Podsumowania roku i prognozy na 2025 w radiu. Ramza, Rosiewicz, Jethon, Majcher, Kozioł
Radiowcy wśród najważniejszych wydarzeń w branży wymieniają m.in. odejście wieloletnich szefów z Grupy RMF (fot. materiały prasowe, Rafał Lewandowski, Adrian Pallasch)
Tomasz Ramza (Grupa RMF), Ewa Rosiewicz (Grupa ZPR Media), Magda Jethon (Radio Nowy Świat), Paweł Majcher (Polskie Radio), Leszek Kozioł (Radio Wielkopolska) wskazują wydarzenia, zaskoczenia i rozczarowania roku.
Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF
Wydarzenia 2024 roku
Niewątpliwie na całym rynku mediów zmiany w mediach publicznych odcisnęły się piętnem. Abstrahując od oceny merytoryki zmian, tak szeroka wymiana kadr pociągnęła za sobą reperkusje w wielu redakcjach, w tym również u nas. Zmiana ta także wpłynęła znacząco na przepływy widowni telewizyjnych, szczególnie wśród stacji informacyjnych, co jednak wcześniej w takiej skali nie miało miejsca na rynku telewizyjnym.
Czytaj też: Słuchalność w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Traci RMF FM, zyskuje Radio Zet
Warto wspomnieć o wzroście w percepcji klientów znaczenia mediów spoza dominujących TV/internet, bo niewątpliwie zarówno radio, kino, ale też outdoor są w światowym trendzie wzrostu zaufania reklamodawców. W 2024 roku rynek audio mocno się rozwijał, podcasty grały co raz większą rolę, ale już za chwilę będą jeszcze bardziej znaczące w mixie mediów klientów. Tak już się dzieje w krajach skandynawskich. Podobnie ma się sytuacja w DOOH, gdzie toczy się zacięta rywalizacja firm outdoorowych w rozwoju oferty cyfrowej, co niewątpliwie przykuwała uwagę agencji i klientów.
Na rynku radiowym bez wątpienia ważnym wydarzeniem było zamknięcie procesu akwizycji Eurozetu przez Agorę. Transakcja ta była wynikiem długotrwałych negocjacji i decyzji sądowych, które ostatecznie umożliwiły Agorze konsolidację na rynku radiowym. Dobrze, że ten proces zakończył się, bo trwał za długo, co nie służyło budowaniu dobrej pozycji radia w percepcji klientów. Na pewno ta transakcja zmieniła na zawsze krajobraz radiowy w Polsce. Dzisiaj radio jest medium stabilnym, jakościowym, z cieszącym delikatnym wzrostem odbiorców ogółem, liczba słuchających nas osób delikatnie bowiem wzrosła. To dobra baza do dalszego rozwoju.
Zakończyłbym podsumowanie 2024 roku w obszarze bezprecedensowego rozwoju oferty i zainteresowania ofertą Digital Audio. Wraz z partnerami (Polskie Radio, Open FM, liczne stacje lokalne) Grupa RMF tworzy platformę wymiany reklam audioXi. Klienci dostali nowe pole penetracji grup celowych, mogą skutecznie walczyć o atencję słuchaczy inaczej konsumujących media. Wiemy, że inni gracze również rozwijają ten format, więc jako prezes firmy skoncentrowanej na rynku audio, nie mogę nie odnotować tego "skoku rozwojowego" w 2024 roku.
Zaskoczenia 2024 roku
Zmiana na szczycie naszej organizacji to wydarzenie, które wpłynie na przyszłość Grupy RMF i całego rynku radiowego, ale też mediów w ogóle. Po latach zarządzania firmą przez Kazimierza Gródka i Tadeusza Sołtysa przyszła pora na nową generację liderów. Jako nowy prezes mam świadomość, że powinniśmy zachować to, co najlepsze wypracowali moi poprzednicy, a jednocześnie dostosować nasze działania do potrzeb nowych czasów. Nie pozostaję na szczęście na tym polu bitwy sam, bo zespół, z którym pracuję codziennie, zaskakuje mnie swoim zaangażowaniem, pasją, kreatywności i determinacją, by audio rozwijać, jak nigdy dotąd.
