UOKiK: 60 mln zł kary dla Biedronki za wprowadzanie konsumentów w błąd
Jeronimo Martins Polska zapowiedziało, że odwoła się do sądu od decyzji UOKiK (fot. materiały prasowe)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 60 mln zł kary na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka, za wprowadzanie w błąd konsumentów.
W ocenie UOKiK sieć wprowadzała w błąd konsumentów co do kraju pochodzenia warzyw i owoców, a to z kolei mogło wpływać na ich decyzje zakupowe. Urząd podaje, że nieprawidłowości te występowały w 27,8 proc. sklepów Biedronka, skontrolowanych przez Inspekcję Handlową (UOKiK wszczął postępowanie przeciw Jeronimo Martins Polska w maju ub.r.).
Prezes #UOKiK wziął pod uwagę wyniki kontroli Inspekcji Handlowej z IV kwartału 2019 r., I i II kwartału 2020 r. oraz z lutego 2021 r. W ponad 27 proc. sprawdzonych sklepów #Biedronka IH stwierdziła podawanie nieprawdziwych informacji o kraju pochodzenia warzyw i owoców pic.twitter.com/kkg4DSke1A
— UOKiK (@UOKiKgovPL) April 26, 2021
„Rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta. Tymczasem w sklepach Biedronka konsumenci chcący kupić polskie ziemniaki, pomidory czy jabłka byli często wprowadzani w błąd. Nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy. Naruszenia te miały charakter systemowy i długotrwały” – uzasadnia decyzję nałożenia kary Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Jeronimo Martins Polska zapowiedziało, że odwoła się od niej do sądu. Właściciel sieci wskazuje w oświadczeniu, że nałożona kara jest "nieproporcjonalna i dyskryminująca", "materiał dowodowy w tej sprawie został zebrany w sposób nieobiektywny, a jego jakość i kompletność budzi poważne zastrzeżenia".
(IKO, 27.04.2021)