Inwestorzy indywidualni pozyskują informacje z internetu i YouTube'a. Telewizja na końcu
Ogólnopolskie Badanie Inwestorów zostało przeprowadzone po raz 22 (fot. Pixabay)
Polscy inwestorzy indywidualni informacji szukają głównie serwisach informacyjnych. W 2024 roku korzystało z nich blisko 83 proc. ankietowanych (86 proc. rok wcześniej) – wynika z Ogólnopolskiego Badania Inwestorów. Na drugim miejscu znalazły się kanały o inwestowaniu na YouTube i w innych mediach społecznościowych, ale bez Facebooka i komunikatorów internetowych – tę kategorię zaznaczyło 63,5 proc badanych (51,6 proc. w 2023 roku).
Ogólnopolskie Badanie Inwestorów wskazuje, że ważnym źródłem informacji przy są raporty spółek (46 proc. wskazań) i blogi inwestorskie (41,6 proc.).
Czytaj też: Projekt nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie "korupcjogenny" i "niebezpieczny"?
Dalej nalazły się:
- podcasty (31,3 proc.),
- strony internetowe spółek (30,7 proc.),
- fora dyskusyjne (23 proc.),
- grupy na Facebooku/Telegramie/Discordzie itp. (21,7 proc.).
Zestawienie zamykają gazety i czasopisma (14,8 proc) oraz stacje telewizyjne (6 proc.).
"Wysoka popularność treści wideo jest widoczna zwłaszcza u młodszych ankietowanych. W grupie 18-25 YouTube i inne platformy są wręcz najpopularniejszym źródłem informacji" – zauważają autorzy badania. W najmłodszej grupie badanych najpopularniejszy jest YouTube (78 proc. wskazań), który wyprzedza serwisy internetowe (76 proc.).
Wysoka popularność treści wideo jest widoczna zwłaszcza w przypadku młodszych ankietowanych (screen: Sii.org.pl)
Gdy dochodzi do podejmowania decyzji inwestorskich, 29 proc. badanych zadeklarowało, że kieruje się informacjami publikowanymi w mediach. Natomiast 41 proc. wskazało analizy i porady twórców internetowych.
Czytaj też: Ktoś inny. Remigiusz Mróz nie lubi trudnych pytań dziennikarskich, ale się uśmiecha
Spośród serwisów internetowych najczęściej wskazywany był Bankier.pl (również najpopularniejsze forum internetowe) i Stooq.pl (kolejność alfabetyczna). W przypadku gazet i czasopism najczęściej czytane są "Gazetę Giełdy i Inwestorów Parkiet" oraz "Puls Biznesu", a śledzone telewizje to Biznes24 oraz TVN 24 BiS.
Z badania wynika też, że najpopularniejsze źródła informacji dla inwestorów indywidualnych na YouTube to kanały: Inwestomat.eu (Mateusz Samołyk) i Marcin Iwuć. Ankietowani wśród blogów inwestorskich najczęściej wskazywali Finanse Bardzo Osobiste (Marcin Iwuć) i Inwestomat.eu (Mateusz Samołyk).
29 proc. badanych zadeklarowało, że gdy dochodzi do podejmowania decyzji inwestorskich, kieruje się informacjami publikowanymi w mediach (screen: Sii.org.pl)
Autorzy badania zwracają uwagę, że "warto pamiętać o tym, że wielu internetowych twórców kontaktuje się z odbiorcami na różne sposoby. Ten sam twórca może prowadzić bloga, podcast, kanał na YouTube, grupę na Facebooku itp., a popularność w jednym obszarze siłą rzeczy przekłada się na inne kategorie".
22. edycja Ogólnopolskiego Badania Inwestorów, opublikowana przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych została przeprowadzona na 4374 ankietowanych, w okresie od 2 września do 3 listopada 2024 roku.
Czytaj też: Natura dresiary. Rozmowa z Katarzyną Kasią, prowadzącą "Kwiatki polskie" w TVP
(MAK, 07.12.2024)