Czytaj też: W 2024 roku wśród grup radiowych słuchalność zwiększyła tylko Grupa Eurozet. Radio Track
Co by nie powiedzieć, saga sprzedaży TVN, jako dużego gracza rynku mediów zawsze będzie prowokowała do "przygotowania popcornu", zalegnięcia w fotelu i spokojnej obserwacji, co się wydarzy. Poważniej jednak mówiąc, zapowiedziana w 2024 roku potencjalna zmiana właściciela może zmienić oblicze rynku mediów w Polsce. Mam na myśli aspekt biznesowy, ale też potencjalną narrację przekazu dla społeczeństwa, jaka po tej transakcji nastąpi. Cokolwiek się nie wydarzy, to jednego możemy być pewni. Tak samo nie będzie, bo to za duży temat.
Na przekór powszechnym opiniom, że młodzi odchodzą od radia, rok 2024 przyniósł wzrost słuchalności radia w grupie wiekowej 15-24 lat. Ponad 54 procent osób w tym wieku włącza radio średnio każdego dnia! Jest to dobry wynik, który obala mity o tym, że radio traci kontakt z młodszą publicznością. Nie świętowałbym jednak zbyt długo, ale mam na uwadze, że współczesna młodzież poszukuje autentyczności i interakcji z żywymi osobami, co radio oferuje w sposób nieosiągalny dla algorytmów streamingowych. Musimy pokornie i ciężko pracować wszyscy na rynku, by tę grupę rozkochać w tym, co może oferować audio, nie tylko radio. Dla nas, liderów branży, to dowód, że inwestowanie w personalizację w tym kierunku, czyli treści audio w różnej formie i angażowanie słuchaczy w formacie live, catch up czy on demand jest drogą do sukcesu.
Rozczarowania 2024 roku
Polskie Radio kontynuuje rozwój DAB+, mimo że słuchalność za pomocą tej technologii nadal nie przekracza 0,3 procent. W erze streamingu internetowego i szerokiej dostępności treści audio online, dalsze inwestowanie w przestarzałe formaty jest decyzją kontrowersyjną. Nie chodzi tylko o technologię – chodzi o efektywność i dostosowanie się do faktycznych potrzeb słuchaczy. Nie rozumiem tej determinacji. To trochę tak, jakby banki lata temu i dzisiaj ciągle chciały narzucać konsumentom czeki jako format płatniczy, gdy wszyscy wiemy, że ta forma płatności minęła. Szczątkowo funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych, ale nie ma sensu do niej wracać, bo inne, znacznie lepsze formy pieniądza ją wyparły. Dokładnie tak czuję DAB+. Nikt tego nie chce realnie i nie używa (margines marginesu), nikt tego nie potrzebuje, nie daje to żadnych korzyści konsumentom w relacji do powszechnego dzisiaj radia IP (radia internetowego), więc po co udajemy, że da się to rozwijać?
Prognozy na 2025 rok
W 2025 roku rynek radiowy w Polsce będzie kontynuował transformację, ale chcę wierzyć, że z elementem przyspieszania w kierunku digital. Na pewno u nas w Grupie RMF tak będzie. Stabilizacja dziennego zasięgu radia na poziomie 63 procent to dowód na siłę tradycyjnych mediów w erze cyfrowej. Ale dziś nie mówimy już tylko "radio", a "audio". Dlatego, że jednocześnie obserwujemy dynamiczny rozwój treści audio na żądanie, np. podcastów. Zaryzykuję odważną tezę, że stabilizacja, a nawet delikatny wzrost radia tradycyjnego jest wynikiem zwrócenia uwagi konsumentów na audio jako całość. Audio to jeden format. Przenika się. Częściej radio tradycyjne zachęca do treści audialnych w digitalu, z drugiej strony treści digital audio, głównie podcasty, generują zainteresowanie medium tradycyjnym, jakim jest radio. Te światy są nierozerwalne, bo walczą o ten sam "kawałek ucha" naszych drogich konsumentów.
Z perspektywy reklamowej platformy wymiany reklam, takie nasze AudioXI – pierwsza w Polsce, a potem odpowiedź Eurozetu po roku, to patent na komercjalizację świata audio i paliwo, które będzie go rozwijało. Mamy dzięki temu wyznaczony kierunek komercjalizacji, w którym świat audio będzie się rozwijał. Ciągle wierzę, że powstanie jednej wspólnej platformy jest możliwe, bo byłoby korzystne dla klientów i rozwoju rynku digital audio, ale muszę uszanować decyzje konkurencji, choć uważam, że są sprzeczne z interesami naszej branży. Rynek internetowy nie myśli schematami mediów tradycyjnych. Marketplace jest jeden i wtedy będzie ciekawszy dla reklamodawców.
Ewa Rosiewicz, prezeska Radia Eska SA i dyrektorka generalna Grupy Radiowej Time
Wydarzenie 2024 roku
Wydarzeniem, które niewątpliwie zmieniło układ sił na polskim rynku radiowym, było sfinalizowanie przejęcia przez Agorę spółki Eurozet oraz wynikające z tego ruchy personalne zarówno w pionie sprzedaży, jak i programowym. Powstał bardzo duży gracz, którego pozycji nie można lekceważyć i należy bacznie obserwować kolejne kroki i decyzje, jakie podejmować będzie szefostwo nowej grupy.
Czytaj też: Radiowa Trójka z nową odsłoną audycji "Tu Myśliwiecka 3/5/7". Prowadzą Borowiecka i Nogaś
Z perspektywy Grupy ZPR Media najważniejszym wydarzeniem był start naszej nowej stacji – Radia Eska2. Ta sieć, podobnie jak jej poprzedniczka – Radio SuperNova, nadaje wyłącznie polską muzykę, którą cały czas doskonalimy. Rozwijamy też program i organizujemy kolejne akcje dla naszych słuchaczy. Sukcesem okazała się loteria "Najszczęśliwszy pies w Polsce", letnia zabawa "Wakacjobranie" i plebiscyt na "102 Najlepsze Polskie Hity Wszech Czasów". Efekt rebrandingu to bardzo dynamiczny wzrost liczby słuchaczy – o 18 procent więcej, niż w 2023 roku i aż o jedną trzecią więcej, niż dwa lata wcześniej miała SuperNova.
Udało nam się też rozszerzyć zasięg techniczny Eski Rock, która jest teraz obecna już w dziewięciu miastach.
Zaskoczenie 2024 roku
Zaskoczeniem była zmiana w zarządzie Grupy RMF. Odejścia wieloletnich menedżerów spółki – Kazimierza Gródka i Tadeusza Sołtysa – nie spodziewał się chyba nikt, ani na rynku, ani nawet w samym RMF.
Ta zmiana, mimo że nieoczekiwana, raczej nie będzie miała dalekosiężnych konsekwencji ani dla samej Grupy, ani dla konkurencji, bo nie spodziewam się rewolucyjnych zmian programowych czy w polityce handlowej pod rządami nowego prezesa Tomasza Ramzy, wieloletniego dyrektora generalnego działu sprzedaży Grupy RMF. Dowodem na politykę kontynuacji jest nie tylko awans Tomka, ale też pozostanie na swoim stanowisku wiceprezes Ewy Miszczak i awanse na stanowiska dyrektorskie dotychczasowych wicedyrektorów RMF FM – Iwony Bołdak i Przemysława Kuli.
