Wpływy reklamowe Polskiego Radia  |  Najwięksi reklamodawcy dzienników  |  Netflix niezmiennie liderem  |  Agencje eventowe BGK  |  Oglądalność "The Traitors. Zdrajcy" w TVN  |  Wyniki drugiego sezonu "Zatoki szpiegów" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Serial "Aniela" w Netflixie  |  Nadawca Eski Południe bez prezesa  |  Wirtualna Polska uruchomiła serwis tematyczny  |  Zielona Interia nawiązała współpracę  |  Dyrektor finansowy w Iberionie  |  Operator kablowy Inea  |  UKE planuje przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o bezpieczeństwie pracy  |  VerdeAgency i Lettly będą promować  |  OpenAI chce zmienić warunki porozumienia z Microsoftem  |  Trump zwolnił szefową Biura Praw Autorskich USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Wpływy reklamowe Polskiego Radia  |  Najwięksi reklamodawcy dzienników  |  Netflix niezmiennie liderem  |  Agencje eventowe BGK  |  Oglądalność "The Traitors. Zdrajcy" w TVN  |  Wyniki drugiego sezonu "Zatoki szpiegów" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Serial "Aniela" w Netflixie  |  Nadawca Eski Południe bez prezesa  |  Wirtualna Polska uruchomiła serwis tematyczny  |  Zielona Interia nawiązała współpracę  |  Dyrektor finansowy w Iberionie  |  Operator kablowy Inea  |  UKE planuje przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o bezpieczeństwie pracy  |  VerdeAgency i Lettly będą promować  |  OpenAI chce zmienić warunki porozumienia z Microsoftem  |  Trump zwolnił szefową Biura Praw Autorskich USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Wpływy reklamowe Polskiego Radia  |  Najwięksi reklamodawcy dzienników  |  Netflix niezmiennie liderem  |  Agencje eventowe BGK  |  Oglądalność "The Traitors. Zdrajcy" w TVN  |  Wyniki drugiego sezonu "Zatoki szpiegów" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Serial "Aniela" w Netflixie  |  Nadawca Eski Południe bez prezesa  |  Wirtualna Polska uruchomiła serwis tematyczny  |  Zielona Interia nawiązała współpracę  |  Dyrektor finansowy w Iberionie  |  Operator kablowy Inea  |  UKE planuje przetarg  |  Potrzebna agencja do kampanii o bezpieczeństwie pracy  |  VerdeAgency i Lettly będą promować  |  OpenAI chce zmienić warunki porozumienia z Microsoftem  |  Trump zwolnił szefową Biura Praw Autorskich USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Wrzesień 20, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Facebook ogranicza widoczność postów polskich mediów. W najgorszym możliwym czasie

– Meta ma wyjątkowe wyczucie czasu i postanowiła wykonać ten ruch w czasie powodzi, kiedy media społecznościowe są najszybszym źródłem informacji – komentuje Andrzej Andrysiak, szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych (fot. Julien de Rosa/PAP/EPA)

Od czwartku polscy wydawcy obserwują, jak z Facebooka znikają podglądy zdjęć do ich materiałów. To reakcja firmy Meta, właściciela serwisu na zmianę przepisów o prawie autorskim w Polsce. To najgorszy możliwy moment na taką zmianę. Media społecznościowe są najszybszym źródłem informacji w czasie walki z powodzią.

W piątek wielu wydawców w Polsce stwierdziło, że ich posty z linkami do artykułów są na facebookowych timelinach niezbyt widoczne. Brakuje generowanych do tej pory automatycznie podglądów zdjęć, przez co ich posty znikają w zalewie innych informacji.

Meta wprowadza zmiany bez wcześniejszej informacji

– Na naszym profilu zdjęć nie widać już od wczoraj – mówi Jerzy Jurecki, wydawca "Tygodnika Podhalańskiego".

Czytaj też: Od dziś wydawcy mogą negocjować z BigTechami. Zamiast łączyć siły, dzielą się

Problem dotyczy przede wszystkim urządzeń mobilnych. Na laptopach i komputerach stacjonarnych nadal jeszcze widać zdjęcia, ale tylko przy części postów. Problem dotyczy nie tylko małych wydawców. W tej samej sytuacji znaleźli się najwięksi wydawcy w Polsce.

Press

Facebookowe posty "Tygodnika Podhalańskiego" zostały pozbawione podglądów zdjęć już w czwartek (screen: Tygodnik Podhalański)

Meta wprowadziła zmiany bez jakiejkolwiek wcześniejszej informacji. Za to w piątek rano w centrum pomocy Facebooka pojawiło się wyjaśnienie, odwołujące się do wdrożenia do polskiego prawa autorskiego artykułu 15 dyrektywy (UE) Parlamentu Europejskiego oraz Rady 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie praw autorskich i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym:

"W miarę jak państwa członkowskie UE wdrażają lub uznają artykuł 15 w swoich lokalnych przepisach, Meta Platforms Ireland Limited ("Meta") poddaje te przepisy ocenie i określa najlepszą strategię dla swoich użytkowników, wydawców i całej platformy Facebook, uwzględniając nowe lokalne zobowiązania".

I dalej: "Polska wdrożyła własną interpretację artykułu 15 w swoich lokalnych przepisach wchodzących w życie 20 września 2024 r. Jednak wdrożenie w Polsce nie jest zgodne z zakresem lub warunkami artykułu 15, co powoduje, że nie ma jasności co do stosowania nowych przepisów. W rezultacie firma Meta zmieniła sposób wyświetlania linków do artykułów z wiadomościami na Facebooku, tak aby wyświetlany był tylko nagłówek i hiperłącze, bez obrazów i tekstu z artykułu".

Ruch Mety wykonany w czasie powodzi

Jak informuje Meta, jest to podejście tymczasowe w oczekiwaniu na wydanie wytycznych dotyczących zakresu artykułu 15 przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w odniesieniu do podobnych przepisów wykonawczych we Włoszech.

Czytaj też: Podział Axel Springer coraz bliżej. Polski RASP zostaje przy Niemcach

"Opublikujemy aktualizacje, gdy tylko TSUE udzieli dalszych wyjaśnień" – napisano w wyjaśnieniu.

– Meta ma wyjątkowe wyczucie czasu i postanowiła wykonać ten ruch w czasie powodzi, kiedy media społecznościowe są najszybszym źródłem informacji – komentuje Andrzej Andrysiak, szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych.

Ruch Facebooka nie oznacza zablokowania możliwości dodawania zdjęć do medialnych linków. Trzeba to jednak robić ręcznie.

Czytaj też: Lokalne media na zalanych terenach radzą sobie bez prądu, internetu i telefonów

(PAR, 20.09.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.