Publicis Groupe: rynek reklamy wzrósł o 2 proc. w pierwszym kwartale
Wartość rynku reklamowego w Polsce od stycznia do marca br. wyniosła 2,2 mld zł (fot. Pixabay.com)
W pierwszym kwartale 2021 roku rynek reklamy w Polsce wzrósł o 2 proc. względem tego samego okresu ub.r. Internet wyprzedził telewizję i zajął pierwsze miejsce w mediamiksie – wynika z raportu Publicis Groupe Polska.
Wartość rynku reklamowego w Polsce od stycznia do marca br. wyniosła 2,2 mld zł. "Słabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były styczeń i luty. W marcu dynamika wzrostu wyniosła aż 6,3 proc., ze względu na niższą bazę w poprzednim roku. Pierwszy lockdown został wprowadzony w połowie marca 2020 roku, co przełożyło się na załamanie koniunktury i możliwie szybkie ograniczenie wydatków reklamowych” - informuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe.
Wzrost wpływów reklamowych zanotowały internet i radio. Reklama online wygenerowała 956 mln zł, czyli o 17,5 proc. więcej, niż rok wcześniej. Wydatki w radiu wzrosły o 0,5 proc., do 162 mln zł. Na promocję w telewizji przeznaczono 922 mln zł (spadek o 1,3 proc.), w magazynach - 38 mln zł (spadek o 34,2 proc.), a w dziennikach – 22 mln zł (spadek o 31,8 proc.). Wpływy reklamowe operatorów reklamy zewnętrznej spadły o 35 proc., do 63 mln zł. Kina nie wygenerowały w pierwszym kwartale żadnych przychodów reklamowych, ponieważ były zamknięte (dla porównania, rok temu w pierwszym kwartale na promocję w kinie wydano 25 mln zł).
Osiem sektorów zwiększyło nakłady na reklamę i tyle samo je zmniejszyło. Pod względem wolumenu najbardziej wzrosły wydatki na reklamę w sektorze handlowym (wzrost o 66,5 mln zł) – wyniosły one 407,7 mln zł (wzrost o 19,5 proc.). Wzrosły też wydatki w sektorach: telekomunikacja (o 15 proc., do 150 mln zł), czas wolny (o 1,4 proc., do 80,5 mln zł), odzież i dodatki (o 10,5 proc., do 52,9 mln zł), sprzęty domowe, meble i dekoracje (wzrost o 25,2 proc., do 55,9 mln zł), komputery i audio wideo (wzrost o 25,4 proc., do 40 mln zł) i produkty do użytku domowego (wzrost o 14,7 proc., do 33,4 mln zł). Pozostałe sektory ograniczyły wydatki na reklamę.
Największe wolumenowe spadki wygenerowało pięć sektorów: produkty farmaceutyczne i leki; higiena i pielęgnacja; media; finanse; podróże i turystyka, hotele i restauracje. W branży farmaceutycznej wydatki reklamowe mocno ograniczyły Aflofarm i USP Zdrowie. Wśród firm kosmetycznych największe spadki miały L'Oréal, Coty i Nesperta, a w branży finansowej wydatki reklamowe mocno ograniczyły instytucje pożyczkowe, takie jak Wonga i Provident. Wśród banków największą redukcję odnotowały Pekao, Alior Bank oraz BNP Paribas.
Twórcy raportu wskazują, że sektor mediowy mocno odczuwa brak wydatków dystrybutorów filmów, takich jak Kino Świat, Monolith Films czy United International Pictures.
"Trzecia fala pandemii, pomimo że była najmocniejsza, nie wypłynęła negatywnie na rynek reklamy. Reklamodawcy nie wycofywali budżetów tak jak to miało miejsce w roku ubiegłym, w szczególności na początku pandemii. Perspektywy na kolejne miesiące są bardzo dobre” - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera.
Według szacunków Publicis Groupe na koniec 2021 roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosną o 8,5 proc. „W kolejnych miesiącach będziemy obserwować wzrost we wszystkich mediach z wyjątkiem dzienników i magazynów” - dodaje Jaśkiewicz-Kundera.
(IKO, 01.06.2021)