Dział: PRASA

Dodano: Marzec 19, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tygodniki z mniejszymi nakładami po zamknięciu części punktów sprzedaży

W związku z zagrożeniem koronawirusem w galeriach handlowych nie działają salony Empiku (fot. Piotr Molecki/East News)

Decyzja o zamknięciu części punktów sprzedaży prasy w związku z pandemią koronawirusa spowodowała zmniejszenie nakładów tygodników opinii. Tak stało się z "Tygodnikiem Powszechnym" i "Polityką", zmian nie planuje natomiast "Newsweek Polska". Jednocześnie wydawcy obserwują wzrost zainteresowania prenumeratą cyfrową tytułów.

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w piśmie do wydawców podkreślił, że rozporządzenie ministra zdrowia o ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego nie zakazuje działalności punktów sprzedaży prasy na terenie galerii i centrów handlowych. Izba Wydawców Prasy donosiła rządowi o zakłóceniach w sprzedaży prasy w galeriach handlowych. W centrach handlowych nie działają jednak Empiki. Obecnie otwartych jest tylko 25 salonów poza galeriami.

Rośnie zainteresowanie prenumeratą papierową i cyfrową

- Wiemy, że PolPerfect, dystrybutor prasy do Empików, zredukował część nadziału, co jest wobec decyzji władz całkowicie zrozumiałe. Skala tej redukcji jest w naszej sytuacji niewielka, nasz nakład pomniejszył się o dwa tysiące egzemplarzy - mówi "Presserwisowi" Jacek Ślusarczyk, prezes wydawnictwa Tygodnik Powszechny. - Będziemy przekierowywać nadziały, jeśli zajdzie taka potrzeba, nie możemy tego robić na ślepo. Moim zdaniem nie ma w tej chwili w Polsce żadnego wydawcy, który wiedziałby, jak wygląda drożność poszczególnych kanałów rynku - podkreśla. Jak zaznacza Ślusarczyk, wydawnictwo będzie podejmować szczegółowe decyzje w przyszłym tygodniu, kiedy pojawią się pierwsze dane i prognozy. "Tygodnik" odnotowuje obecnie wzrost wpłat prenumeraty papierowej i sprzedaży prenumeraty cyfrowej.

Dyrektor wydawniczy "Polityki" Piotr Zmelonek potwierdza, że nakład bieżącego numeru tygodnika został ograniczony o część dostarczaną do punktów, które musiały zostać zamknięte. - Nie ograniczaliśmy nakładów tam, gdzie mamy informację, że punkty funkcjonują normalnie. Musieliśmy zrezygnować z obsługi eksportu i naszych zagranicznych prenumeratorów w związku z ograniczeniem przesyłek. W to miejsce uruchamiamy prenumeratorom dostęp cyfrowy do „Polityki” - mówi Zmelonek.

Problemów w sprzedaży i dystrybucji swoich tytułów nie odnotowuje Ringier Axel Springer Polska. - Nie zmniejszamy ani nie przekierowujemy nakładów, obecnie nie ma takich planów. Niewielkie zawirowania w ogólnej liczbie punktów sprzedaży, w szczególności na lotniskach i w największych centrach handlowych, pozostają bez istotnego wpływu na nasz wolumen obrotów, gdyż łączna sprzedaż w tychże punktach nigdy nie była znacząca. Dane sprzedażowe z ostatnich dni i godzin są optymistyczne – mówi nam Agnieszka Makowska-Skrzypek, communications manager wydawnictwa. Jak dodaje, RAS Polska odnotowuje zwiększone zainteresowanie dostępem do płatnych treści Newsweek.pl i Forbes.pl.

Wydawcy apelują o kupowanie cyfrowych wydań

W poniedziałek o wykupienie prenumeraty cyfrowej Newsweek.pl zaapelował na Twitterze redaktor naczelny „Newsweek Polska” Tomasz Lis. Michał Karnowski, redaktor naczelny „Sieci”, zachęcał do zakupu e-wydania tygodnika w formacie PDF, wydawca przygotował ofertę – prenumeratę e-wydania za 9,99 zł miesięcznie. Swoje zasoby w związku z pandemią otworzył „Tygodnik Solidarność”, numer bieżący i archiwalne dostępne są za darmo w aplikacji. Również e-wydanie "Gościa Niedzielnego" będzie od dziś dostępne po zarejestrowaniu się na stronie. Wydawca zdecydował też, że papierowe wydanie tygodnika od najbliższej niedzieli nie będzie kolportowane w kościołach, czytelnikom pozostaną tradycyjne kanały sprzedaży prasy.

Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl) oraz były wicenaczelny "Dziennika Gazety Prawnej" ds. online, uważa, że sytuacja może zmienić strategię wydawców, jeśli chodzi o subskrypcje cyfrowe. - To szansa na przyspieszenie decyzji. W tym okresie część internautów może zdecydować, że będzie płacić za sprawdzoną jakościową treść. Zwłaszcza jeśli wydawcy będą pod presją spadających przychodów z reklam. To sytuacja, w której dwóch bokserów wychodzi na ring, jeden nie ma ochraniacza na zęby. Zostaje znokautowany, wstaje. Pytanie: czy założy ochraniacz, czy będzie dalej walczył bez? Jaki wniosek wyciągną wydawcy: czy wciąż będą stawiać na reklamę i duży ruch na stronie? Mam nadzieję, że będzie to okres otrzeźwienia, w którym wydawcy spytają, co mają do zaproponowania użytkownikowi, jeśli nie mógłby kupić tygodnika czy dziennika w kiosku. To moment, w którym można coś ugrać – podkreśla Nowacki.

Jak wynika z danych ZKDP, w styczniu średnia sprzedaż „Polityki” wyniosła 90 093 egz. (spadek o 6,07 proc. w stosunku do stycznia 2019 roku), „Newsweek Polska” - 67 700 egz. (spadek o 20,86 proc.), „Sieci” - 36 287 (spadek o 0,35 proc.), a „Tygodnika Powszechnego” - 26 394 egz. (spadek o 9,37 proc.). Z kolei średnia sprzedaż „Gościa Niedzielnego” wyniosła 100 124 egz. (spadek o 11,59 proc.). 

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(JSX, 19.03.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.