Kontrole w Orlenie wykazały nieprawidłowości w sponsoringu i marketingu
Weryfikowane są również zadania i wydatki Fundacji Orlen, ponieważ istnieje podejrzenie przekazywania nieuzasadnionych darowizn (fot. Szymon Pulcyn/PAP)
Orlen, przy wsparciu zewnętrznych firm audytorskich i kancelarii prawnych, realizuje w grupie kapitałowej szczegółowy przegląd działań za okres od stycznia 2016 do lutego 2024 roku. Analiza wyboru dostawców wskazała na nieprawidłowości m.in. w obszarze marketingu i sponsoringu.
W tym roku zakończono już ponad 50 kontroli i audytów, drugie tyle jest jeszcze w toku. Spółka skierowała do tej pory osiem zawiadomień do prokuratury i przygotowuje kolejne.
Działalność Polska Press pod lupą
Szczegółowo analizowana jest m.in. działalność spółki Polska Press. Kontrolerzy weryfikują odmowę przez wydawnictwo publikacji wybranych reklam wyborczych w ramach ubiegłorocznej kampanii parlamentarnej. Dodatkowo kontrola obejmuje kwestie powołania w 2023 roku pełnomocników zarządu Polska Press w obszarze związanym m.in. z reklamą wyborczą. Jedna z tych osób była w tym czasie zatrudniona również w spółce TVP.
Czytaj też: TVP wciąż bez 245,5 mln zł wpływów z abonamentu. Polskie Radio bez 108 mln zł
Audyty dotyczą ponadto transakcji z obszaru sponsoringu i marketingu. Analizowane są powiązania i relacje pomiędzy dostawcami usług a pracownikami spółki. Weryfikowane są również zadania i wydatki Fundacji Orlen, ponieważ istnieje podejrzenie przekazywania nieuzasadnionych darowizn.
Przez ostatnie trzy lata projekty dla Orlenu realizowały m.in. agencje Artegence, Grey, Red8, Publicis i Heart & Brain. Współpraca z Red8, Publicis i Heart & Brain została wcześniej zakończona.
Umowa z agencjami obecnie pracującymi dla Orlenu, czyli Grey Group i Artegence – jak wynika z ustaleń "Presserwisu" – wygasła z końcem lipca, ale została przedłużona.
Czytaj też: Prokuratura wszczęła dochodzenie ws. niewpuszczania Republiki na konferencje premiera
(AMS, 09.10.2024)