Wyborcza.pl wchodzi na tereny Polska Press
Siedziba Polska Press przy ul. Domaniewskiej w Warszawie (fot. Piotr Molecki/East News)
Wyborcza.pl (Agora) przed wakacjami planuje uruchomienie serwisów lokalnych w Chełmie, Koszalinie i Zakopanem - wynika z ustaleń "Press". W mijającym tygodniu ruszył serwis poświęcony Wałbrzychowi i okolicom: Walbrzych.wyborcza.pl.
Jak dowiedział się "Press", Agora do wakacji chce uruchomić serwisy lokalne dotyczące spraw Chełma, Koszalina i Zakopanego oraz ich okolic. Już szuka dziennikarzy w tych miastach. Spółka oficjalnie nie komentuje tych informacji, ale potwierdza nam to osoba z kierownictwa Agory.
- Widzimy, co dzieje się w Polska Press, to dla nas katalizator. Nie musimy stamtąd pozyskiwać ludzi, ale identyfikujemy czytelnicze potrzeby – mówi nasz rozmówca. Jak dodaje, jeśli nowy właściciel Polska Press będzie chciał w przejętych tytułach przeprowadzać gruntowne zmiany (tego po dołączeniu do zarządu Doroty Kani spodziewają się komentatorzy), jak np. działo się w radiowej Trójce, to "w miastach zrobi się głód i przestrzeń, by na pewne sprawy patrzeć inaczej". Wyborcza.pl na razie zamierza otworzyć trzy nowe serwisy lokalne, ale w planach są kolejne miasta.
Kania: Chcę, żeby powstał ważny opiniotwórczy koncern medialny i będę na to pracowała #Pressnaweekend https://t.co/FeDdJWHJbp
— Magazyn Press (@PressRedakcja) April 3, 2021
W środę wystartował serwis Walbrzych.wyborcza.pl. Wałbrzyską redakcję tworzą reporterki Agnieszka Dobkiewicz i Karolina Niziołek. Są w strukturach redakcji we Wrocławiu, kierowanej przez Leszka Frelicha. Serwis jest 28. serwisem lokalnym "Wyborczej". Do tej pory treści dotyczące miasta pojawiały się na stronach Wroclaw.wyborcza.pl, do końca 1999 roku w mieście ukazywało się lokalne wydanie "Gazety Wyborczej" (bez osobnego grzbietu, jako mutacja wydania wrocławskiego).
Start serwisu Walbrzych.wyborcza.pl wsparła promocja na łamach ogólnopolskiego wydania, a także akcja dystrybucji specjalnego papierowego wydania w skrzynkach pocztowych mieszkańców Wałbrzycha.
Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl) oraz były wicenaczelny "Dziennika Gazety Prawnej" ds. online, nie ma wątpliwości, że zmiany w Polska Press są bezpośrednim powodem ruchów Agory. - Nie szukałbym innej interpretacji. Lokalny rynek może przynieść wzrost oglądalności i może być łakomym kąskiem reklamowym. Agora ma platformę, może stosunkowo łatwo tworzyć kolejne subdomeny, potrzebuje tylko dziennikarzy i treści z danego terenu – mówi Nowacki.
Jak dodaje, nie bez znaczenia jest też fakt, że lokalne serwisy Wyborcza.pl to nie tylko treści z danego miasta, ale też "olbrzymia czapa w postaci ogólnopolskiego kontentu".
Agora miała do tej pory 27 serwisów lokalnych: w Białymstoku, Bielsku-Białej, Brodnicy (Czasbrodnicy.pl), Bydgoszczy, Chełmnie (Czaschelmna.pl), Częstochowie, Gliwicach, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Płocku, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu, Szczecinie, Świeciu (Czasswiecia.pl), Toruniu, Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze.
Średnia sprzedaż ogółem "Wyborczej" w styczniu wyniosła 61 792 egz. (spadek o 23,63 proc. w stosunku do stycznia 2020 roku). Na koniec ub.r. liczba prenumerat cyfrowych Wyborcza.pl sięgała prawie 260 tys.
(JSX, 09.04.2021)