Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 31, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydawcy w ramach IWP powołali grupy robocze ds. unijnej dyrektywy o prawie autorskim

Wdrożenie w Polsce prawa pokrewnego wpłynie na kształt rynku cyfrowego na kilka następnych lat (fot. Unsplash.com)

W ramach struktur Izby Wydawców Prasy najwięksi polscy wydawcy zawiązali dwie grupy robocze, które mają odpowiadać za wypracowanie systemu egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych. Do inicjatywy dołączył OKO.Press. 

Najwięksi polscy wydawcy wraz z Izbą Wydawców Prasy oraz Stowarzyszeniem Dziennikarzy i Wydawców Repropol chcą wypracować system egzekwowania i przekazywania im należnych rekompensat z tytułu prawa pokrewnego nadanego art. 15 dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa unijna z 2019 roku daje wydawcom prasy - na równi z autorami – prawo do wynagrodzenia za korzystanie przez platformy cyfrowe z tworzonych przez nich treści.

Dwie grupy robocze

W związku z tym zawiązali w ramach struktur Izby Wydawców Prasy dwie grupy robocze: prawną i analityczno-biznesową. Na czele pierwszej stoi Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w IWP, a grupę analityczno-biznesową prowadzi Paweł Nowacki, konsultant ds. transformacji cyfrowych i subskrypcji.

– Grupy robocze mają się spotykać raz, dwa razy w miesiącu, aby wypracować założenia wspólnego projektu. Gdy będą miały gotowe zagadnienia, potrzebne będą akceptacje w ramach całej grupy wydawców, jak i zarządu Izby Wydawców Prasy – mówi "Presserwisowi" Jacek Wojtaś. 

W grupach pracuje po 8-9 specjalistów - dziennikarzy, wydawców, którzy mają przygotowywać swój punkt widzenia na sprawy wynikające z dyrektywy. Spotkania odbywają się online. 

– Wspólne spotkanie obu grup planowane jest na koniec lutego. Chyba że będzie potrzeba przedyskutowania pewnych zagadnień szybciej. Jednak na ten moment nie mamy jeszcze ostatecznie wypracowanego projektu, który chcemy złożyć w ramach konsultacji publicznych, choć już na poprzednich etapach składaliśmy propozycje konkretnie zapisanych przepisów implementujących dyrektywę – zaznacza Wojtaś. 

Najwięksi polscy wydawcy zaangażowani we wspólną inicjatywę

Wśród wydawców zaangażowanych w wypracowanie rozwiązań dla unijnej dyrektywy są: Agora, Grupa DGP Infor, Gremi Media, Grupa Interia, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, TVN24.pl, Grupa Wirtualna Polska, ZPR Media oraz OKO.Press, który w ostatnim czasie dołączył do grupy. Do pierwszego wspólnego spotkania wydawców, IWP i Stowarzyszenia Dziennikarzy i Wydawców Repropol doszło w grudniu. 

Wdrożenie w Polsce prawa pokrewnego wpłynie na kształt rynku cyfrowego na kilka następnych lat. Projekt nowelizacji, którego celem jest implementacja dyrektywy, do wykazu prac legislacyjnych rządu trafił w połowie października, jednak nie został przesłany do konsultacji. Polska miała implementować tę regulację do 7 czerwca 2021 roku. Sprawa ma zostać rozpatrzona w drugim kwartale 2022 roku. Dyrektywę zaimplementowały już inne kraje Unii Europejskiej, w tym Holandia, Niemcy, Malta, Chorwacja i Irlandia (implementacja całościowa), Francja, Dania i Włochy (implementacja częściowa, w tym art. 15 dyrektywy).

(BAE, 31.01.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.