Radio Zet ma nowego naczelnego. Mariusz Smolarek zastąpił Michała Celedę
- Przede mną największe z moich dotychczasowych zawodowych wyzwań - przyznaje Mariusz Smolarek (fot. materiały prasowe)
Mariusz Smolarek, dotychczasowy redaktor naczelny i dyrektor programowy Antyradia i Chillizet, zastąpił Michała Celedę na stanowisku redaktora naczelnego Radia Zet.
- Złożyłem rezygnację z powodów osobistych - mówi Michał Celeda. Jak podał Eurozet w komunikacie, Celeda nie rozstaje się z firmą. Będzie przebywać na kilkumiesięcznym urlopie, z którego ma wrócić w nowej roli (Eurozet nie podaje na razie, w jakiej).
- Moje nowe stanowisko to dla mnie ogromny zaszczyt, ale też odpowiedzialność. Przede mną największe z moich dotychczasowych zawodowych wyzwań - przyznaje Mariusz Smolarek, nowy redaktor naczelny Radia Zet. - Co do planów to za wcześnie, żeby je ujawniać. Przede mną dopiero pierwsze spotkanie z zespołem Radia Zet - ucina.
- Cele są ambitne - zapowiada prezeska Eurozetu Ewa Rosiewicz. - Chcemy rosnąć i odbudowywać pozycję. To długa droga, ale wierzę w Mariusza Smolarka. Pod jego kierownictwem Antyradio odniosło największe sukcesy w historii - uważa Rosiewicz.
Nowy naczelny Radia Zet Mariusz Smolarek w 2005 roku dołączył do katowickiej redakcji Antyradia. W 2008 roku został szefem katowickiego oddziału stacji, a w 2013 roku przeniósł się do Warszawy, obejmując stanowisko szefa anteny Antyradia. W 2015 roku został redaktorem naczelnym i dyrektorem programowym stacji. Od początku 2020 roku był też redaktorem naczelnym i dyrektorem programowym Chillizet.
Michał Celeda redaktorem naczelnym Radia Zet został w kwietniu 2019 roku. Wcześniej - od końca września 2018 roku - pełnił obowiązki naczelnego. Przez blisko 18 lat Celeda pracował w Radiu Eska, ostatnio jako zastępca dyrektora muzycznego i zastępca dyrektora programowego.
Niepewna przyszłość stacji
- Michałowi Celedzie nie udało się podnieść ratingów Radia Zet, ale to nie była jego wina. Jedna osoba niczego nie zmieni - uważa menedżer z branży radiowej, chcący zachować anonimowość. Słuchalność Radia Zet utrzymuje się na podobnym poziomie, w fali maj-lipiec udział stacji w czasie słuchania wynosił 12,8 proc. - Zetka jest jak armia Napoleona wracająca spod Moskwy. Nie podniosą się bez ludzi, którzy zrobią zastrzyk nowej energii. Rekrutacja wewnętrzna niczego nie zmieni - uważa nasz rozmówca. Ale jednocześnie przyznaje: - Trudno rekrutować fachowców do stacji, która nie wiadomo, jak będzie wyglądała na przykład za dwa lata. Proces konsolidacji z Agorą pewnie kiedyś dojdzie do skutku. Dzisiaj funkcjonują w poczuciu tymczasowości, żeby nie pompować kosztów. Eurozet to dziś spółka dywidendowa. Dopóki nie dojdzie do konsolidacji z Agorą, nie wydarzy się w Eurozecie radykalna zmiana.
– W Zetce potrzebne są zmiany, bo mimo kolejnych roszad słuchalność się nie odbudowuje. Cały czas jest ten sam problem - słuchalność jest ustabilizowana, ale niestety widać, że nie mają pomysłu na dopasowanie do grupy docelowej - mówi Adam Rudawski, były prezes Radia Szczecin. - Zetka powinna walczyć z największym przeciwnikiem i próbować odbierać słuchaczy RMF FM, bo mają ten sam target i ten sam zasięg – uważa Rudawski. Były prezes Radia Szczecin dodaje, że trzeba przypilnować jakości całej doby Radia Zet, bo sam poranek czy popołudniowy drive time to za mało, żeby powalczyć o lepsze wyniki.
Zdaniem Adama Rudawskiego zmiany powinny być kreowane przez menedżerów, ale w momencie, kiedy Radio Zet jest w niepewnej sytuacji inwestorskiej, to ryzykowne podejście. – W sensie menedżerskim jest to na pewno wymagająca sytuacja, żeby spełnić oczekiwania funduszu, który wymaga utrzymania rentowności, a oczekujący inwestor, czyli Agora, oczekuje jakości i zwiększenia udziałów w rynku – zaznacza Rudawski.
– O Smolarku w Eurozecie mówi się tylko dobrze, a jak będzie? Nie wiem, jestem dobrej myśli – mówi anonimowo jeden z pracowników Eurozetu.
Od 2019 roku większościowym udziałowcem w Eurozecie jest SFS Ventures, mający 60 proc. udziałów nadawcy m.in. Radia Zet. Pozostałe 40 proc. należy do Agory, która chciała przejąć udziały od SFS Ventures, na co nie zgodził się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kurs na skały
Mariusz Smolarek jest piątym redaktorem naczelnym Radia Zet w ciągu ostatnich 10 lat. Od 2011 roku stanowisko to zajmowali kolejno: Rafał Olejniczak, Jarosław Paszkowski, Sławomir Assendi i Michał Celeda.
- Kurs na skały Radia Zet przyjął Robert Kozyra, a potem nikt tego steru zdawał się nie dotykać. Zetka właśnie zdaje się dotarła do niebezpiecznych wód, totalnie oddając - nawet w Warszawie - pole konkurencji - komentuje Emil Marat, dyrektor kreatywny warszawskiego Radia Kolor.
Konsekwencją zmian na stanowisku redaktora naczelnego Radia Zet jest powołanie Marcina Bąkiewicza na p.o. redaktora naczelnego i dyrektora programowego Antyradia. Nową funkcję będzie łączyć z dotychczasową - dyrektora muzycznego stacji, którym jest od 2016 roku. W Chillizet funkcję redaktora naczelnego i dyrektora programowego objął Dariusz Staniak, pozostając jednocześnie dyrektorem muzycznym.
(KOZ, BAE, 10.09.2021)