O fake newsach najczęściej dyskutowano na Twitterze
Spośród mediów społecznościowych najwięcej, bo aż 75 proc., publikacji o dezinformacji powstało na Twitterze (fot. Ravi Sharma/Unsplash.com)
Liczba publikacji w mediach na temat dezinformacji wzrosła w ubiegłym roku o 177 proc. względem 2019 roku – wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów. Najczęściej o fake newsach dyskutowano na Twitterze.
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował media społecznościowe pod kątem treści dotyczących dezinformacji, które pojawiły się w 2019 i 2020 roku. Z badania wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat znacząco wzrosła liczba publikacji na temat fake newsów.
Największy wzrost medialnego zainteresowania dezinformacją przypada na okres 14-20 marca 2020 roku, kiedy w Polsce zaczął obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego. W tym okresie pojawiła się największa liczba materiałów wzmiankujących o fake newsach, fałszywej prawdzie, postprawdzie, dezinformacji czy deepfake'ach. Od 20 marca liczba wzmianek w prasie, portalach i mediach społecznościowych w badanym zakresie czasowym utrzymuje się na podobnym poziomie.
Treści o fake newsach najczęściej pojawiały się w mediach społecznościowych (60 proc.), dalej były portale internetowe (38 proc.), a także prasa (2 proc.). W 2020 roku w mediach społecznościowych o dezinformacji pisano 2,4 razy częściej niż rok wcześniej, w portalach internetowych 3,7 razy, a w prasie zanotowano w tym okresie 1,2 razy więcej materiałów na ten temat w stosunku do roku 2019.
Z badania IMM wynika, że spośród mediów społecznościowych najwięcej, bo aż 75 proc., publikacji o dezinformacji powstało na Twitterze. Kolejny był Facebook, na którym wygenerowano 21 proc. publikacji o fake newsach. Na Instagramie, YouTube i Wykopie powstało łącznie 3 proc. wszystkich treści o dezinformacji.
Dotarcie wszystkich materiałów na temat zjawiska postprawdy, które zostały opublikowane w badanym okresie w prasie, portalach internetowych i mediach społecznościowych, wynosi ponad 2,5 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Z roku 2019 na rok 2020 wartość dotarcia wzrosła o 35 proc.
(BAE, 10.03.2021)