Negocjacje wydawców z Big Techami ruszą z początkiem stycznia. "Jesteśmy gotowi"

Negocjacje Repropolu z Big Techami rozpoczną się w pierwszych dniach 2025 roku (fot. Sarah Yenesel/PAP/EPA)
Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol powoła specjalny zespół, który na początku przyszłego roku przystąpi do negocjacji z Big Techami w sprawie opłat za wykorzystywanie treści wydawców.
– Repropol ma zezwolenie na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi wydawców do publikacji prasowych, co oznacza, że reprezentuje wszystkich, którzy nie złożą rezygnacji – mówi Jacek Wojtaś, wiceprezes Repropolu i prawnik IWP.
Czytaj też: Wydawcy zamieszczają zastrzeżenia, by algorytmy AI nie wykorzystywały ich treści
Zgodnie z nowelizacją prawa autorskiego implementującego unijną dyrektywę DSM są trzy miesiące na osiągniecie porozumienia w sprawie wysokości wynagrodzeń za treści wykorzystywane w internecie. Jeśli to się nie uda, wydawcy mogą wystąpić o arbitraż do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
– Jesteśmy gotowi do negocjacji, ale zdecydowaliśmy, że rozpoczniemy je w pierwszych dniach przyszłego roku – mówi Renata Krzewska, prezeska Repropolu. – Gdyby zaczęły się teraz, objęłyby okres świąteczny, co faktycznie skróciłoby trzymiesięczny termin wyznaczony przez ustawodawcę – dodaje.
Czytaj też: Grupa Polsat-Interia w listopadzie przed Onetem i WP. Badanie Mediapanel
(JF, 10.12.2024)
