Temat: na weekend

Dział: RAPORTY

Dodano: Czerwiec 25, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Informacjom TVP nie ufa prawie połowa Polaków - Digital News Report

Najniżej w rankingu zaufania jest TVP (fot. materiały prasowe/Centrum Informacji TVP)

Zaufanie Polaków do mediów wzrosło w porównaniu z ubiegłym rokiem, wynika raportu przygotowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Prawie połowa ankietowanych nie ufa informacjom TVP, a Polska i Brazylia to kraje, gdzie politycy rozsiewają najwięcej fake newsów.

Z nowego raportu ,,Digital News Report'' wynika, że w Polsce wzrasta zaufanie do mediów - największym zaufaniem cieszy się RMF FM, któremu ufa 68 proc. badanych, a tylko 11 proc. myśli przeciwnie. Na kolejnych miejscach pod względem zaufania jest TVN i Polsat, którym ufa 64 proc. respondentów.

Najniżej w rankingu zaufania jest TVP, której ufa zaledwie 36 proc. respondentów, a przeciwnego zdania jest 46 proc. Natomiast "Gazecie Polskiej” ufa 38 proc., a nie ufa 34 proc. 

 

Press

Najpopularniejszym źródłem informacji online kolejny raz z rzędu jest Onet, który przynajmniej raz w tygodniu odwiedza 50 proc. polskich internautów. Druga jest Wirtualna Polska (39 proc.), a trzeci serwis TVN24.pl (36 proc.). W kategorii Telewizja, radio, prasa pierwsze miejsce pod względem popularności należy do TVN, z którego przynajmniej raz w tygodniu korzysta 49 proc. badanych. Na drugim miejscu ex aequo Polsat News (38 proc.) i RMF FM (38 proc.). TVP raz w tygodniu ogląda 26 proc. badanych.

 

Press

Internet i telewizja pozostają najważniejszymi źródłami informacji w Polsce. Jak wynika z danych raportu, z mediów internetowych (w tym serwisów społecznościowych) informacje czerpie 84 proc. respondentów, a z telewizji 70 proc. Z mediów społecznościowych korzysta 59 proc. badanych, a prasy drukowanej 17 proc. Z badania wynika jednak, że zainteresowanie wszystkimi źródłami informacji spadło w tym roku. Najbardziej było to widoczne w przypadku mediów społecznościowych i prasy drukowanej - zainteresowanie nimi jako źródłem informacji spadło o 7 pkt proc. 

Ponad 80 proc. badanych uzyskuje dostęp do wiadomości za pośrednictwem smartfona - jest to kontynuacja trendów, które sprawiły, że telefon wyprzedził komputer (w 2019 roku) jako podstawowy punkt dostępu do newsów. Dostęp do wiadomości za pomocą komputera spadł z 69 do 65 proc. Z tabletu korzysta 14 proc. badanych. 

 

Press

Facebook jest głównym kanałem social media, który Polacy wykorzystują do konsumpcji newsów, jednak jego pozycja spada. W porównaniu z ubiegłym rokiem korzysta z niego 55 proc. badanych, czyli o 10 pkt procentowych mniej niż w zeszłym roku. Z kolei wzrost znaczenia zanotował Messenger, Instagram i WhatsApp. Tendencja w wielu krajach jest podobna.

Tegoroczne badanie pokazuje, że obawy dotyczące dezinformacji są w tym roku nieco wyższe. Według raportu 58 proc. (+2 pkt proc.) badanych jest zaniepokojonych wzrostem dezinformacji. Najwięcej fałszywych i wprowadzających w błąd informacji dotyczyło koronawirusa (54 proc.) i polityki (43 proc.). 

Według badania najwięcej fake newsów i dezinformacji pochodzi od polityków krajowych (29 proc.). Najwyższy wskaźnik był w krajach takich, jak Brazylia (41 proc.), gdzie weryfikujący fakty zidentyfikowali prawie 900 fałszywych lub nieścisłych oświadczeń na temat koronawirusa złożonych przez prezydenta Jaira Bolsonaro. Wskaźnik dezinformacji był również wysoki w Polsce (41 proc.) oraz w Stanach Zjednoczonych (33 proc.), gdzie Donald Trump zasugerował, że wirus „zniknie”, bagatelizował noszenie masek, a także zalecał wstrzyknięcie środka dezynfekującego jako lekarstwa.

Jeśli chodzi o kanały rozpowszechniania dezinformacji na temat COVID, to największe obawy budzi Facebook (28 proc.), następnie serwisy i aplikacje informacyjne (17 proc.), WhatsApp i inne aplikacje do przesyłania wiadomości (15 proc.), wyszukiwarki (7 proc.), Twitter (6 proc.) i YouTube (6 proc.). 

Reuters Institute zauważył znaczny wzrost opłat za treści online w krajach zachodnich, ale ogólny odsetek osób płacących za wiadomości online pozostaje niski. W Polsce nastąpił spadek o 2 pkt proc. Obecnie za newsy płaci 18 proc. Polaków. 

"Digital News Report 2021" został zrealizowany na zlecenie Reuters Institute for the Study of Journalism przez firmę YouGov, zajmującą się badaniami rynku i analizą danych. Raport obejmuje 46 światowych rynków, wzięło w nim udział ponad 92 tys. osób. Za opracowanie części dotyczącej Polski odpowiada Vadim Makarenko, dziennikarz „Gazety Wyborczej” i były członek Reuters Institute for the Study of Journalism.

(BAE, 25.06.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

Ogilvy to jedyna polska agencja nagrodzona na Cannes Lions
Spór władz Agory i redakcji "GW" masakruje polskie media
Redakcje zabezpieczają się przed cyberatakami
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.