Rozczarowanie 2024 roku
Pomimo że w minionym roku odnotowaliśmy wzrost nakładów marketerów na reklamę radiową (wg Publicis Groupe o blisko 25 mln zł netto po trzech kwartałach), to jednak dynamika ta była niższa niż średnia rynkowa. Szczególnie w pierwszym półroczu tempo to było niższe od oczekiwań.
Czytaj też: RMF FM zamiast Radia Zet patronem medialnym "Tańca z gwiazdami" w Polsacie
Rozczarowujące jest też dalsze dążenie do wprowadzenia DAB+ w Polsce. Tymczasem wszystkie komercyjne grupy radiowe od lat mówią, że ta technologia jest przestarzała, nieefektywna, bardzo kosztowna, również dla słuchaczy, a cyfryzacja radia dokonuje się i będzie się dokonywać przez internet, w tym internet mobilny. Z DAB+ wycofała się Wirtualna Polska, zamykając WP Radio, również niektórzy mniejsi, lokalni nadawcy rezygnują z tej technologii i opuszczają multipleksy.
Prognozy na 2025 rok
Radio coraz mocniej wiązać się będzie z internetem, bo to jest naturalny kierunek rozwoju, szczególnie jeśli myślimy o dystrybucji sygnału. Możliwość emisji reklam audio dynamicznie podmienianych i targetowanych w streamie jest jednym z ważnych elementów tej zmiany. Tego typu rozwiązania, w połączeniu z atrakcyjnym contentem rozrywkowym, osobowościami i sprawdzonymi newsami, z czego słynie radio, a czego nie oferują platformy streamingowe, mogą się okazać niezwykle atrakcyjne dla reklamodawców i stanowić naszą przewagą konkurencyjną.
Co się z tym wiąże, to również rozwój podcastów, na które mocno stawiają wszyscy nadawcy radiowi, również Grupa ZPR Media. Od dawna nie są to tylko podcasty typu catch-up (czyli audycje radiowe publikowane potem w formie podcastu), ale oryginalne produkcje przygotowywane wyłącznie na potrzeby internetu. My obecnie produkujemy około 50 serii, z czego w 2024 roku zadebiutowało blisko 20.
Magda Jethon, redaktorka naczelna Radia Nowy Świat
Wydarzenie 2024 roku
Odejście Tadeusza Sołtysa i Kazimierza Gródka z RMF FM, wieloletnich szefów zaangażowanych w rozwój tego radia przez kilka dekad. Z pewnością jest to koniec pewnej epoki.
Czytaj też: Koniec sporu ZAiKS z Radiem 357 o opłaty licencyjne. Podpisano porozumienie
Natomiast wydarzeniem 2024 roku w Radiu Nowy Świat z pewnością były audycje, które nadawaliśmy z Parlamentu Europejskiego w Strasburgu z okazji 20-lecia Polski w Unii Europejskiej. To było ważne wydarzenie dla nas, ale i dla wszystkich Polaków, którzy doceniają naszą integrację z Europą.
Zaskoczenie 2024 roku
Według mnie, w roku 2024 nie było żadnego zdarzenia, które by mnie szczególnie zaskoczyło.
Rozczarowanie 2024 roku
Brak pomysłu na media publiczne. Moim zdaniem brakuje jasnego planu. Chcąc uniknąć powtórki z roku 2015, należałoby podjąć działania, które mogłyby zapobiec niszczeniu tych mediów i zawłaszczaniu ich przez kolejne rządy.
Prognozy na 2025 rok dla radia
Pomimo nieudanego i moim zdaniem nietrafionego eksperymentu w internetowej rozgłośni Off Kraków, które oddało stację w ręce prezenterów generowanych przez sztuczną inteligencję, myślę, że wkrótce kolejne próby będą podejmowane. Zwłaszcza w rozgłośniach, w których publicystyka i audycje autorskie nie odgrywają tak ważnego znaczenia.
