Ogilvy to jedyna polska agencja nagrodzona na Cannes Lions
Eksperci z branży spotkali się na "Festiwalu reklamy Cannes Lions w Warszawie" (fot. materiały prasowe)
Dwa Brązowe Lwy dla Ogilvy Polska i Lego Polska to bilans polskich zwycięstw podczas tegorocznego festiwalu Cannes Lions.
Projekt "Zielone instrukcje" został nagrodzony w kategoriach: Brand Experience & Activation Culture&Context oraz Creative Strategy (podkategoria Products/Services). Ogilvy była jeszcze nominowana, także za kampanię dla Lego, w kategorii Creative Strategy Creative Strategy (podkategoria Challenges & Breakthroughs - Corporate Purpose & Social Responsibility).
Kampania Lego jest spójna z globalną platformą Lego "Rebuild The World”, została jednak wymyślona w Polsce, by odpowiadać wyzwaniom związanym z ochroną środowiska w naszym kraju. Wystartowała w czerwcu 2020 roku. Działania polegały na dodaniu do popularnych zestawów Lego "Zielonych instrukcji" pokazujących, jak zrobić z klocków ekologiczne zabawki, np. zmienić auta w hulajnogi, samoloty w pociągi elektryczne, a kopalnie w elektrownie wiatrowe. W kampanię zaangażowali się celebryci, podczas lockdownu Lego opublikowało też materiały dydaktyczne pomocne nauczycielom w prowadzeniu lekcji o zapobieganiu zmianom klimatycznym. Lekcje dostępne były w formie materiałów PDF oraz wideo, które poprowadził Przemysław Staroń, nagrodzony w 2018 roku tytułem Nauczyciela Roku
Polskie agencje miały jeszcze kilka nominacji, które jednak nie zamieniły się w nagrody": Studio kreatywne Juice wraz z amerykańską firmą Bonfire VFX New York otrzymało nominację w kategorii Film Craft Lions za projekt "Start with Connection" dla organizacji Partnership to End Addiction. Z kolei praca "Chłopi 2050", czyli „Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej”, której pomysłodawcą jest agencja reklamowa McCann, otrzymała nominację do shortlisty w kategorii Entertainment Lions . Słuchowisko zostało stworzone wspólnie ze Storytel, Mastercard i Gazeta.pl. McCann otrzymała ponadto dwie nominacje za kampanię "Safe Waze 2 Shop" dla Mastercad, którą zrealizowała wspólnie z McCann Canada - w kategoriach Creative eCommerce oraz Mobile Lion. McCann nominowano również za reklamę Mastercard "Ok, babcia", w kategorii Radio & Audio Lions.
"Reklama ma być o tym, co jest prawdziwe"
Eksperci zwracali uwagę na to, że wiele tegorocznych zwycięzców festiwalu to kampanie o wydźwięku społecznym. - Oglądając reklamy nagrodzone na tegorocznym festiwalu w Cannes zastanawiałem się, czy to jeszcze w ogóle są reklamy, czy już kampanie społeczne z małym logo marki doklejonym gdzieś wstydliwie na końcu. Parę lat temu wszyscy chcieli robić pieniądze, dziś wszyscy chcą zmieniać świat - możemy oczywiście kwestionować tu autentyczność tego zaangażowania - nie wiemy, czy to po prostu monetyzacja trendu, czy poszczególne marki naprawdę tak myślą, ale w sumie to trochę wszystko jedno. W Cannes było widać w kampaniach wiele grup nieuprzywilejowanych - mniejszości, kobiet i osób z niepełnosprawnościami i to jest super. Zdecydowanie wolę takie reklamy, niż te produkowane na Super Bowl za miliony dolarów z udziałem gwiazd z prehistorycznych lat 2000. Trzymam kciuki, żeby odwaga wielu światowych marek zainspirowała polskie oddziały do pozytywnego "odpięcia wrotek". To naprawdę łatwe, a potem zdziwicie się, że tak długo z tym zwlekaliście! - zauważył Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl.
