Temat: na weekend

Dział: RADIO

Dodano: Styczeń 14, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy

W 2020 roku najbardziej spadł zasięg radia wśród osób młodych (fot. Pexels.com)

W 2020 roku radia słuchało każdego dnia o milion osób mniej niż w 2019 roku - wynika z badania Radio Track. Udział w czasie słuchania zwiększyły: Grupa RMF, Eurozet i Grupa Radiowa Agory, a zmniejszyły - rozgłośnie Grupy ZPR Media i Polskie Radio.

Zasięg dzienny radia spadł z 72,2 proc. do 68,9 proc. Radia słuchało 20,7 mln osób w wieku 15-75 lat, podczas gdy w 2019 roku - 21,7 mln. W dni powszednie zasięg wynosił 71,1 proc. (spadek z 74,2 proc.), a weekendy - 63,5 proc. (spadek z 67 proc.).

Średni czas słuchania radia rok do roku skrócił się o sześć minut, do 4 godzin i 23 minut.

Najbardziej spadł zasięg radia wśród osób między 15. a 24. rokiem życia - z 67,2 proc. do 63,3 proc. (tj. z 2,7 mln do 2,5 mln). W grupie 25-39 lat zasięg zmniejszył się z 75,3 proc. do 71,5 proc. (tj. z 6,6 mln do 6,2 mln), 40-59 lat - z 75,9 proc. do 73,1 proc. (tj. z 7,8 mln do 7,6 mln), a 60-75 lat - z 65,3 proc. do 62,9 proc. (na podobnym poziomie 4,5 mln).

Press

W 2020 roku łączny udział Grupy RMF w czasie słuchania wyniósł 35,5 proc. wobec 33,8 proc. w 2019 roku (dane uwzględniają Radio Gra, Radio Jura i Radio 90). Słuchalność RMF FM wzrosła z 27,8 proc. do 29,3 proc., a ponadregionalnego RMF Classic - z 1,3 proc. do 1,5 proc. Sieć RMF Maxxx utrzymała wynik na poziomie 3,9 proc.

Słuchalność stacji Eurozetu wzrosła z 16,8 proc. do 17,5 proc. Udział Radia Zet wzrósł z 12,2 proc. do 12,5 proc., ponadregionalnego Antyradia - z 2,1 proc. do 2,3 proc., sieci Meloradio - z 1,1 proc. do 1,2 proc. Chillizet zachowało 0,2 proc., a stacje sieci Radio Plus należące do Eurozetu - 1,2 proc.

Łączny udział rozgłośni Grupy ZPR Media spadł z 14,5 proc. do 13,7 proc. Sieć Radio Eska zanotowała spadek z 7,8 proc. do 7,4 proc., ponadregionalne Vox FM - z 3,5 proc. do 3,4 proc., a Radio Wawa - z 1,8 proc. do 1,6 proc. Stacje sieci Radio Plus należące do Grupy ZPR Media, tak jak w 2019 roku, uzyskały 1 proc.

Anteny Polskiego Radia miały razem 10,1 proc. udziału, podczas gdy w 2019 roku - 11,8 proc. (dane uwzględniają kanały cyfrowe nadawcy). Słuchalność Programu I zmniejszyła się z 5,7 proc. do 5,2 proc., a Programu III - z 5,1 proc. do 3,8 proc. Wzrost zanotowało Polskie Radio 24 - z 0,5 proc. do 0,6 proc., a udział Programu II był bez zmian - 0,4 proc.

Natomiast słuchalność rozgłośni Grupy Radiowej Agory wzrosła z 6,4 proc. do 6,9 proc. Identyczny jak w 2019 roku udział miały sieci Radio Złote Przeboje (2,9 proc.) i Radio Pogoda (1 proc.). Tok FM poprawiło wynik z 2,1 proc. do 2,5 proc., a Rock Radio - z 0,5 proc. do 0,6 proc.

Regionalne rozgłośnie publiczne zrzeszone w Audytorium 17 razem z antenami miejskimi miały 4,8 proc. udziału (wzrost z 4,7 proc.), Radio Maryja - 2,3 proc. (wzrost z 2,1 proc.), a należące do Telewizji Polsat ponadregionalne Muzo.fm - 0,4 proc. (wzrost z 0,3 proc.)

- Liczba słuchaczy radia przez ostatnie 20 lat utrzymywała się na stabilnym poziomie powyżej 70 procent - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu Grupy RMF. - Początek poprzedniego roku w żaden sposób nie wskazywał, że będzie on jakkolwiek nietypowy. Stosunkowo najniższy zasięg dzienny radio zanotowało w fali marzec-maj 2020, obejmującej kwiecień z najbardziej dotkliwym lockdownem - tłumaczy Gołda. - Wraz z luzowaniem restrykcji i oswajaniem się naszych rodaków z koronawirusem, liczba słuchaczy radia zaczęła wracać do normalnego poziomu. Kolejne obostrzenia w październiku przyniosły drugą korektę, jednak już nie tak dużą jak na wiosnę - zaznacza dyrektor marketingu Grupy RMF.

 - Wraz z luzowaniem obostrzeń słuchalność radia będzie wracała do poziomu notowanego w latach sprzed pandemii. W czasie lockdownu niewielka część słuchaczy straciła kontakt z radiem, bo korzystała z niego np. w samochodzie. Wzrost słuchania radia w domu uzupełniał korekty słuchania w pracy - wyjaśnia Mariusz Gołda z Grupy RMF. 

Dane: badanie Radio Track, realizowane przez Kantar. (KOZ)

(KOZ, 14.01.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

W Polsce sąd, a nie UODO rozstrzyga ws...
Marki udanie podpięły się do mody na morsowanie
"Trójki już nie ma, trzeba ją wymyślić na nowo"
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.