Wydanie: PRESS 01/2003
Szczyt zaaangażowania
Przedstawiciele rządu prosili dziennikarzy na szczycie Unii w Kopenhadze o "dobre sprzedanie miliarda euro". Wielu posłuchało.
13 grudnia zakończył się szczyt Unii Europejskiej w Kopenhadze, na którym Polska zamknęła negocjacje z krajami Piętnastki. W stolicy Danii równie liczna jak nasza delegacja rządowa była reprezentacja polskich mediów - sama ekipa TVP liczyła kilkanaście osób, Polskie Radio wysłało siedmiu przedstawicieli. Szczyt został przedstawiony przez rząd jako wielki negocjacyjny sukces Polski. "Wszystkie postulaty, z którymi przyjechaliśmy do Kopenhagi, zostały przyjęte" - oznajmił premier Leszek Miller na podsumowującej konferencji prasowej.
Większość mediów podjęła ten ton. "Po dramatycznych negocjacjach Unia przyjęła wszystkie żądania Polski" - pisała następnego dnia "Rzeczpospolita". "Unia nasza" - donosiła "Gazeta Wyborcza" na czołówce, czerwoną czcionką "Solidarności". "Miliardowa wyprawka dla nowego dziecka Unii" - pisał na okładce "Wprost".
Im bardziej czytelnik zagłębiał się w konkretne teksty, tym euforii było mniej. "Puls Biznesu" pisał wprawdzie o "sukcesie w Kopenhadze", jednak w każdym artykule podkreślał, że na nic się on zda bez wewnętrznych reform w kraju. Katarzyna Szymańska-Borginon informowała słuchaczy RMF FM: "Kompromis z przesunięciem miliarda euro to prezent dla obecnego, a kłopot dla następnego rządu". Joanna Wrześniewska-Zygier w "Informacjach" Polsatu zaznaczała, że Piętnastka nie spełniła wszystkich polskich żądań. Na dalszych stronach "GW" Jacek Pawlicki i Robert Sołtyk przyznawali, że Miller wywiózł z Kopenhagi niewiele ponad to, co zaoferowali nam Duńczycy pod koniec listopada. Przesunięcie 1 mld euro z funduszy strukturalnych na wpłatę do budżetu "nie dało rządowi tak pożądanego uczucia triumfu, jakim byłoby przywiezienie dodatkowych kilkuset milionów ponad wstępną propozycję Duńczyków" - informowali korespondenci "Wyborczej".
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter