Powstała Komisja Etyki Public Relations. "Krok w stronę bardziej przejrzystej branży"

KEPR zajmie się analizą zgłaszanych przypadków (fot. Marcin Kmieciński/PAP)
Związek Firm Public Relations powołał Komisję Etyki Public Relations. Jej przewodniczącą została prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży.
"Powołanie Komisji Etyki Public Relations to kolejny krok w stronę budowania świadomego, odpowiedzialnego rynku PR – opartego na wartościach, profesjonalizmie i transparentności" – mówi Katarzyna Życińska, prezeska Związku Firm Public Relations.
Działania KEPR będą wykraczać poza opiniowanie
KEPR zajmie się analizą zgłaszanych przypadków (mogą to robić zarówno agencje PR i klienci, jak i inne podmioty rynku) i oceni zgodność praktyk PR z przyjętymi kodeksami etyki. Zajmie się też wydawaniem orzeczeń oraz opiniowaniem zjawisk, które wpływają na wizerunek i profesjonalizm branży. Komisja chce również edukować rynek w zakresie działań etycznych.
Czytaj też: Tomasz Ślusarski objął stanowisko head of brand strategy w Feeders Agency
Działania KEPR będą wykraczać poza opiniowanie. Prezydium może zdecydować o przekazaniu uchwały odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowo Komisja może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.
Organy KEPR i skład prezydium
"Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży" – podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.
Czytaj też: Justyna Brańka została menedżerką ds. komunikacji w Bielendzie
Organami KEPR będą: przewodnicząca, prezydium KEPR, kolegium arbitrów oraz arbiter-referent, działające w zespołach orzekających i odwoławczych.
Skład prezydium tworzą:
- Agnieszka Kępińska-Sadowska (dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej w regionie CEE, Haleon),
- Małgorzata Mejer (dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej, Procter&Gamble),
- Marta Pokutycka-Mądrala (dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden),
- prof. dr hab. Ryszard Ławniczak (twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu),
- dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska (wykładowca w Katedrze Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych UE w Katowicach),
- Maciej Ślusarek (partner w kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk),
- Karolina Łuczak (dyrektorka biura prasowego i komunikacji wewnętrznej, rzeczniczka prasowa Provident, prezeska PSPR),
- Małgorzata Kilian-Grzegorczyk (prezeska Stowarzyszenia Demagog),
- dr Eliza Misiecka (dyrektorka generalna Genesis PR),
- dr Łukasz Przybysz (doradca ds. komunikacji strategicznej w Vision Group Executive Advisors, kierownik studiów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady ZFPR),
- Ewelina Puławska (dyrektorka zarządzająca Good One PR),
- Hanna Waśko (prezeska Big Picture).
Czytaj też: Nowy szef ZFPR zapowiada działania na rzecz etyki i rozwoju branży PR
(MS, 14.05.2025)
