W 2021 roku rynek reklamowy w Polsce przekroczył wartość 10,5 mld zł
Rynek reklamowy odrobił straty spowodowane pandemią koronawirusa (fot.y Eleni Afiontzi/Unsplash)
Publicis Groupe Polska opublikowała raport dotyczący wartości polskiego rynku reklamowego w 2021 roku, która wyniosła rekordowe 10,5 mld zł. To wzrost o 16,2 proc. w stosunku do 2020 roku i najlepszy wynik w historii.
W 2021 roku rynek reklamowy nie tylko odrobił straty spowodowane pandemią, ale też przekroczył poziom wydatków z 2019 roku o 7 proc. Najwięcej w ub.r. zyskał sektor handlowy, którego budżety wzrosły o 26,6 proc. w stosunku do roku 2020. Łącznie wydano na reklamy w tym sektorze 2,25 mld zł, najwięcej - RTV AGD, Euro-Net, Mediaexpert, Lidl i Biedronka.
Producenci produktów farmaceutycznych i leków wydali w 2021 roku o 3,7 proc. więcej, niż rok wcześniej, 1,05 mld zł jest jednak wynikiem gorszym niż w roku 2019. Trzecie miejsce zajęli producenci żywności, których wydatki zwiększyły się rok do roku o 10,7 proc. i osiągnęły 10,1 mld zł.
Wśród analizowanych sektorów jedynie motoryzacja i produkty użytku domowego zaliczyły spadki wobec 2020 roku - odpowiednio mniej o 0,7 proc. i o 2,5 proc.
Najpopularniejszymi kanałami komunikacji były internet (wzrost wydatków o 21,8 proc.), telewizja (11,5 proc.) i radio (13,9 proc.). Największy wzrost zaliczyły kina, które zarobiły w 2021 roku o 94,1 proc. więcej, niż w 2020 roku, ale warto pamiętać, że z powodu pandemii przez większą część 2019 roku były nieczynne.
Wartość budżetów internetowych wyniosła niemal 4,5 mld zł, o 800 mln zł więcej, niż w 2020 roku. Wzrosły wydatki na wszystkie formy reklamy, najbardziej na display i wideo. Wartość budżetów telewizyjnych wzrosła o 460,1 mln zł i wyniosła 4,45 mld zł - ten wynik pozwolił na przekroczenie wielkości przychodów osiąganych przed pandemią.
Nadal reklamy mediów telewizyjnych i digitalowych odpowiadają za 85 proc. wartości działań promocyjnych w Polsce. W 2021 roku najpopularniejszy w lokowaniu reklamy był internet, który odpowiadał za 42,7 proc. rynku reklamowego - o 0,3 proc. więcej, niż telewizja. Udział reklamy zewnętrznej wzrósł z 3,7 proc. do 3,8 proc. Magazyny i dzienniki zmniejszyły swój udział odpowiednio z 2,1 proc. do 1,9 proc. oraz z 1,4 proc. do 1,2 proc., kino zaś zwiększyło udział z 0,4 proc. do 0,6 proc.
(KAP, 01.03.2022)