Polski Ład zdobył 19 mld impresji. Ekwiwalent reklamowy to 187 mln zł
Wartość dotarcia treści mówiących o Polskim Ładzie wyceniono na 187 mln zł (fot. Jakub Kaminski/East News)
Analiza Press-Service Monitoring Mediów pokazuje, że od 1 do 11 stycznia br. w mediach pojawiło się niemalże 130 tys. treści dotyczących Polskiego Ładu. Ekwiwalent reklamowy zasięgów, który osiągnęły te treści, to niemalże 190 mln zł.
Program reform społeczno-gospodarczych Polski Ład to jeden z najgorętszych tematów w mediach na początku stycznia. Pierwsze reakcje na rządowy program nie są zbyt pozytywne, co zaowocowało dużą liczbą negatywnych komentarzy.
Ponad 40 tys. wzmianek w mediach tradycyjnych
Z danych PSMM za okres od 1 do 11 stycznia br. wynika, że w social mediach pojawiło się ponad 86 tys. wzmianek na temat nowego systemu podatkowego wprowadzonego przez rząd Mateusza Morawieckiego. Najchętniej dyskutowano o Polskim Ładzie na Twitterze, gdzie pojawiło się 76 tys. komentarzy i wpisów. Na Facebooku tych treści było ponad 7,5 tys. Część z nich poruszała problem niższych wypłat, m.in. dla nauczycieli i policjantów - niektórzy z nich otrzymali o nawet 300 zł mniej. Cięcia dotknęły też emerytów, których emerytury przekraczają 4920 zł brutto. Polski Ład jest krytykowany również przez małych i średnich przedsiębiorców, którym nie podobają się nowe zasady rozliczania składki zdrowotnej - od 1 stycznia muszą opłacać składkę zdrowotną od sprzedanych towarów, której nie mogą pomniejszyć o przysługujące im ulgi ani odliczyć od niej straty z działalności z poprzednich lat.
W tym samym okresie telewizje zamieściły o Polskim Ładzie 1394 materiały, radio - 3315, a prasa - 903, w internecie zaś pojawiło się łącznie ponad 38 tys. treści, w skład których wchodzą zarówno teksty dziennikarskie, jak i komentarze czytelników.
Dotarcie do czytelników treści dotyczących Polskiego Ładu w ciągu pierwszych 11 dni 2022 roku zaowocowało 19 mld impresji, z czego niemalże 17 mld pochodzi z treści w sieci. PSMM wskazuje, że aby zdobyć takie dotarcie, rząd musiałby wydać 187 mln zł na działania reklamowe (tzw. wskaźnik AVE).
19 mld obrazuje potencjalną liczbę osób, które mogły zetknąć się z danym przekazem. Jak wyjaśnia Marlena Sosnowska, rzeczniczka prasowa Press-Service Monitoring Mediów, jednostką zasięgu dla prasy jest nakład gazety, dla radia słuchacze programu, dla telewizji widzowie programu, dla WWW, blogów i forów - unikalni użytkownicy, dla Facebooka, Twittera, Wykopu czy Instagrama - obserwujący dany profil, a dla YouTube - subskrybenci kanału.
Ponad 4 mln zł na kampanię outdoorową
Działania reklamowe dotyczące Polskiego Ładu są prowadzone od maja 2021 roku. W sierpniu za promocję programu w miastach wojewódzkich odpowiadał Bank Gospodarstwa Krajowego i wydał wtedy ponad 4 mln zł na kampanię outdooru. Za działania reklamowe w sieci odpowiada natomiast należąca do spółek Skarbu Państwa agencja mediowa Sigma Bis, a budżet, jaki przeznaczono na promocję rządowego projektu, to 1 mln zł.
(KAP, 17.01.2022)