Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Czerwiec 28, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Media publiczne w rękach polityków

Eksperci są zgodni, że telewizja Jacka Kurskiego jest zawłaszczona przez polityków (fot. KOZ)

Platforma Obywatelska na lipcowej konwencji programowej ma przedstawić plan nowego prawa mediowego. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że powstaje też podobny obywatelski projekt. Zdaniem ekspertów zmiany w mediach publicznych są niezbędne, ale krytycznie oceniają ujawnione propozycje PO.

O projekcie Platformy napisała czwartkowa „Gazeta Wyborcza”. Z kolei z informacji "Presserwisu" wynika, że wkrótce ma zostać przedstawiony obywatelski projekt zmian w mediach publicznych, niezwiązany z żadną partią polityczną. Jeden z pracujących przy nim ekspertów informuje, że założenia obu planów są podobne, bo obie grupy specjalistów są zgodne, że publiczne radio i telewizję w obecnej formie należy zlikwidować. Ale na razie nasz rozmówca nie chce zdradzać jego żadnych szczegółów.

Abonament radiowo-telewizyjny do likwidacji

Za to według informacji "Gazety" plan PO zakłada powstanie holdingu radiowo-telewizyjnego w miejsce medialnych spółek skarbu państwa. Miałby składać się z kilku spółek: centralnych TVP i Polskiego Radia oraz 16 regionalnych (obecnie jest 17). W regionach nowe rady medialne byłyby wybierane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji spośród przedstawicieli sejmików, lokalnych organizacji artystycznych i społecznych. Rady te wyłaniałyby zarządy regionalne spółek radiowo-telewizyjnych. Projekt zakłada też likwidację Rady Mediów Narodowych oraz abonamentu radiowo-telewizyjnego, który miałaby zastąpić dotacja budżetowa w wysokości 1-2 mld zł rocznie. Jak podała ostatnio TVP w projekcie karty powinności, prognozowany poziom finansowania publicznego wyniesie według niej w 2020 roku 1,84 mld zł.

Szczegóły planu PO mają zostać przedstawione na zaplanowanej na 12 i 13 lipca konwencji programowej w Warszawie. - Projekt nie jest zamknięty, to raczej punkt wyjścia do dyskusji o mediach publicznych, która powinna zacząć się już teraz. Uważamy, że media publiczne są ważne i potrzebne, ale należy zbudować sprawny system ich funkcjonowania, który będzie odporny na skrajne upolitycznienie - podkreśla Juliusz Braun, jeden z ekspertów, którzy od pół roku pracują nad projektem nowego prawa mediowego. Oprócz Brauna w tym gronie są także: inny były prezes TVP i szef KRRiT Jan Dworak czy były wicepremier i szef TVP 1 Tomasz Siemoniak.

Pomysły oderwane od rzeczywistości

Zdaniem Krystyny Doktorowicz, medioznawczyni z Uniwersytetu Śląskiego, istniejąca formuła jednoosobowych spółek skarbu państwa się wyczerpała. - Mamy do czynienia z politycznym zawłaszczeniem mediów. PO w przedstawionym projekcie chce to zmienić, bo to także dotyka tę partię. Warto jednak przypomnieć, że PO mogła znacznie wcześniej dokonać tych zmian - zaznacza Doktorowicz i dodaje: - To dobry kierunek do poprawy mediów publicznych, ale trudno mi powiedzieć, czy pomoże samej Platformie w sukcesie wyborczym.

W tej kwestii wątpliwości ma Andrzej Stankiewicz z Onetu. - Logika walki politycznej doprowadziła do tego, że następna ekipa, która weźmie się za media publiczne, będzie czuła pokusę, aby robić podobne rzeczy co obecnie PiS. Dlatego ten projekt jest oderwany od rzeczywistości. Nie wierzę w takie długofalowe pomysły przedwybrocze, bo niekoniecznie służą one zabieganiu o głosy. Patrząc na wyniki ostatnich wyborów i sondaże, PO ma małe szanse na wygraną jesienią i dlatego przywiązywanie wagi do takich projektów mija się z celem - uważa publicysta.

Optyka partii, a nie optyka społeczna

Jacek Żakowski z „Polityki” ocenia, że propozycja, którą ma przedstawić PO, pozostawi media publiczne w rękach polityków. - Rady mają być powoływane przez KRRiT, a oczywiste jest, że będą to osoby, które odpowiadają jej członkom i problem pozostanie. To nadal jest optyka partii, a nie optyka społeczna - mówi Żakowski. Dziennikarz przypomina też, że PO podpisała przed trzema laty Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych. - Tym samym zobowiązała się do wprowadzenia systemu mediów publicznych opartych na projekcie społecznym. Jak rozumiem, teraz PO łamie swoją obietnicę - komentuje publicysta „Polityki”.

⇒ ZOBACZ TEŻ: TVP żąda usunięcia logo z materiału dziennikarskiego o niej

(PAZ, 28.06.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Platformy streamingowe zarabiają na grach
Tyson powalił Blacka na deski
Wizerunkowy problem Krakowa z Igrzyskami Europejskimi
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.