W ramach prognozy chciałabym jeszcze dodać, że mimo opinii ekspertów, których zdaniem nie mieliśmy szans na przetrwanie nawet jednego roku, Radio Nowy Świat w 2025 będzie obchodzić piąte urodziny. Byliśmy pierwszym takim radiem w Polsce na taką skalę, które świetnie odnalazło się na niełatwym i konkurencyjnym rynku.
Paweł Majcher, redaktor naczelny Polskiego Radia
Wydarzenie 2024 roku
Rok 2024 był czasem wielkich zmian w Polskim Radiu. Z dumą mogę powiedzieć, że udało nam się przywrócić anteny ich prawowitym właścicielom – słuchaczom, którzy znów stali się kluczowym punktem odniesienia dla naszej pracy. Odzwierciedlają to zarówno nowe audycje, jakie pojawiły się w Polskim Radiu, jak i różnorodność wygłaszanych w nich opinii.
Czytaj też: Radiowa Trójka bez audycji "Samograj" Radosława Nałęcza. Pozostaje podcast
Zespół Polskiego Radia został wzmocniony. Dołączyli do nas m.in. Renata Grochal, Ludwika Włodek, Małgorzata Żochowska, Karolina Korwin Piotrowska czy Jacek Czarnecki i Roch Kowalski, których profesjonalizm i doświadczenie są gwarancją jakości. Trwa odbudowa Trójki, która przez dekady była najważniejszą polską stacją radiową. Teraz, po latach dewastacji, stopniowo wraca do dawnej świetności, stając się znów przestrzenią dla twórczej wolności i wyjątkowej muzyki. Do grona pracowników powrócił legendarny Piotr Kaczkowski, co dla nas jest zaszczytem, a dla słuchaczy dowodem, że odbudowa Trójki to nie jest tylko hasło.
Zaskoczenie 2024 roku
Pozwolę sobie odpowiedzieć przewrotnie – nie o swoim zaskoczeniu, lecz o tym, czego niespodziewanie doświadczyliśmy wszyscy. Rok 2024 przyniósł trudną, ale ważną lekcję o roli radia w systemie bezpieczeństwa. W obliczu powodzi, która dotknęła południe Polski, przypomnieliśmy sobie, że w sytuacjach kryzysowych to nie internet czy telewizja, lecz właśnie radio jest najbardziej niezawodnym środkiem komunikacji.
Kiedy nie ma prądu i wyłączają się stacje BTS i zawodzą nowoczesne, cyfrowe systemy, to właśnie radio zasilane z baterii staje się jedynym źródłem tak potrzebnych w kryzysowej sytuacji informacji.
Oby takich sytuacji było jak najmniej, ale w dobie zmian klimatycznych nie możemy zapominać o najgorszych doświadczeniach i ignorować najczarniejszych scenariuszy. Musimy mieć rozwiązania awaryjne i pamiętać, że radio jest ważnym elementem systemu bezpieczeństwa państwa.
Rozczarowanie 2024 roku
Niekończącym się rozczarowaniem, niestety, pozostaje stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Rok 2024 przyniósł momenty, które dawały nadzieję na zmianę podejścia – choćby wtedy, gdy presja społeczna i sytuacja kryzysowa związana z powodzią zmusiły przewodniczącego Świrskiego do odblokowania środków potrzebnych na bieżące funkcjonowanie radia. Jednak poza tym wyjątkiem Krajowa Rada wciąż nie wypełnia swojej prawnie przewidzianej roli.
Czytaj też: W 2024 roku nieznacznie wzrósł zasięg dzienny radia. "Pozytywny prognostyk"
Nadal czekamy na wypłatę zaległych 117 943 000 zł za rok 2024. Taka sytuacja, czyli brak stabilności finansowej, skrajnie utrudnia codzienne funkcjonowanie Polskiego Radia i wypacza sposób, w jaki chcielibyśmy planować naszą pracę. Zamiast koncentrować się na ambitnych projektach, zmuszeni jesteśmy zarządzać w permanentnym trybie awaryjnym.
