Powstał raport pokazujący realną pozycję kobiet w branży reklamowej i marketingowej
Raport zawiera wiele wskazówek i sprawdzonych już w innych krajach rozwiązań pomagających zmniejszyć dyskryminację w pracy (fot. materiały prasowe)
Zaledwie 20 proc. kobiet pracujących w branży komunikacji marketingowej nie spotyka się z dyskryminacją ze względu na płeć. Mężczyzn, którzy nie zetknęli się z dyskryminacją, jest aż 63 proc. To wnioski z pierwszego badania #PoStronieKobiet dotyczącego równości w polskiej reklamie i marketingu.
Pełne wyniki badania nie są jeszcze dostępne - mają być w kwietniu.
Pytania o równe prawa
W badaniu wzięło udział blisko 500 osób zaangażowanych zarówno po stronie klienta, czyli w działach marketingu, jak i tych pracujących po stronie agencji kreatywnych, PR czy mediowych, w studiach produkcyjnych i freelancerów. W anonimowym kwestionariuszu odpowiedzieli m.in. na pytanie, czy kobiety na równych prawach uczestniczą w ważnych projektach, czy firmy, w których pracują, są im przyjazne, czy spotykają się z dyskryminacją: od onieśmielania i dyskredytowania ich pomysłów, po naruszanie granic psychicznych lub fizycznych.
Czytaj też: W branży reklamowej kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od mężczyzn
W ankiecie były także pytania o godzenie pracy z obowiązkami domowymi i opiekuńczymi, mające na celu sprawdzenie, czy zajęcia te nie blokują kariery i rozwoju zawodowego kobiet. Poruszono także kwestie awansu i zaangażowania w branżowe wydarzenia oraz wystąpienia w mediach.
Walka z dyskryminacją
Raport zawiera też relacje 26 kobiet - w sumie blisko 40 godzin rozmów. Pomogły one pogłębić obserwacje z badania ilościowego oraz dotrzeć do osobistych historii kobiet.
Czytaj też: RSF wstawia się za Tomaszem Piątkiem w sprawie karnej o zniesławienie pułkownika
Raport da wiele wskazówek i sprawdzonych już w innych krajach rozwiązań pomagających zmniejszyć dyskryminację w pracy - np. zlikwidować gender pay gap czy wspierać rozwój zawodowy kobiet i zatrzymać najlepsze talenty w firmach. Swoimi doświadczeniami podzielili się eksperci z Meta i Gazeta.pl.
Pomysłodawcami badania są: Magdalena Łukasiuk, ekspertka ds. PR i zarządzania międzykulturowego; Dominika Nawrocka, strateżka, badaczka marketingowa (Grupa Media Direction); Artur Leśniak, marketer i konsultant. Zrealizowali je wspólnie z agencją SWResearch (część ilościowa) oraz Minds & Roses i Zróbmy Badanie (wywiady pogłębione).
Czytaj też: Jacek Harłukowicz przechodzi z "Gazety Wyborczej" do Onetu
(AMS, 21.04.2022)