Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: radio

Dział: RADIO

Dodano: Październik 29, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Następstwa rezygnacji z AI w Off Radiu Kraków. Marcin Pulit: "Błąd w komunikacji"

Dyskusja o AI spowodowała, że Off Radio Kraków zyskało w ciągu jednego dnia tysiące słuchaczy (screen: Off Radio Kraków)

Po fali oburzenia publiczne Radio Kraków poinformowało wczoraj, że zrezygnowało z nadawania w Off Radiu Kraków programów prowadzonych przez postacie wykreowane przez sztuczną inteligencję. – Popełniliśmy błąd w komunikacji – przyznaje Marcin Pulit, redaktor naczelny rozgłośni.

"Zakładaliśmy, że ten projekt potrwa maksymalnie trzy miesiące. Jednak już po tygodniu zebraliśmy tak wiele obserwacji, opinii, wniosków, że uznaliśmy, iż jego kontynuacja jest bezcelowa" – przyznał w poniedziałek Marcin Pulit, redaktor naczelny i likwidator Radia Kraków w tekście opublikowanym na stronie rozgłośni.

Pulit nie przypuszczał, że "wyleje się tyle hejtu"

Od ubiegłego wtorku na antenie Off Radia Kraków program prowadziły postacie wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Zastąpiły one dziennikarzy, z którymi zakończono współpracę. Teraz zamiast AI będą nagrania z Radia Kraków Kultura, drugiej cyfrowej anteny Radia Kraków.

Czytaj też: KRRiT nie wykreśli z koncesji Radia Fest zapisów o konieczności grania muzyki chrześcijańskiej

Pomysł ze sztuczną inteligencją od samego początku był krytykowany, kontrowersje wzbudziła m.in. "rozmowa" z nieżyjącą od 12 lat poetką i noblistką Wisławą Szymborską. Były współpracownik Off Radia Kraków Mateusz Demski zebrał ponad 22 tys. podpisów pod petycją w sprawie AI w tej stacji, pod koniec tygodnia złożył ją w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

– Chciałbym kolejny raz zaznaczyć, że w związku z tym projektem nikt nie stracił pracy – mówi Marcin Pulit. – Przestaliśmy zamawiać materiały na antenę Off Radia Kraków, ale to nie znaczy, że nie będziemy ich zamawiać na antenę Radia Kraków Kultura (nadaje w DAB+ i internecie – przyp. red.) – dodaje.

Postacie wygenerowane przez AI miały prowadzić programy w Off Radiu Kraków przez trzy miesiące. – Ale już po tygodniu mamy wręcz nadmiar doświadczeń – twierdzi Pulit. Mówi, że nigdy by nie przypuszczał, że na niego i na małą offową antenę wyleje się tyle hejtu. – Popełniliśmy błąd w komunikacji. Potem sytuację zaognił nasz były współpracownik – przyznaje redaktor naczelny Radia Kraków.

Marcin Pulit dodaje: – Mam nadzieję, że ten eksperyment będzie znaczącym głosem w dyskusji o sztucznej inteligencji i jej wykorzystaniu.

Liczba odwiedzających wzrosła do 8 tys.

Małgorzatę Fraser, autorkę podcastu Techspresso.Cafe, dziwi odważna retoryka szefa Radia Kraków. – Prowadzenie eksperymentu w bądź co bądź publicznym medium, z wykorzystaniem komercyjnych narzędzi za pieniądze podatnika, to istotnie "ciekawe" posunięcie, szczególnie w czasie, kiedy mamy do czynienia z mnóstwem deep fake'ów zarówno głosowych, jak i wizualnych, a duża część społeczeństwa ma problemy z odróżnianiem treści generowanych algorytmicznie od tych prawdziwych – zwraca uwagę.

Czytaj też: Jarosław Juszkiewicz w kampanii Sportowego Orlenu. "Powitanie ludzkiego głosu"

– Rozumiem, że korzyścią z eksperymentu jest to, iż o Radiu Kraków, które ma kłopoty finansowe i organizacyjne nie od wczoraj, zrobiło się bardzo głośno. Pytanie tylko, czy właśnie takiego rozgłosu potrzebowało – mówi Małgorzata Fraser.

– Wywiad ze zmarłą noblistką Wisławą Szymborską, gdzie wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie wykorzystano jedynie archiwalnych zapisów jej głosu, ale wygenerowano wypowiedzi na tematy zaistniałe długo po jej śmierci, to działanie nie tyle nieetyczne, co po prostu nieprzyzwoite – ocenia i zwraca uwagę: – AI nie została wykorzystana do prostych i powtarzalnych czynności, które mogłyby faktycznie ułatwić pracę w radiu, ale do tworzenia treści o bardzo wrażliwej tematyce kulturowej i światopoglądowej.

Według danych Radia Kraków na stronę internetową Off Radia Kraków wchodziło kilkadziesiąt osób dziennie. Po zmianach i postawieniu na AI liczba odwiedzających wzrosła do 8 tys.

Czytaj też: Najpopularniejsze konta polskich mediów na TikToku. Prowadzą Radio Zet, Polsat i Goniec.pl

(PAR, 29.10.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.