(fot. materiały prasowe)
Rafał Baran, CEO agencji FCBBridge2Fun, nie podziela tego entuzjazmu. - Reklama teraz ma być o tym, co jest prawdziwe i dla ludzi naprawdę ważne, to dominujący trend- mówi Rafał Baran - Ale trzeba pamiętać, że takie reklamy o CSRowym podtekście to dla branży listek figowy, mający ukryć to, co branża ma na sumieniu. To reklama namawia do picia, palenia, jedzenia niezdrowych rzeczy, faszerowania się lekami itp., a potem pochyla się np. nad problemem mniejszości, dostaje za to nagrodę i wszyscy są zadowoleni. Baran dodaje: Błędem było oddzielenie kreatywności od efektywności, bo Cannes to już nie festiwal reklamy, a festiwal kreatywności. I to prowadzi do degeneracji systemu.
Cannes w Warszawie
Jurorzy przyznali w tym roku aż trzy nagrody Grand Prix w kategorii Film:
BETC Paris za kampanię "Crocodile inside", zrealizowaną dla Lacoste; firma zerwała z konwencją w tej kampanii reklamowej, w której pokazuje gniew i pasję pary, której kłótnia jest w stanie zniszczyć świat wokół nich.
- "You can't stop us" dla Nike, Wieden + Kennedy Portland, która chce pokazać, że sport i ludzie są nie do zatrzymania, i ze ich misją, zadaniem - jest zmieniać świat na lepsze, ponieważ jako sportowcy nigdy nie są sami, a sport łączy i wzmacnia, a ludzie razem stają się silniejsi. AMV BBDO London za "#wombstories" dla Essity (Libresse) dostało też Grand Prix w kategorii Titanium Lions - kampania próbuje 'odczarować" menstruacje, pokazując, że nadal jak wynika z badań marki, 9 na 10 kobiet nadal próbuje ukrywać miesiączkę, częściowo ze względu na otaczające je tabu w kulturze, reklamie i szerszym społeczeństwie. - Grand Prix w kategorii Glass The Lion for Change dostała kampania zrealizowana dla Starbucks przez VMLY&R Brasil Sao Paulo. W spocie opowiedziano się za prawem ludzi transpłciowych do noszenia imienia, z jakim się identyfikują.Liczba prac zgłoszonych do tegorocznej edycji imprezy była o 6 proc. niższa w porównaniu z edycją z 2019 roku. O nagrody rywalizowały 29 074 prace z 90 krajów. W 2020 roku festiwal odwołano w związku z pandemią koronawirusa, dlatego w aktualnej edycji oceniane były kampanie i reklamy z ostatnich dwóch lat.
Ponieważ tegoroczny festiwal Cannes Lions odbywał się, ze względu na pandemię koronawirusa, wyłącznie online, agencja 180heartbeats + Jung v Matt, wraz ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, zorganizowała dla przedstawicieli branży reklamowej wspólne oglądanie relacji z festiwalu. Event o nazwie "Festiwal reklamy Cannes Lions w Warszawie" odbywał się codziennie, przez cały czas trwania festiwalu na agencyjnym podwórku, przy ulicy Szpitalnej 8A. Pokazy w godzinach od 11 do 19:30 obejmowały m.in. relacje z gal konkursowych, wystąpienia oraz dyskusje.
(fot. materiały prasowe)
Gospodarzami spotkań w 180heartbeats + Jung v Matt byli tegoroczni: AdWoman Roku - Ewa Góralska, AdMen - Marcin Gaworski oraz AdMarketer - Darek Maciołek. O oprawę muzyczną wydarzenia zadbała Clouds Fest i marka Glo. Partnerami wydarzenia byli: BNP Paribas, GLO, Biuro Reklamy Grupy OLX, MullenLowe Mediahub, F25 i Red Bull. Patronat medialny magazyn "Press" i portal newonce.
(AMS, 26.06.2021)