Jestem wdzięczny za wsparcie, jakie otrzymujemy z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przekazywane nam dotacje umożliwiają funkcjonowanie Polskiego Radia, ale taki stan rzeczy trwa wyłącznie z powodu bezczynności KRRiT i przewodniczącego Macieja Świrskiego.
Prognozy na 2025 rok
Rozwój podcastów i treści "na żądanie". To zarówno prognoza dla rynku, jak i myśl przewodnia strategii rozwoju Polskiego Radia na najbliższy rok. W 2025 roku planujemy prawdziwą ofensywę w tej przestrzeni.
Mamy coś, czego nie ma nikt inny – unikatowy dorobek, który przez lata był niedostatecznie wykorzystywany. Produkcje Teatru Polskiego Radia, słuchowiska dla dzieci, nagradzane reportaże, archiwalne nagrania czy audiobooki czytane legendarnymi głosami – to wszystko pozostawało niemal niewidoczne dla przeciętnego odbiorcy, a jest w zasobach Polskiego Radia. W nowym roku chcemy to zmienić. Będziemy te skarby przypominać, promować i udostępniać szerokiej publiczności. Będziemy także proponować nowe, ambitne produkcje.
Rok 2025 ma dla nas również symboliczne znaczenie – mija sto lat radiofonii w Polsce. To ważny moment i szansa na otwarcie nowej ery Polskiego Radia. Będziemy świętować, ale przede wszystkim pracować nad tym, by pokazać, że Polskie Radio jest gotowe na kolejne sto lat.
Leszek Kozioł, współwłaściciel Radia Wielkopolska i Rock FM z Bydgoszczy
Wydarzenie 2024 roku
Wydarzeniem 2024 roku było domknięcie w czerwcu konsolidacji Grupy Radiowej Agory i Eurozetu. Oczywiście było to wydarzenie oczekiwane przez branżę od 2019 roku, kiedy Agora kupiła 40 procent udziałów w Eurozecie, jednak dokończenie procesu akwizycji otwiera nowy rozdział na polskim rynku radiowym. Powstała największa ilościowo grupa radiowa, która ma przed sobą ogrom pracy, aby gonić grupę RMF, ale potencjał jest duży.
Czytaj też: Trójka w budowie. Po latach rozczarowania stacją powrót do radia bywa trudny
Zaskoczenie 2024 roku
Dużym zaskoczeniem było odejście w roku 2024 roku dwóch czołowych menedżerów Grupy RMF, gdyż zarówno wyniki, jak i pozycja rynkowa grupy są doskonałe. Bardzo ciekawe, czy Kazimierz Gródek i Tadeusz Sołtys pozostaną poza branżą po wygaśnięciu klauzul antykonkurencyjnych.
Rozczarowanie 2024 roku
Rozczarowuje mnie brak poprawy pozycji rynkowej stacji Polskiego Radia. Oczywiście spółki radiowe Polskiego Radia postawione zostały w stan likwidacji, który może sugerować stan zawieszenia, jednak wprowadzeni nowi menedżerowie (likwidatorzy) w 2024 roku nie poprawili wskaźników marketingowych, a dysponują świetnymi warunkami technicznymi.
Prognozy na 2025 rok
2025 to rok dużych wyzwań dla radia. Będziemy się mierzyli z trendem odchodzenia młodych słuchaczy i związanych z tym spadków zasięgów dziennych radia jako medium. Jednak jeszcze przez wiele lat radio będzie miało duże grono wiernych słuchaczy, a perspektywy, szczególnie dla stacji adresujących swoją ofertę dla grupy 25+, nadal są bardzo dobre. Olbrzymią szansą, szczególnie dla lokalnych stacji radiowych są możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. Jestem przekonany, że jej wykorzystanie będzie coraz szersze, bo pozwoli na podniesienie jakości programowania i brzmienia stacji.
Czytaj też: TVP w pełni zaangażowana w Finał WOŚP. Republika informowała o "bojówkach Owsiaka"
(KOZ, 27.01.2025)