Nielsen: telewizja z większą oglądalnością w ciągu dnia, a mniejszą wieczorem
W 2020 roku oglądalność telewizji wzrosła w godz. 8-14 o 9 proc. (fot. StockSnap/ Pixabay )
W 2020 roku wzrosła oglądalność telewizji przed i po południu, a spadła - wieczorem. Istotnie wzrosło w ciągu dnia zainteresowanie stacjami informacyjnymi.
- Zdalna praca, zdalna szkoła, ograniczenia w handlu i rozrywce oznaczały więcej czasu spędzanego w domach, a więc i zmianę codziennej rutyny i zwyczajów związanych z konsumpcją mediów - komentuje Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsenie.
Z danych Nielsen Media wynika, że między godz. 8 a 14 wzrost oglądalności wyniósł 9 proc., a między 14 a 17 - 4 proc. Od godz. 17 do 20 utrzymała się ona na identycznym poziomie, a w paśmie 20-22 spadło zainteresowanie telewizją (o 2 proc.).
Joanna Kopeć zwraca uwagę, że najpoważniejsze obostrzenia związane z pandemią obowiązywały w drugim i czwartym kwartale 2020 roku, co przełożyło się na największe zmiany w oglądaniu telewizji.
W drugim kwartale wzrost oglądalności w ciągu dnia sięgał blisko 20 proc. (8-11 - 18 proc., 11-14 - 19 proc.), a w czwartym był on już mniejszy (8-11 - 10 proc., 11-14 - 13 proc.). Drugi kwartał był jedynym, w którym wzrosła oglądalność między godz. 20 a 22.
- Polacy w dużej mierze poszukiwali w 2020 roku informacji, więc i swoją uwagę skierowali na stacje informacyjne - zauważa Joanna Kopeć z Nielsena. Oglądalność kanałów informacyjnych w ciągu dnia zwiększyła się o ponad połowę. Telewizje newsowe osiągały zresztą dwucyfrowe wzrosty we wszystkich pasmach. Wśród widzów między 16. a 49. rokiem życia wzrost w godz. 8-11 wyniósł aż 89 proc., a 11-14 - 79 proc.
Jednocześnie mniej widzów gromadziła telewizja śniadaniowa. "Pytanie na śniadanie" przyciągało do TVP 2 średnio 458 tys. widzów (o 34 tys. mniej niż w 2019 roku), a "Dzień dobry TVN" 426 tys. widzów (o 23 tys. mniej).
Pandemia wymusiła zmiany w konsumpcji telewizji nie tylko w Polsce. - Z danych Nielsena dotyczących 25 największych miast Stanów Zjednoczonych wynika, że zmienia się sposób oglądania lokalnych informacji - zauważa Justin LaPorte, vicepresident local audience insight w amerykańskim Nielsenie. Porównując listopad 2020 roku z listopadem 2019 roku, widzowie w wieku 25-54 lat oglądali mniej wiadomości wczesnym i późnym rankiem, za to poświęcają na nie więcej czasu w południe, wczesnym wieczorem i w weekendy. Największe wzrosty odnotowały programy informacyjne emitowane w środku dnia w dni powszednie od godz. 11 do 13. (KOZ)
(KOZ, 15.01.2021)