Związek Firm PR promuje nowy "Kodeks Etyki PR"
Jednym z autorów nowego "Kodeksu" jest wiceprezes ZFPR Grzegorz Szczepański (screen YouTube.com/Związek Firm Public Relations)
Związek Firm Public Relations utworzył otwartą listę sygnatariuszy "Kodeksu Etyki PR". Dokument podpisało już 99 specjalistów public relations.
Autorzy "Kodeksu", prezes First PR Piotr Czarnowski i prezes Hill + Knowlton Strategies oraz wiceprezes ZFPR Grzegorz Szczepański, przekazali dokument Związkowi Firm Public Relations w celu dalszego upowszechniania. Każdy specjalista PR, bez względu na to, czy pracuje w agencji, firmie, administracji lub NGO, może dołączyć do grona sygnatariuszy dokumentu poprzez złożenie wirtualnego podpisu na stronie www.kodekspr.pl. Weryfikacja odbywa się za pośrednictwem konta LinkedIn. - Każdy podpisuje się osobiście, nie przyjmujemy zgłoszeń od firm. Moc osobistego zobowiązania jest większa, niż zobowiązanie firmowe - podkreśla Grzegorz Szczepański.
Podpisanie "Kodeksu" to forma publicznego zobowiązania się do przestrzegania zawartych w nim zasad. "Taka spersonifikowana zbiorowa deklaracja może uzyskać moc sprawczą, która z czasem doprowadzi do wyraźnego odróżniania grona zawodowego połączonego szacunkiem dla wartości, na których zbudowana jest profesjonalna praktyka public relations, od podmiotów i osób podejmujących działania komunikacyjne wątpliwe etycznie" - napisał Grzegorz Szczepański w informacji prasowej.
"Kodeks Etyki PR" zawiera 11 zasad, którymi powinni kierować się profesjonaliści public relations w swojej pracy. Dotyczą one m.in. współpracy z mediami, zwalczania dezinformacji, ochrony tajemnicy i dóbr osobistych klientów czy wzajemnej konkurencji specjalistów PR.
- "Kodeks Etyki PR" ma zastąpić dotychczasowy, przestarzały już nieco kodeks ZFPR, który powstawał przed czasem rozkwitu internetu, mobile i social mediów, nie uwzględniał tych obszarów - wyjaśnia Piotr Czarnowski.
ZFPR będzie promował "Kodeks Etyki PR" wśród swoich członków. Na razie, jak informuje Czarnowski, nie jest tym zainteresowane Polskie Stowarzyszenie PR, które pracuje nad własnym kodeksem. W pracach nad dokumentem nie brało też udziału niedawno powstałe Stowarzyszenie Agencji PR.
Czarnowski i Szczepański zaprzeczają, aby termin publikacji ich "Kodeksu"miał związek z informacjami nt. agencji R4S Adama Hofmana, które uderzają w całą branżę PR. - Prace nad nowym kodeksem trwały od roku, a opóźnienie związane z jego publikacją spowodowała pandemia. Nie ukrywamy jednak, że termin jego publikacji może okazać się szczęśliwy, bo po tym, co się wydarzyło, wiele osób może chcieć podkreślić, z jakimi działaniami się nie zgadza - dodaje Szczepański.
(AMS, 08.12.2020)