prace nad zaostrzeniem przepisów dotyczących reklam produktów leczniczych. Prawo to nie zostało zmienione od 2008 roku.

- Nowe rozporządzenie przewiduje m.in. odstąpienie od obowiązku prezentowania w reklamach przeciwwskazań do stosowania produktu leczniczego - mówi Wajdzik. Oznacza to, że w reklamach nie będzie wyświetlany tekst dotyczący przeciwwskazań, który rzadko kiedy jest zauważany przez odbiorców. Zamiast tego przygotowano trzy wersje ostrzeżeń - mają być wykorzystywane w spotach reklamowych, których przekaz brzmi: "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania". Wajdzik podkreśla jednak, że ta zmiana nie wejdzie w życie wcześniej niż w 2023 roku.

(KAP, 10.05.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.