UOKiK sprawdza agencje mediowe
UOKiK pyta agencje mediowe o ich współpracę z mediami (fot. Pixabay.com)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie agencji mediowych i ich współpracy z mediami.
Jak ustalił "Presserwis", UOKiK rozesłał do agencji mediowych pismo, w którym pyta je o współpracę z mediami. Urząd zainteresowany jest kwestią wynagradzania agencji mediowych i rabatów skumulowanych, które otrzymują agencje od mediów.
Czy postępowanie UOKiK dotyczy progresywnych rabatów od obrotów, zwanych kick backami? - W postępowaniu wyjaśniającym nie ma dookreślonych tematów, którymi się zajmujemy. Sprawdzamy po prostu zasady współpracy – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.
Stosowanie kick backów wzbudza kontrowersje, niemniej zjawisko to jest powszechnie praktykowane. Polega to na tym, że agencje mediowe deklarują wielkość budżetów, jakie zamierzają w danym medium zostawić, a w zamian oczekują od medium propozycji wynagrodzenia za zleconą reklamę. - Od dwóch lat pracujemy nad tym problemem z klientami i mediami w ramach Białej księgi – mówi Jakub Bierzyński, prezes Grupy OMD. Nie ma on jednak zastrzeżeń do kick backów, a do ewentualnych niejawnych działań. - Jeżeli klienci chcą w ten sposób wynagradzać dom mediowy, to dlaczego mają tego nie robić. Przecież jest to wyłącznie sprawa umowna między klientem a agencją. Dopóki wszyscy wiedzą, jak działa ten mechanizm i jakie pieniądze są w grze, rynek jest transparentny – uważa Bierzyński. - Na pewno Stowarzyszenie Agencji Reklamowych wyśle do UOKiK Białą księgę, co powinno rozwiać wszelkie wątpliwości – dodaje Jakub Bierzyński.
(IKO, 27.08.2019)