Media społecznościowe głównym źródłem fake newsów
Głównym źródłem fake newsów są media społecznościowe (fot. Pixabay.com)
Liderami wiarygodności są radio i prasa, a głównym źródłem fake newsów są media społecznościowe - wynika z raportu „Dezinformacja w sieci” przygotowanego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
- Skupiliśmy się na rzetelności informacji, jakie pojawiają się w internecie i zjawisku fake news, pytając o opinie internautów, uczestników rynku i partnerów badania. Samo pojęcie fake news ograniczyliśmy w badaniu do pytań o „nieprawdziwe informacje z kraju i ze świata”, gdyż znaczenie tego nowego hasła jest wciąż enigmą – wyjaśnia Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.
Z raportu wynika, że internet jest najbardziej przydatnym kanałem komunikacji, wyróżniając się pod tym względem na tle pozostałych badanych mediów. Z perspektywy wiarygodności liderami okazują się radio i prasa, internet mieści się w drugiej grupie kanałów komunikacji. Na końcu zestawienia znalazła się telewizja.
Portale płacą cenę za clickbaity
Głównym źródłem nieprawdziwych informacji rozprzestrzenianych w sieci są media społecznościowe – były wskazywane przez 58 proc. pytanych o środowiska internetowe, w których najczęściej zdarzało się im natrafić na nieprawdziwe informacje. Drugie miejsce (39 proc.) zajęły portale informacyjne.
- W wynikach badania martwi opinia niemal 40 proc. respondentów, że za rozpowszechnianie fake newsów odpowiadają portale internetowe. To zapewne cena za clickbaity, adwertoriale czy content marketing oraz odprysk ogólnego zjawiska uznawania za prawdziwe jedynie przekazów zgodnych z przekonaniami czytającego – komentuje Krzysztof Fijałek, redaktor naczelny Interii.
Z badania IAB Polska wynika także, że najczęściej to sami internauci rozpowszechniają nieprawdziwe informacje w sieci. Częściej są to osoby nieznane badanym (58 proc.) niż grono znajomych (20 proc.).
Jakość na ratunek
Eksperci rynku są zgodni co do tego, że kluczowe w walce z fake newsami jest wspieranie wysokiej jakości dziennikarstwa i pluralistycznych mediów informacyjnych, a także edukacja, rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i kompetencji cyfrowych, w szczególności przez młodych ludzi.
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Europe (należy do niego IAB Polska) we współpracy z innymi organizacjami stworzył projekt kodeksu dobrych praktyk dotyczących dezinformacji online.
Podjęte działania mają na celu doprowadzenie do transparentności "ekosystemu reklamy internetowej". Projekt zakłada kontrolowanie treści, przy których umieszczane są reklamy, aby zmniejszyć dochody osób publikujących fake newsy.
Badanie IAB Polska „Dezinformacja w sieci” zostało przeprowadzone wśród użytkowników internetu w wieku powyżej 15 lat w dniach 2 października – 5 listopada 2017 roku.
(PAZ, 21.07.2018)