Październikowy cennik TVP  |  PKO Bank Polski prowadzi przetarg  |  Szef wydawców online w „Dzienniku Bałtyckim”  |  Widownia "Totalnych remontów Szelągowskiej" w TVN  |  Dwutygodnik „Tina” w odświeżonej formule  |  Data premiery serialu z Blanką Lipińską w Prime Video  |  Ramówka AXN Spin z programami lifestylowymi i seriami true-crime  |  Główny wydawca wideo w serwisie Goniec.pl  |  Carat (Dentsu Polska) wygrywa przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o zmianie klimatu  |  Cut The Mustard  |  GoldenSubmarine wprowadza usługę  |  Gary Jones po sześciu latach stracił stanowisko naczelnego "Daily Express"  |  Amazon wprowadza obowiązek pracy stacjonarnej w pełnym wymiarze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Październikowy cennik TVP  |  PKO Bank Polski prowadzi przetarg  |  Szef wydawców online w „Dzienniku Bałtyckim”  |  Widownia "Totalnych remontów Szelągowskiej" w TVN  |  Dwutygodnik „Tina” w odświeżonej formule  |  Data premiery serialu z Blanką Lipińską w Prime Video  |  Ramówka AXN Spin z programami lifestylowymi i seriami true-crime  |  Główny wydawca wideo w serwisie Goniec.pl  |  Carat (Dentsu Polska) wygrywa przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o zmianie klimatu  |  Cut The Mustard  |  GoldenSubmarine wprowadza usługę  |  Gary Jones po sześciu latach stracił stanowisko naczelnego "Daily Express"  |  Amazon wprowadza obowiązek pracy stacjonarnej w pełnym wymiarze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Październikowy cennik TVP  |  PKO Bank Polski prowadzi przetarg  |  Szef wydawców online w „Dzienniku Bałtyckim”  |  Widownia "Totalnych remontów Szelągowskiej" w TVN  |  Dwutygodnik „Tina” w odświeżonej formule  |  Data premiery serialu z Blanką Lipińską w Prime Video  |  Ramówka AXN Spin z programami lifestylowymi i seriami true-crime  |  Główny wydawca wideo w serwisie Goniec.pl  |  Carat (Dentsu Polska) wygrywa przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o zmianie klimatu  |  Cut The Mustard  |  GoldenSubmarine wprowadza usługę  |  Gary Jones po sześciu latach stracił stanowisko naczelnego "Daily Express"  |  Amazon wprowadza obowiązek pracy stacjonarnej w pełnym wymiarze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Dział: OPINIE

Dodano: Lipiec 19, 2012

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

System Piano może wydawcom tylko zaszkodzić

Wprowadzenie opłat przez wydawców prasy za ich treści w Internecie, to chyba najlepsza wiadomość jaką mogłem usłyszeć w tym roku.

 

Polska to nie Ameryka, a Polacy nie są przyzwyczajeni do płacenia za treści w Internecie. Bardzo powoli uczymy się korzystać z komercyjnych usług dostępnych w sieci, ale płacenie za dostęp do treści jeszcze długo się u nas nie przyjmie. Mało kto zapłaci za newsy, reportaże, wywiady. 
Bardzo szybko wydawcy mediów tradycyjnych, zamykający dziś swoje artykuły, szczególnie te premium - z magazynów, zweryfikują swoją decyzję. Tak szybko jak chcieli je zamykać, będą z powrotem otwierać. Tak zrobił chociażby Przekroj.pl. Inni, na przestrzeni kilku lat, też próbowali wprowadzać w Polsce treści płatne, ale do tej pory nikomu się to nie udało. Projekt "Cyfrowa Polityka" (uruchomiony przez “Politykę” Spółdzielnię Pracy – przyp. red.) zgromadził kilka tysięcy subskrybentów, ale nie są to liczby, które w skali Internetu mogą zaskoczyć. Nie dają ani ogromnych przychodów, ani ruchu na stronach.
Te działania wydawców tradycyjnych mobilizują wydawców internetowych. Teraz portale internetowe, które nigdy nie były związane z mediami drukowanymi, będą próbowały wprowadzać alternatywę dla zamykanych właśnie treści. Wydawcom prasy wydaje się, że nikt nie jest w stanie wyprodukować tak dobrych jakościowo materiałów dziennikarskich jak oni oferują. Popełniają ogromny błąd. Wielu doświadczonych dziennikarzy pracujących dziś w portalach internetowych wywodzi się z mediów tradycyjnych. Mają wspaniały warsztat, niesamowite umiejętności. Internet zrewolucjonizował media, dziennikarstwo, ale przede wszystkim potrzeby odbiorców. Kto tego nie rozumie, przegra tę grę.  Portale będą w stanie dostarczać tak samo dobre i obszerne materiały, jak czasopisma. Pewnie za darmo. Wprowadzenie systemu Piano przez wydawców prasy, to ogromna szansa dla biznesów internetowych. W czerwcu br. w Grupie Money.pl uruchomiłem nowy projekt w serwisach lifestylowych, m.in. w MenStream.pl czy iWoman.pl. Publikujemy w nich jeszcze więcej własnych, obszernych wywiadów, reportaży, treści publicystycznych, które niczym nie różnią się jakością od tych publikowanych w magazynach drukowanych. Naszym śladem pójdą zapewne inni wydawcy stricte internetowi, bo powstaje wspaniała nisza, którą warto zagospodarować.
Grupa Money.pl co roku, nawet w kryzysie, notuje zyski netto. Nasze przychody rosną szybciej niż rynek reklamy internetowej. Model dostępu do bezpłatnych treści absolutnie się u nas sprawdza. Podobnie jest u innych wydawców typowo internetowych, a media tradycyjne są na minusie. Nie rozumiem ich strategii, bo gdybym pracował w princie, widząc spadki sprzedaży kanałów tradycyjnych, postawiłbym na promowanie kanału jakim jest Internet, właśnie poprzez dystrybucję treści bezpłatnych, a nie ratowanie się poprzez ich zamykanie. Nie będzie z tego wielkich przychodów. Ten pomysł może tylko zaszkodzić.
Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl, prezes Interaktywnie.com

fot. M.Wilkowski

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.