Dział: TELEWIZJA

Dodano: Grudzień 22, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

KRRiT ma swoją propozycję dekomercjalizacji mediów publicznych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaproponowała, by Telewizja Polska i Polskie Radio mogły emitować o 33 proc. mniej reklam niż obecnie. Regulator jest za wprowadzeniem składki audiowizualnej, która zastąpiłaby abonament radiowo-telewizyjny.

KRRiT na wczorajszym spotkaniu z dziennikarzami zaprezentowała dokument ”Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce”. Krajowa Rada przekazała opracowanie m.in. premier Beacie Szydło, Ministerstwu Kultury, ministrowi skarbu i prezydium Sejmu i Senatu.
Składkę w wysokości 8,33 zł miesięcznie mieliby płacić płatnicy podatku dochodowego PIT i ubezpieczeni w KRUS. W przypadku przedsiębiorców płacących podatek CIT opłata wynosiłaby 166 zł miesięcznie. "Media potrzebują według naszych szacunków około 2,68 mld zł rocznie. To jest kwota, która pozwoli mediom się zdekomercjalizować" - mówił przewodniczący KRRiT Jan Dworak. 2,07 mld zł miałoby trafić do TVP, 320 mln zł do Polskiego Radia, a 290 mln zł do 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.
”Składka audiowizualna w swojej istocie jest zbliżona bardziej do składki zdrowotnej czy ubezpieczenia emerytalnego i powinna być wnoszona niezależnie od posiadania odbiornika” – opowiadała Agnieszka Ogrodowczyk, dyrektor departamentu strategii w KRRiT. Uzyskana z poboru opłaty audiowizualnej kwota miałaby zrekompensować mediom publicznym mniejsze wpływy z reklam. KRRiT proponuje, aby TVP i Polskie Radio, zamiast obecnych 12 minut, mogły emitować tylko 4 minuty reklam w ciągu godziny.
Według pomysłu KRRiT środki z opłaty audiowizualnej miałby także trafić do funduszu jakości, który działałby na zasadach konkursowych, a o dofinansowanie mogliby ubiegać się nadawcy niepubliczni.
Przewodniczący Jan Dworak nie chciał wczoraj odnosić się do przygotowywanej przez rząd ustawy o mediach narodowych. – Słyszymy, czytamy różne zapowiedzi. Nie chcemy ustosunkowywać się do informacji prasowych – mówił dziennikarzom.
Krzysztof Czabański, pełnomocnik rządu ds. reformy mediów publicznych, w wywiadzie opublikowanym wczoraj w ”Dzienniku Gazecie Prawnej” zapowiedział, że projekt ustawy o mediach narodowych trafi do Sejmu przed sylwestrem albo na początku stycznia. ”W sensie formalnoprawnym to będą państwowe osoby prawne. Instytucja kultury pojawiła się w obiegu publicznym, bo zarówno dziennikarze, jak i ci, którzy udzielali wywiadów, używali nieprecyzyjnej nazwy” – powiedział o formie prawnej mediów narodowych.
KRRiT prognozuje, że  przyszłoroczne wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego wyniosą 661 mln zł.

(KOZ, 22.12.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.