Projekt nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie "korupcjogenny i niebezpieczny"?  |  Bank Pekao SA przygotowuje przetarg  |  Zmiany w Grupie Eurozet: awans i odejścia  |  Drugi sezon "MasterChef Nastolatki" w TVN  |  Serwis streamingowy Televio zakończy działalność  |  Oglądalność serialu "Malanowski. Nowe rozdanie" w Polsacie  |  Platforma telewizyjna Avios uruchomi serwis VOD  |  Telewizja Puls z kontynuacjami  |  Widownia "Gogglebox. Przed telewizorem" w naziemnym TTV  |  Po trzech kwartałach 2024 roku wartość rynku reklamy wzrosła. Raport Publicis Groupe  |  Nowe Horyzonty kończą rozmowy  |  Startuje kampania Ministerstwa Cyfryzacji  |  Digitree Group wypracował 58,7 mln zł przychodów  |  Meta stanie przed sądem pod zarzutem próby zlikwidowania konkurencji  |  ONZ: od przejęcia władzy talibowie aresztowali w Afganistanie dziennikarzy 256 razy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Projekt nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie "korupcjogenny i niebezpieczny"?  |  Bank Pekao SA przygotowuje przetarg  |  Zmiany w Grupie Eurozet: awans i odejścia  |  Drugi sezon "MasterChef Nastolatki" w TVN  |  Serwis streamingowy Televio zakończy działalność  |  Oglądalność serialu "Malanowski. Nowe rozdanie" w Polsacie  |  Platforma telewizyjna Avios uruchomi serwis VOD  |  Telewizja Puls z kontynuacjami  |  Widownia "Gogglebox. Przed telewizorem" w naziemnym TTV  |  Po trzech kwartałach 2024 roku wartość rynku reklamy wzrosła. Raport Publicis Groupe  |  Nowe Horyzonty kończą rozmowy  |  Startuje kampania Ministerstwa Cyfryzacji  |  Digitree Group wypracował 58,7 mln zł przychodów  |  Meta stanie przed sądem pod zarzutem próby zlikwidowania konkurencji  |  ONZ: od przejęcia władzy talibowie aresztowali w Afganistanie dziennikarzy 256 razy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Projekt nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie "korupcjogenny i niebezpieczny"?  |  Bank Pekao SA przygotowuje przetarg  |  Zmiany w Grupie Eurozet: awans i odejścia  |  Drugi sezon "MasterChef Nastolatki" w TVN  |  Serwis streamingowy Televio zakończy działalność  |  Oglądalność serialu "Malanowski. Nowe rozdanie" w Polsacie  |  Platforma telewizyjna Avios uruchomi serwis VOD  |  Telewizja Puls z kontynuacjami  |  Widownia "Gogglebox. Przed telewizorem" w naziemnym TTV  |  Po trzech kwartałach 2024 roku wartość rynku reklamy wzrosła. Raport Publicis Groupe  |  Nowe Horyzonty kończą rozmowy  |  Startuje kampania Ministerstwa Cyfryzacji  |  Digitree Group wypracował 58,7 mln zł przychodów  |  Meta stanie przed sądem pod zarzutem próby zlikwidowania konkurencji  |  ONZ: od przejęcia władzy talibowie aresztowali w Afganistanie dziennikarzy 256 razy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Grudzień 10, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Była dziennikarka TVP Info wygrała z PiS sprawę o wykorzystanie wizerunku

Wizerunek dziennikarki pojawił się w spocie PiS w czasie kampanii do wyborów samorządowych (screen: Twitter/pisorgpl)

Sąd Apelacyjny w Warszawie orzekł, że Prawo i Sprawiedliwość bezprawnie wykorzystało w spocie wyborczym wizerunek Justyny Śliwowskiej-Mróz. Wyrok jest prawomocny.

PiS w spocie z 2018 roku straszyło wizją Polski po ewentualnej wygranej PO w wyborach samorządowych. Ludzie mieliby wtedy bać się wychodzić na ulice, a w miastach miałyby powstać "enklawy muzułmańskich uchodźców". W spocie pojawił się fragment programu TVP, w którym Justyna Śliwowska-Mróz mówi: "Wbrew decyzji polskiego rządu Grzegorz Schetyna zapowiedział przyjmowanie uchodźców". To fragment archiwalnego materiału z TVP Info, w momencie emisji dziennikarka nie pracowała w tej stacji od kilkunastu miesięcy. Śliwowska-Mróz bezskutecznie domagała się przeprosin i usunięcia jej ze spotu. Poinformowała też pracodawcę, że nie wyrażała zgody na wykorzystanie wizerunku w spocie PiS.

W lutym 2019 roku, jak pisała Rp.pl, Sąd Okręgowy w Warszawie w ramach zabezpieczenia powództwa zakazał publikacji spotu w części obejmującej wizerunek dziennikarki. We wrześniu 2019 roku sąd nakazał PiS zamieszczenie na stronach internetowych przez 30 dni ogłoszenia, że w ramach kampanii bezprawnie wykorzystano wizerunek. Partia miała też przekazać 10 tys. zł na wskazaną przez Śliwowską-Mróz fundację.

Sąd Apelacyjny w Warszawie w środę utrzymał wyrok sądu pierwszej instancji. Podkreślił wagę niezależności dziennikarskiej i wskazał, że nie jest dopuszczalne publikowanie "wyrwanego z kontekstu" wizerunku dziennikarki prowadzącej program bez jej zgody w celach reklamy politycznej. Wyrok jest prawomocny.

- Sąd Apelacyjny nie miał wątpliwości, że takie wykorzystanie mojego wizerunku było nielegalne, naruszało moje prawa. Walka o dobre imię kosztowała mnie dużo, bo straciłam pracę. Nie mam jednak wątpliwości, że zrobiłam to, co słuszne. Niezależność i waleczność są w moim DNA - mówi "Press" Śliwowska-Mróz.

- Sąd mocno podkreślił, że wykorzystanie dziennikarza do takiego spotu jest mocnym naznaczeniem i wpływa na niezależność dziennikarską. To ważny wyrok wskazujący, jak należy stosować przepisy o wizerunku dziennikarzy: wykluczone jest wykorzystywać nawet publiczne nagrania w celach, które mogą ograniczać tę niezależność – mówi mec. Maciej Ślusarek, który reprezentował Śliwowską-Mróz.

(JSX, 10.12.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.