Temat: na weekend

Dział: RADIO

Dodano: Styczeń 15, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Trójki już nie ma, trzeba ją wymyślić na nowo"

Dotychczas Trójka najgorszy rezultat - 2,6 proc. - zanotowała w fali wrzesień-listopad (fot. Jakub Kamiński/East News)

W czwartym kwartale 2020 roku udział Programu III Polskiego Radia w czasie słuchania spadł do najniższego poziomu w historii badania Radio Track i wyniósł 2,4 proc. - Radiowej Trójki już nie ma - komentuje były prezes Radia Szczecin Adam Rudawski. Program III wyprzedziło pierwszy raz w historii radio Tok FM.

Lider słuchalności - RMF FM - w najnowszej fali osiągnął 29,2 proc. udziału wobec 28,4 proc. w takim samym okresie rok wcześniej. Słuchalność Radia Zet spadła z 12,5 proc. do 12,2 proc.

Program I Polskiego Radia zanotował spadek z 5,3 proc. do 5 proc., a Program III Polskiego Radia - z 5,3 proc. do 2,4 proc. Dotychczas Trójka najgorszy rezultat - 2,6 proc. - zanotowała w fali wrzesień-listopad.

- Radiowej Trójki już nie ma i trzeba ją wymyślić na nowo - komentuje Adam Rudawski, były prezes Radia Szczecin. Dodaje, że nie spodziewał się spadku słuchalności poniżej 3-4 proc. ze względu na rozpoznawalność Programu III.

Menedżer jednego z komercyjnych nadawców mówi wprost o krucjatach politycznych, których ofiarą jest Trójka i wszystkie media publiczne. - Oferta programowa to esencja słuchalności. Trójka straciła osobowości, które przyciągały. Odzyskanie słuchaczy może okazać się bardzo długim i trudnym procesem - ocenia radiowiec. 

Jacek Nizinkiewicz, dziennikarz "Rzeczpospolitej", mówi, że upadek radiowej Trójki jest dowodem na to, że rządzącym w ogóle na niej nie zależy. - Dla nich tylko liczy się, żeby nie było w niej niezależnych dziennikarzy, którzy by zadali niewygodne pytania - zaznacza Nizinkiewicz. Jego zdaniem Trójka pozostanie dla obozu rządzącego niszą, bo głównym narzędziem propagandy jest telewizja publiczna.

Press

fot. Piotr Molecki/East News

Zdaniem Adama Rudawskiego należy założyć, że część byłych słuchaczy Trójki nie wróci już do tej stacji. - W ciągu ostatnich miesięcy Program III stracił 70-80 procent rozpoznawalnych prezenterów, którzy znaleźli się głównie w Radiu Nowy Świat i Radiu 357. Obie stacje internetowe zabrały część słuchaczy Trójki - mówi Rudawski.

Według Rudawskiego grupą docelową dla nowej Trójki mogliby być słuchacze powyżej 40. roku życia, bo przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni w późnych latach 90. i pierwszej dekadzie XXI wieku) praktycznie nie słuchają radia i nie oglądają telewizji.

Radiową Trójkę po raz pierwszy wyprzedziło ponadregionalne radio Tok FM, które zanotowało wzrost z 2,5 proc. do 2,6 proc. Dla porównania np. w czwartym kwartale 2015 roku udział Tok FM wynosił 1,5 proc.

Spośród rozgłośni ponadregionalnych przed Programem III znalazły się także: Vox FM - 3,8 proc. (wzrost z 3,4 proc.) i Antyradio - 2,7 proc. (wzrost z 2,2 proc.).

Udział RMF Classic wyniósł 1,7 proc. (wzrost z 1,6 proc.), Radia Maryja - 1,6 proc. (wzrost z 1,4 proc.), Polskiego Radia 24 - 0,6 proc. (bez zmian), Muzo.fm - 0,5 proc. (wzrost z 0,4 proc.), a Programu II - 0,4 proc. (bez zmian).

Radio Eska utrzymało najlepszy rezultat wśród sieci radiowych, zmniejszając jednak słuchalność z 7,9 proc. do 7,4 proc.

Regionalne rozgłośnie publiczne zrzeszone w Audytorium 17 miały 4,9 proc. udziału (wzrost z 4,8 proc.), RMF Maxxx - 3,8 proc. (wzrost z 3,5 proc.), Radio Złote Przeboje - 3 proc. (wzrost z 2,6 proc.), Radio Plus - 2,2 proc. (wzrost z 2 proc.), Radio Wawa - 1,7 proc. (wzrost z 1,6 proc.), Meloradio - 1,5 proc. (wzrost z 1,1 proc.), Radio Pogoda - 1,1 proc. (wzrost z 1 proc.), Rock Radio - 0,5 proc. (wzrost z 0,4 proc.), a Chilli Zet - 0,3 proc. (wzrost z 0,2 proc.).

Dane: badanie Radio Track, realizowane przez Kantar.  

(KOZ, PTD, BAE, 15.01.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy
Nielsen: telewizja z większą oglądalnością w ciągu dnia, a...
Dziennikarze wygrywają w sądzie z sanepidem
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.